Tänk dig följande scenario: Du arbetar med infrastruktur och operationer på ett företag med en stark e-handelsprofil. En dag under julruschen uppstår problem med en kritisk komponent i infrastrukturen.

Medan du kämpar för att hitta en lösning översvämmas webbsidan av felmeddelanden från arga kunder samtidigt som ilskan röster hörs på de sociala nätverken.

Det här mardrömscenariot är ett extremt exempel på nertid vid värsta möjliga tidpunkt, ur affärssynpunkt. Men sanningen är att det aldrig finns en tidpunkt som lämpar sig för nertid.

Då allt fler medarbetare blir mobila och arbetar hemifrån kan man inte längre tala om arbetsdagar som varar 9-5. Dessutom innebär globaliseringen att många företag har anställda, partners, leverantörer och kunder i olika tidszoner över hela världen och detta betyder att det inte finns någon tidpunkt då ingen påverkas negativt av nertid.

Dagens it-avdelning måste dessutom hantera både de interna kunderna inom företaget och samtidigt möta kraven från externa kunder och intressenter.

Precis som de interna kunderna förväntar sig att kunna göra sitt jobb nära som helst och var som helst, förväntar sig dina externa kunder att kunna handla eller få support medan dina partners och leverantörer förväntar sig ha tillgång till information och system dygnet runt.

Forrester kallar detta koncept för det “utvidgade företaget” eftersom affärsfunktioner sällan, om någonsin, är begränsade till de arbetsflöden som äger rum inom kontorets fyra väggar.

Det är ingen lätt sak att hålla alla delar av it rullande och tillgängliga för jämnan men med en kombination av mogna, stabila processer, rätt folk och den nödvändiga tekniken kan du ha hög tillgänglighet och samtidigt se till att snabbt vara på banan igen när olyckan väl är framme.

Den typ av förberedelser som krävs sker förstås inte över en natt men här följer tre tips på din väg mot det väloljade och ständigt tillgängliga företaget.