- CIO Sweden:

De bygger broar mellan it och verksamhet

Av

Sida 4 / 4
Allt detta jobb med att skapa trovärdighet, tillit och enighet syftar i slutändan till en sak: att göra it till en jämställd part till verksamheten.

– Mitt yttersta mål är att det inte ska finnas någon skillnad alls mellan it-avdelningen och verksamheten, säger Leslie Jones, vice koncernchef och CIO på Motorola Solutions.

När hon tog över CIO-jobbet var det första hon gjorde att förändra it-personalens fokus på it.
– Inställningen måste vara: ”Vi tillhör verksamheten – vi råkar bara jobba med it”, säger hon.

För att förverkliga visionen vidtog hon flera åtgärder. Först och främst ändrade hon it-gruppens måttstoc­kar, från it- till verksamhetsrelaterade kriterier. Idag står det klart för alla att mätetalen inriktas på verksamhetens resultat. Punkt slut. Det gäller även efter att systemen har tagits i bruk. Till exempel måste man diskutera vad ett driftsavbrott skulle kosta företaget – inte hur lång tid det tar it-avdelningen att få igång allt igen.

– Och det spelar ingen roll vems ”fel” det var, säger Leslie Jones.
En annan av hennes åtgärder var att avskaffa personalmötena för bara it – eftersom hon anser att relationen till kollegorna inte kan förändras om it-sidan håller sig på sin kant.

Dessutom har hon låtit plantera ut tre it-anställda på andra avdelningar. De är nu väl integrerade i sina grupper – de ingår i arbetslag och jobbar med att fastställa strategier och planer för nya tjänster. Och sedan vänder de sig till it-avdelningen för att få hjälp med att realisera planerna.
– Och de visar gång på gång att de har en avsevärt mer äkta förståelse för affärsmiljön och behoven än de kunde få genom att delta i Powerpointfestivaler, säger Leslie Jones.

Det viktigaste tecknet på framgång för Leslie Jones är it-frågornas placering på verksamhetsagendan, den som beskriver vilka initiativ som ska genomföras och när. Tidigare genomförde it sin egen strategiska och operationella planering, numera samordnas den med verksamhetens.
– Vare sig det gäller företagsstrategin, prioriteringar inom forskning, eller tid-till-marknaden-initiativ, så är Leslie Jones med. Hon är mitt i dialogen, säger vd Greg Brown.

Sedan två år  tillbaka är Motorola Solutions strategi att bli helt digitalt. Alla processer, och därmed system, ska förändras från grunden.
– En icke obetydlig anledning till att detta är möjligt nu, är det som Leslie Jones har gjort med folket i sin grupp och den roll de nu spelar i företaget, konstaterar Greg Brown.

Fallet Motorola Solutions vittnar om att målet att bli en jämställd part är inom räckhåll. Men då har de lagt ner tid på att inrikta sig på målet. Och de har en CIO:n som inte bara tänker på vad som är bäst för it, utan även för kunder, användare och intressenter.
– Om du profilerar dig som it-guru så säger du att du är rätt främmande för verksamheten. Men profilerar du dig som en person som tänker i samma banor som andra chefer, då har du god möjlighet att bli framgångsrik i dina relationer, säger hon.

IDG News


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: En kund - ett budskap - många kanaler


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fakta

Var ligger du på skalan i förhållandet mellan it och affärsverksamheten?

  1. Leverantör av tjänster. På denna nivå ses it-avdelningen som en pålitlig resurs när det gäller att sköta it-funktionen. En skicklig tillhandahållare av tjänster, men inte mer än så.
  2. Betrodd It-partner. Om din it-organisation är inriktad på företaget och regelbundet påverkar affärsverksamhetens ledare är den en betrodd partner när det gäller it-frågor.
  3. Jämställd partner. När it ses som en verkligt jämställd part har ni det som krävs för att driva strategin, vinna marknadsandelar och göra innovationer för användare och kunder.

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Grönt it-center får EU-certifiering


- CIO Sweden:

Varannan anställd lämnar ut lösenord

Varannan anställd lämnar ut lösenord


- CIO Sweden:

Ny EU-kommission fokuserar på det digitala området


- CIO Sweden:

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips


- CIO Sweden:

3 tips för bättre tidsplanering

3 tips för bättre tidsplanering


- CIO Sweden:

CMO:n missnöjd med it-miljön

Marknadschefer ofta kritiska till it-miljön


- CIO Sweden:

Så upphandlar du säkerhetsövervakning


- CIO Sweden:

15 appar för affärsresenärer


- CIO Sweden:

Jay Ferro, CIO, American Cancer Society.

CIO:er går samman i kampen mot cancer


- CIO Sweden:

Pär Eriksson, "Årets ledarutvecklare" 2013, författare till boken "Tio tankar om ledarskap"

"En bra chef är en chef som är äkta"


- CIO Sweden:

Robotar kan användas i kampen mot Ebola


- CIO Sweden:

Hon lär dig leda som Google


- CIO Sweden:

4 svarar: Hur värderar du data?

4 svarar: Hur värderar du data?


- CIO Sweden:

Digitala satsningar är viktigast i utbildningssektorn

Digitala satsningar är viktigast i utbildningssektorn


- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund


- CIO Sweden:

”När förväntningar
föder frustration”


- CIO Sweden:

It-medarbetare kan ersättas av teknik

It-medarbetare kan ersättas av teknik


- CIO Sweden:

It-juristen om komplexa SLA-modeller: "Småputtande gör ingen glad"

It-juristen om komplexa SLA-modeller: "Småputtande gör ingen glad"


- CIO Sweden:

Pär Eriksson

10 tankar för ett bättre ledarskap


- CIO Sweden:

Investeringar i affärsprojekt går om traditionell it

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 6/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund

Annons: Partnerkrönikor


”Hur 1+1 blir 3”

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Forskning vs. praktik


- CIO Sweden:

Tar robotarna våra jobb?


- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group