Inför vår heldagskonferens Intelligent Business på Grand Hôtel i Stockholm den 19 april genomförde vi en enkät om business intelligence på vår webbplats. Ett 80-tal personer med helt eller delat it-ansvar svarade på enkäten under mars–april 2012. Här är några av deras svar.

Hur intressant är business intelligence för din organisation, på en skala från 1 (ointressant) till 5 (högintressant)?




Intressanta användningsområden för BI:



Största utmaningarna med BI:




Sagt om beslutsstöd: fritextsvar ur studien

”Vi använder inte beslutsstöd. Nyttan har inte bedömts tillräcklig i förhållande till nödvändiga förändringar i arbetssätt.”

”Som statlig myndighet har vi inte kommit så långt i processen att använda BI som beslutsstöd.”

”Vårt beslutsstöd är nedlagt på grund av att det inte gett önskat resultat. Ett nytt ska utredas.”

”Vi använder inte beslutsstöd. Det är en kostnadsfråga för oss.”

”Beslutsstöd kan skapa proaktivitet, men för det mesta ger det åtminstone en hyggligt tidig reaktivitet.”

”Det finns alltid önskemål om mer data och möjligheter att vrida och skära på en mängd dimensioner.”

”Vi har beslutsstöd och det finns önskemål om att fler ska få tid att använda det.”

”En utmaning är att få in relevanta data till beslutsstödet. Många system har för dålig datakvalitet.”

”En utmaning är att få verksamheten att acceptera att informationen i beslutsstödet är korrekt och relevant.”

”Framför allt skulle jag vilja ha en bättre bas – det vill säga ett data warehouse med gemensam information som ligger till grund för alla analyser. Verktygsvalet är sekundärt för mig.”

”Utmaningen är att det är svårt att veta vad man vill ta fram – det vet man först efter ett tag.”

”En utmaning för oss är att etablera verktygets användning brett i organisationen.”

”Det krävs en övergripande kunskap om kunden, marknaden och företaget för att kunna ställa rätt frågor. Vem har den?”

”Kan slutanvändarna plocka fram de data de behöver? Slutanvändarens förståelse blir den svagaste länken.”

”Nya system brukar ofta mötas av visst motstånd, men när man ger användarna BI vill de bara ha mer.”

”En utmaning med BI är att det ofta är lång payback på investeringen.”

”Jag ser bristande kunskap kring skit in=skit ut ... För stort fokus på hur rapporterna ska se ut istället för hur vi ska investera i kvalitet i datat samt processerna som stödjer leveransen.”

”Varför vi inte har BI? Bra fråga.”

”Vi använder inte BI. Företaget satsar på annat, tyvärr.”

”Vi använder inte BI, för vi har inget behov av några djupare analyser i dagsläget. De rapporter som finns är mer än tillräckliga för ledningen.”

”Utmaningen är att vara snabbfotad nog med tillräcklig kvalitet.”

”Min utmaning är att få användarna att ägna mer tid åt få en så bra kravställning som möjligt.”

”Vårt BI ställer samman information från olika system till företags-kpi:er, besluts­underlag gällande sortiment och allokering av varor, uppföljning, rapportering, kpi-analys, forecast, analyserar kundbeteende ...”

”Tillgängligheten är en utmaning – Iphone, Ipad, mejl, mobilt ...”

”BI ska vara lättanvänt. Då används det.”

”Det bästa är att man får transparens i siffror från lokal nivå till regional och corporate.”

”BI har underlättat arbetet för många användare och avlastat it-avdelningen.”