Släpp sargen. Släpp it-avdelningen. Tvinga dig ut i affåren. Kräv av din närmaste chef att få göra något i affären!

Uppmaningen kommer från CIO Per Lundquist på
maskinuthyraren Cramo. Det var precis så han själv gjorde när han kom till Cramo i augusti 2010, från ett CIO-jobb på Toyota Material Handling i Europa.

– Där var CIO-rollen mer traditionell. Rollen var begränsad, och man såg it-avdelningen enbart som ett costcenter där servrarna skulle klappas om, säger han.

Cramo har en annan uppfattning om vad en CIO bör göra. Och det var den som lockade Per till företaget.
– Cramo drivs av entreprenörsanda och kundfokus. Här förväntas CIO:n ta plats i affärsförändringsarbetet. Och även om jag givetvis har ansvar för it har jag också ansvar för vissa strategiska strömmar, säger han.

Till exempel ligger det på Per Lundquists bord att harmonisera alla affärsprocesser i de 15 länder där bolaget finns. Det är en av Cramos fem strategiskt viktigaste ”must-win-battles”, som Per Lundquist uttrycker saken.
– Och det ansvaret ligger på mig!

Han har också hunnit pröva sina vingar utanför CIO-rollen. Efter knappt ett halvår lämnade han Sverige för att leda integrationen med ett nyförvärvat tyskt bolag, Theisen.
– Jag tänkte att det skulle vara en fantastisk möjlighet att komma in i affären. Om jag genomförde det här skulle jag få en respekt och förståelse från affären som skulle underlätta CIO-arbetet när jag kom tillbaka, resonerade jag.

Tyskarna begrep först ingenting när Per Lundquist kom ner till dem. Varför skickar de sin CIO? Tror de att det är en system­integration som ska göras, undrade de.

– Det var min första utmaning, att etablera ett förtroende där nere och jobba med relationer och kultur, att sätta en atmosfär för förändringsarbete och jobba tillsammans med ledningsgruppen i Tyskland och visa att det här har inget med it att göra. Nu ska vi integrera två bolag, säger han.

Och det lyckades – faktiskt mycket tack vare Per Lundquists CIO-egenskaper!

– En bra CIO måste ha bra koll på tekniken, men också kunna lyssna på folk i alla delar av organisationen, förstå
vad de säger och intressera sig för deras behov. Lägg till ett brinnande intresse för affär och kunder inklusive strukturell och kommunikativ förmåga, så har du nog ett bra recept!

Väl tillbaka i Sverige gick Per in CIO-rollen igen – men snart var det dags för en ny utflykt. Den här gången hjälper han till att integrera ett norskt bolag som Cramo köpte förra året. Det arbetet håller han precis på att slutföra.

Per Lundquist kan förvisso ”konfa en webbserver om det skulle knipa”. Men det är inte tekniken han brinner för. Det är möjligheten att få vara med och utveckla affären.


Fakta

Ålder … 44 år
Titel … Vice president & CIO på Cramo
Bakgrund … Civilingenjör, Capgemini, Sogeti, Toyota Material Handling
Familj … Två barn, 11 och 14
Fritid … Kappsegling, skidåkning
Äter helst … Japanskt, italienskt
Bok … Sagan om Ringen-trilogin