- CIO Sweden:

Japans robotar ska börja göra verklig nytta

Av

Sida 1 / 3
För ett år sedan, när jordbävning och tsunami hade slagit kärnkraftverket i Fukushima till härdsmälta, skickades två robotar in i reaktorbyggnaden för att undersöka skadorna där ingen människa kunde vistas. Det här var mitt i det moderna Japans värsta katastrof – med skyhöga strålningsnivåer, tiotusentals döda eller saknade, och hundratusentals hemlösa – men mitt i allt detta var det ändå något annat som fick enorm uppmärksamhet i Japan:

Robotorna var inte japanska. De var amerikanska ”Packbotar”, gripkloförsedda maskiner på larvfötter från Irobot – en klassiker i katastrofzoner världen över.

Efter skalvet tog Japan tacksamt emot hjälp av utländsk militär, utländska läkare, hjälparbetare och frivilliga ... men utländska robotar, det ansågs som en skam!

Japan tar robotar på stort allvar. De senaste tio åren har man pumpat in tiotals miljarder yen i robotutveckling. Regering, storföretag och branschorganisationer har sett till att roboten är tätt förknippad med monozukuri – den tradition av kvalitetstillverkning som är Japans stolthet.

Japanska skapelser har fascinerat världen i åratal med trick som att cykla, dansa och spela fiol, men nu styr man om fokus till en ny robotgeneration som ska göra nytta. Efter en mindre kärnkraftsolycka i Tokaimura år 1999 finansierade staten ett program som skulle ta fram just en hjälprobot för sådana incidenter. Därför kändes det extra hårt att nu ta hjälp av USA.

Nyttofokuset avspeglas ockå i Asimo, en vit humanoid från Honda, som torde vara Japans mest berömda robot. (Namnet står för ”Advanced Step in Innovative Mobility”, men poängen är förstås att det låter som robotförfattaren Isaac Asimov.) När den avtäcktes år 2000 charmade den japanerna direkt med sin realistiska, mänskliga gång och klassiska robotlook: Den är 130 cm lång, med korta, krumma ben, och ser ut som ett barn i rymddräkt – med en kamera bakom astronautvisiret istället för ansikte.



Honda har experimenterat med robotar sedan 80-talet – hela tiden med målet att bygga en maskin som kan gå och hålla balansen som en människa. I början jobbade man med stora råttbon av sladdar på klumpiga metallben, som behövde fem sekunder för att ”gå” ett steg. Men efter hand har robotarna börjat bemästra allt mer avancerade aktiviteter – som att dirigera orkestrar, servera te och sparka fotboll.

Asimo blir alltså allt mer mogen fysiskt, men bakom kulisserna har det varit mest en avancerad dockteater, där allt är förprogrammerat i detalj. Nu har Honda dock signalerat att Asimo ska bli mer användbar i verkliga situationer. I den senaste versionen har den fått åtminstone fröet till beslutsförmåga: Den kan lägga om kurs så att den undviker en människa som kommer gående mot den, och den kan bestämma sig för att inte servera dricka till publiken om den ser att en annan robot redan gjort det.

”Vi har utvecklat Asimo från den »automatiska maskin« den har varit så här långt till en »autonom maskin«”, skriver Honda i ett pressmeddelande. ”Asimo kan nu göra förutsägelser utifrån information den samlar in och ta beslut om nästa handling utan mänsklig inblandning”.

Men även om Asimo kan kommunicera med externa sensorer och andra robotar är den i mångt och myc­ket fortfarande en sluten enhet. Den får sin information från inbyggda kameror, mikrofoner och andra sensorer. Det betyder att den går bet när den ställs inför något nytt – nya kommandon, ny topogprafi, nya robotar.
– Den främsta orsaken till att det saknas en marknad för sådana här robotar är att de bara kan fungera i en given miljö, säger Hagita Norihiro 萩田 紀博, som är chef för intelligent robotik på Institutet för avancerad telekommunikationsforskning i Kyoto.

Packbotarna är mestadels fjärrstyrda, Asimo är mestadels förprogrammerad. Ingen av dem behöver myc­ket egen intelligens för att fungera. En verkligt autonom robot måste kunna reagera och anpassa sig till nya omgivningar på stående fot. Men Hagita Norihiro är en av allt fler forskare som menar att det är orealistiskt att maskiner ska klara av det helt på egen hand. Det som behövs är ett sätt att hålla dem à jour med hjälp utifrån.

När du som människa besöker en ny plats har du ofta läst på i förväg – i kartor, väderrapporter och guideböcker, kanske på Wikipedia. Den möjligheten vill Hagita Norihiro nu ge sina robotar. De ska kunna koppla upp sig mot lokala kartdata, kamera- och senornätverk – till och med mot andra robotar – och på så sätt snabbt komma underfund med hur de ska föra sig i en främmande miljö.

Hans grupp jobbar därför med att ta fram ett globalt standardprotokoll för detta ändamål. De har tagit fram en Ubiquitous Network Robot Platform och jobbar nu vidare med internationella organ, som ISO, för att ta fram öppna standarder som framtida robotkonstruktörer kan bygga in.

Hagita Norihiros övergripande mål är att man ska kunna ta en robot varifrån som helst och att den ska fungera var man än placerar den, ungefär som man kan ta med mobilen och ringa på utlandssemestern.

Arbetet bygger vidare på ett femårigt forskningsprojekt finansierat av japanska staten, där hans labb tog fram ett system för att guida kunder i köpcenter. Hjulförsedda robotar med armstumpar och lättare konversationsförmåga kombinerades med telefoner och nätverk av kameror och lasersensorer. Meningen var att besökarna skulle känna att de interagerade med en individuell robot.
– På det här viset blir hela köpcentret, hela byggnaden en robot, som är uppbyggd av alla enskilda robotar och deras sensorer, säger han.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

5 stora säkerhetstrender under 2015

5 stora it-säkerhetstrender 2015


- CIO Sweden:

I vimlet på CIO Awards


- CIO Sweden:

Mobiloperatören låter kunderna spara surftid


- CIO Sweden:

Allt fler jobb övertas av smarta maskiner


- CIO Sweden:

Inspiratörerna som vill hacka läroplanen


- CIO Sweden:

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet


- CIO Sweden:

Klas Bendrik, Volvo Cars, är Årets CIO 2014


- CIO Sweden:

Karolinska institutets SMS-livräddare är Årets projekt 2014


- CIO Sweden:

Dr Maombi Project är Årets hållbara projekt 2014


- CIO Sweden:

Så mycket tjänar CIO:erna

Så mycket tjänar topp-CIO:erna


- CIO Sweden:

Elektroniskt körkort lanseras i USA


- CIO Sweden:

"Tillgång till internet bör vara en mänsklig rättighet"


- CIO Sweden:

"Digital affärsutveckling kräver ny kompetens"


- CIO Sweden:

Företag spenderar mer på mjukvara

Företag lägger allt mer pengar på mjukvara


- CIO Sweden:

7 förödande beteenden hos chefer

7 förödande beteenden hos chefer


- CIO Sweden:

Farliga usb-laddare kan skada användare och elektronik


- CIO Sweden:

Han tar Domstolsverket in i den digitala världen


- CIO Sweden:

Applikationer högst upp på it-chefens önskelista

Applikationer högst upp på it-chefens önskelista


- CIO Sweden:

CIO:erna om mindfulness-trenden


- CIO Sweden:

It-chefer inom offentlig verksamhet har bättre kontroll över it-inköpen

CIO Lägesrapport 2015

För tolfte året i rad genomför CIO Sweden CIO Lägesrapport – den största oberoende studien av CIO-rollen i Sverige. 

För att det ska bli en intressant studie är vi beroende av att du som CIO är med och bidrar. Vi hoppas att du kan avsätta lite av din tid.

Delta i undersökningen

Du som deltar får rapporten skickad till din e-postadress, helt gratis (värde 795 kr). Dessutom bjuder vi in 15 personer till middag och diskussionsträff.

Resultatet presenteras vid eventet CIO Trend 2015 och i CIO Lägesrapport 2015 som kommer ut till dig som är CIO-prenumerant tillsammans med CIO 1/2015.

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 7/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Höga krav i it-förändringens era”


”Buzzwords visar vägen”

Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

EA måste vara summan av alla delarna


- CIO Sweden:

EA kan inte vara summan av hela delarna


- CIO Sweden:

Rikets säkerhet står på spel

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group