- CIO Sweden:

Forrester: Så minimerar du nertiden

Av

Sida 1 / 2
Tänk dig följande scenario: Du arbetar med infrastruktur och operationer på ett företag med en stark e-handelsprofil. En dag under julruschen uppstår problem med en kritisk komponent i infrastrukturen.

Medan du kämpar för att hitta en lösning översvämmas webbsidan av felmeddelanden från arga kunder samtidigt som ilskan röster hörs på de sociala nätverken.

Det här mardrömscenariot är ett extremt exempel på nertid vid värsta möjliga tidpunkt, ur affärssynpunkt. Men sanningen är att det aldrig finns en tidpunkt som lämpar sig för nertid.

Då allt fler medarbetare blir mobila och arbetar hemifrån kan man inte längre tala om arbetsdagar som varar 9-5. Dessutom innebär globaliseringen att många företag har anställda, partners, leverantörer och kunder i olika tidszoner över hela världen och detta betyder att det inte finns någon tidpunkt då ingen påverkas negativt av nertid.

Dagens it-avdelning måste dessutom hantera både de interna kunderna inom företaget och samtidigt möta kraven från externa kunder och intressenter.

Precis som de interna kunderna förväntar sig att kunna göra sitt jobb nära som helst och var som helst, förväntar sig dina externa kunder att kunna handla eller få support medan dina partners och leverantörer förväntar sig ha tillgång till information och system dygnet runt.

Forrester kallar detta koncept för det “utvidgade företaget” eftersom affärsfunktioner sällan, om någonsin, är begränsade till de arbetsflöden som äger rum inom kontorets fyra väggar.

Det är ingen lätt sak att hålla alla delar av it rullande och tillgängliga för jämnan men med en kombination av mogna, stabila processer, rätt folk och den nödvändiga tekniken kan du ha hög tillgänglighet och samtidigt se till att snabbt vara på banan igen när olyckan väl är framme.

Den typ av förberedelser som krävs sker förstås inte över en natt men här följer tre tips på din väg mot det väloljade och ständigt tillgängliga företaget.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: En kund - ett budskap - många kanaler


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Unga medarbetare vill ha en jämlik relation med chefen


På nytt jobb - CIO Sweden:

Han är Aktieinvests nya it-chef


- CIO Sweden:

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk


- CIO Sweden:

Carsten Sörensen

"Jätteviktigt att det finns it-experter i styrelsen"


- CIO Sweden:

Svenskarna och det globala ledarskapet


- CIO Sweden:

6 skäl för it att ta plats i styrelsen

6 skäl för it att ta plats i styrelsen


- CIO Sweden:

5 saker som organisationer kan lära sig av startups


- CIO Sweden:

4 svarar: Vad tycker du om Iphone 6?

4 svarar: Kommer du att satsa på Iphone 6?


- CIO Sweden:

6 vägar till ett effektivt it-ledarskap


- CIO Sweden:

Governance på it-avdelningen ur ett juridiskt perspektiv


- CIO Sweden:

Grönt it-center får EU-certifiering


- CIO Sweden:

Lena Ringström är ny it-chef på AMF

Hon är AMF:s nya it-chef


- CIO Sweden:

Varannan anställd lämnar ut lösenord

Varannan anställd lämnar ut lösenord


- CIO Sweden:

Ny EU-kommission fokuserar på det digitala området


- CIO Sweden:

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips


- CIO Sweden:

3 tips för bättre tidsplanering

3 tips för bättre tidsplanering


- CIO Sweden:

CMO:n missnöjd med it-miljön

Marknadschefer ofta kritiska till it-miljön


- CIO Sweden:

Så upphandlar du säkerhetsövervakning


- CIO Sweden:

15 appar för affärsresenärer


- CIO Sweden:

Jay Ferro, CIO, American Cancer Society.

CIO:er går samman i kampen mot cancer

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 6/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund

Annons: Partnerkrönikor


”Hur 1+1 blir 3”

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Forskning vs. praktik


- CIO Sweden:

Tar robotarna våra jobb?


- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group