Företag har satsat på mobila lösningar i flera år men nu när smartphonen fått ett grepp om konsumenten så har det börjat snurra på allvar. Appar beställs på bred front och jag ­möter företag som inte kan hantera alla ­initiativ som tagits.

Två saker glömmer man bort – strategi och en plan kring applikationslivscykeln. Två saker som ter sig naturliga vid vilken annan it-system-beställning som helst. Varför? Man vill snabbt nå ut till marknaden. Men att analysera sönder sin omvärld och fila på den fulländade arkitekturen kommer inte att ge dig några marknadsfördelar. Inte heller att gödsla med enkla ­appar. Så frågan är – kan man vara både smart och snabb i detta avseende?

Var smart: Skapa en långsiktig strategi kring din mobila satsning. Förankra den på väl underbyggda affärscase, prioritera och genomför sedan din strategi.

Utifrån strategin, satsa på den plattform som ger bäst värde. Med en solid mobil integrationsplattform har du alla möjligheter att skapa de mobila applikationer som ger verkligt affärsvärde. Detta eftersom du kan utnyttja all den data som finns tillgänglig i din organisation.
Se till att du har en plan för hur du skall förvalta dina mobila initiativ. Att ha en genomtänkt livscykel är minst lika viktigt för denna typ av lösningar.

Var snabb: Har du väl varit smart så har du alla möjligheter i världen att vara snabb. Du vet vad du skall göra, hur du skall göra och hur du skall förvalta din investering. Enbart snabbhet räcker inte för att vinna. De verkliga vinnarna är de som lyckas kombinera snabbhet och långsiktighet för att skaffa sig den helhetsbild som krävs för att lyckas med sina mobila lösningar – är du en av dem?

Åsa Melvanius
Mobile Solutions Expert
Capgemini