Svenskar prioriterar ett rikt jobb och en trevlig stämning på arbetsplatsen - men bryr sig inte så mycket om sina kunder.
Det framgår av den studie av kulturella värderingar, Sverigestudien 2012, som nyligen presenterades av analysföretaget Baretts Value Center.

- Medan värdeord som handlar om kundfokus hamnar på topp 5, eller topp 10 i de övriga 16 länder som deltagit i studien hamnar de först på 47:e plats bland anställda i Sverige, säger Tor Eneroth på Baretts Value Center.

I Sverige är det framför allt värdeord som handlar om "uppskattning på jobbet" och "samarbete" som rankas högst, medan ord som "innovation" och "utveckling" också hamnar långt ner på listan.

- Så har det sett ut i undersökningen under de senaste fyra åren och det här tycker vi är alamerande, säger Tor Eneroth.

Vad säger det om svenskarna?

- På det hela taget ger den här studien en ganska passiv bild av svenskarna.

- Det tycks vara så att svenskar prioriterar ett rikt jobb och en trevlig stämning på arbetsplatsen. Det är inget fel på det men det är skrämmande att man inte fokuserar på kunden och på innovation.

-Det handlar trots allt om företagens överlevnad och med den här inställningen kommer vi få svårt att hävda oss i den internationella konkurrensen på längre sikt.

Vad beror det här på?

- Jag önskar att jag kunde ge ett bättre svar på det. Kanske handlar det om att vi haft det bra för länge, vi har blivit självgoda?

Vad har ni fått för reaktion på den här studien?

- Vi har förstås fått många mothugg av folk som säger " på mitt företag fokuserar vi visst på kunden" men man måste ändå fråga sig vad det är som gör att svaren från de 1000 svenskar som valts ut för att skapa ett signifikant urval, oberoende av varandra, ger svar som skiljer sig så radikalt från alla andra länder i undersökningen.

- Jag menar att svenskarna är "fatal happy" och detta är något vi måste förändra om vi inte ska hamna på efterkälken i den globala konkurrensen.

- Svenska företag , myndigheter och organisationer måste skapa en dialog och börja diskutera vilken plats kunden ska ha.

Fakta

I undersökningen har 1000 deltagare från varje land fått välja ut tio ord från en lista med 100 värdeord. De har sedan fått skatta orden utifrån den relevans de upplever att de har för frågorna: "Hur upplever du att din arbetsplatsen ser ut idag?" och "Hur de anser att arbetsplatsen borde se ut?" 

Forskningen säger att varje människa styrs av 16 värdeord.