Att vara mer framgångsrik än sin konkurrent handlar inte bara om att ha en bättre produkt eller erbjudande, det handlar även om att ha tillgång till korrekt och relevant information som ger en unik kunskap om marknaden och ens position.

Historiskt sett har affärs-it handlat om att möjliggöra information och mätning av data som redan inträffat. Denna backspegelsyn på it fungerar dock inte längre eftersom världen inte ser ut som den gjorde för tio år sedan, eller ens för tre år sedan för den delen. Konjunktursvängningarna går fortare, marknaderna rör på sig snabbare och konkurrensen blir allt hårdare.

För att kunna hävda sig i dagens klimat måste företag och it-avdelningar ständigt vara på tårna och snabbt kunna förutse och anpassa sig efter nya och skiftande förutsättningar.

Vi på HP har lanserat en rad nya lösningar för informationsoptimering. Dessa hjälper företag och organisationer att omvandla information och idéer, till insikter som leder till bättre beslutsfattande. Det är ju så i dag att endast 15 procent av alla data finns i strukturerade format som datorer förstår. De resterande 85 procenten består av det man kan kallar mänsklig information. Detta är data från video, ljud, ­e-post, texter, och sociala medier som tillför företag ett bredare perspektiv genom att de består av idéer och koncept. Därtill kommer den ökande mängden ”extrem information”, som genereras från sensorer och taggar.

I många företag använder man sig inte av möjligheterna all den nya informationen ger. En ny undersökning vi har gjort visar att mer än 50 procent av informationen i en organisation förblir oupptäckt och oanvänd.

Tänk på alla goda idéer man går miste om. Tänk på alla förlorade möjligheter ...

Hur är det i ditt företag? Vill ni veta mest?

Vill ni vara bäst?

Kjell Ahlzén
VD HP Sverige och affärsområdeschef HP Enterprise Business Sverige