- CIO Sweden:

"Alarmerande ointresse för kunden på svenska företag"

Av

Svenskar prioriterar ett rikt jobb och en trevlig stämning på arbetsplatsen - men bryr sig inte så mycket om sina kunder.
Det framgår av den studie av kulturella värderingar, Sverigestudien 2012, som nyligen presenterades av analysföretaget Baretts Value Center.

- Medan värdeord som handlar om kundfokus hamnar på topp 5, eller topp 10 i de övriga 16 länder som deltagit i studien hamnar de först på 47:e plats bland anställda i Sverige, säger Tor Eneroth på Baretts Value Center.

I Sverige är det framför allt värdeord som handlar om "uppskattning på jobbet" och "samarbete" som rankas högst, medan ord som "innovation" och "utveckling" också hamnar långt ner på listan.

- Så har det sett ut i undersökningen under de senaste fyra åren och det här tycker vi är alamerande, säger Tor Eneroth.

Vad säger det om svenskarna?

- På det hela taget ger den här studien en ganska passiv bild av svenskarna.

- Det tycks vara så att svenskar prioriterar ett rikt jobb och en trevlig stämning på arbetsplatsen. Det är inget fel på det men det är skrämmande att man inte fokuserar på kunden och på innovation.

-Det handlar trots allt om företagens överlevnad och med den här inställningen kommer vi få svårt att hävda oss i den internationella konkurrensen på längre sikt.

Vad beror det här på?

- Jag önskar att jag kunde ge ett bättre svar på det. Kanske handlar det om att vi haft det bra för länge, vi har blivit självgoda?

Vad har ni fått för reaktion på den här studien?

- Vi har förstås fått många mothugg av folk som säger " på mitt företag fokuserar vi visst på kunden" men man måste ändå fråga sig vad det är som gör att svaren från de 1000 svenskar som valts ut för att skapa ett signifikant urval, oberoende av varandra, ger svar som skiljer sig så radikalt från alla andra länder i undersökningen.

- Jag menar att svenskarna är "fatal happy" och detta är något vi måste förändra om vi inte ska hamna på efterkälken i den globala konkurrensen.

- Svenska företag , myndigheter och organisationer måste skapa en dialog och börja diskutera vilken plats kunden ska ha.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Så optimerar du webb-TV-reklamen


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fakta

I undersökningen har 1000 deltagare från varje land fått välja ut tio ord från en lista med 100 värdeord. De har sedan fått skatta orden utifrån den relevans de upplever att de har för frågorna: "Hur upplever du att din arbetsplatsen ser ut idag?" och "Hur de anser att arbetsplatsen borde se ut?" 

Forskningen säger att varje människa styrs av 16 värdeord.

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Så upphandlar du publiceringssystem


- CIO Sweden:

8 tips för en innovativ it-organisation


- CIO Sweden:

Vanligt bland unga göra slut via sms


CIO Awards 2014 - CIO Sweden:

Eva Harström, CIO Skanska: "Vi är mitt i ett paradigmskifte"


- CIO Sweden:

8 varningssignaler för it-attacker

Så känner du igen en it-attack


CIO Awards 2014: - CIO Sweden:

Malin Bäcklund, CIO Schibsted: "IT har blivit kärnverksamhet"


CIO Awards 2014 - CIO Sweden:

Klas Bendrik, CIO Volvo Cars: "IT är integrerat i allt"


- CIO Sweden:

Så blir du morgondagens CIO


- CIO Sweden:

CIO:erna tipsar: Så ska du förhandla med leverantörer


- CIO Sweden:

Google, rekrytering

Allt fler chefer googlar jobbkandidater


- CIO Sweden:

"Tillsammans kan vi skriva styrningshistoria"


- CIO Sweden:

Företagen slåss om datavetarna

Företagen slåss om datavetarna


- CIO Sweden:

Fredrik Runnquist

5 tips från Fredrik Runnquist: Så blir du en bättre CIO


- CIO Sweden:

Dålig kod och gammal mjukvara bjuder in nätkriminella

Dålig kod och gammal mjukvara bjuder in nätkriminella


- CIO Sweden:

CIO på oljejätte i Gdansk


- CIO Sweden:

Chefen - en lönefixerad figur

Den stereotypa chefen är lönefixerad och pratig


- CIO Sweden:

Hon har gått mindfulnesskurs - på Google


- CIO Sweden:

8 stora trender i big data-analys

8 stora trender i big data-analys


- CIO Sweden:

Nya test med internetballonger


- CIO Sweden:

Johan Magnusson & Bendik Bygstad

Svenska och norska forskare lägger fram ny teori om tekniskt arv

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 7/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Höga krav i it-förändringens era”


”Buzzwords visar vägen”

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Rikets säkerhet står på spel


- CIO Sweden:

Fredrik Runnquist

5 tips från Fredrik Runnquist: Så blir du en bättre CIO


- CIO Sweden:

"Tillsammans kan vi skriva styrningshistoria"

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group