- CIO Sweden:

"Alarmerande ointresse för kunden på svenska företag"

Av

Svenskar prioriterar ett rikt jobb och en trevlig stämning på arbetsplatsen - men bryr sig inte så mycket om sina kunder.
Det framgår av den studie av kulturella värderingar, Sverigestudien 2012, som nyligen presenterades av analysföretaget Baretts Value Center.

- Medan värdeord som handlar om kundfokus hamnar på topp 5, eller topp 10 i de övriga 16 länder som deltagit i studien hamnar de först på 47:e plats bland anställda i Sverige, säger Tor Eneroth på Baretts Value Center.

I Sverige är det framför allt värdeord som handlar om "uppskattning på jobbet" och "samarbete" som rankas högst, medan ord som "innovation" och "utveckling" också hamnar långt ner på listan.

- Så har det sett ut i undersökningen under de senaste fyra åren och det här tycker vi är alamerande, säger Tor Eneroth.

Vad säger det om svenskarna?

- På det hela taget ger den här studien en ganska passiv bild av svenskarna.

- Det tycks vara så att svenskar prioriterar ett rikt jobb och en trevlig stämning på arbetsplatsen. Det är inget fel på det men det är skrämmande att man inte fokuserar på kunden och på innovation.

-Det handlar trots allt om företagens överlevnad och med den här inställningen kommer vi få svårt att hävda oss i den internationella konkurrensen på längre sikt.

Vad beror det här på?

- Jag önskar att jag kunde ge ett bättre svar på det. Kanske handlar det om att vi haft det bra för länge, vi har blivit självgoda?

Vad har ni fått för reaktion på den här studien?

- Vi har förstås fått många mothugg av folk som säger " på mitt företag fokuserar vi visst på kunden" men man måste ändå fråga sig vad det är som gör att svaren från de 1000 svenskar som valts ut för att skapa ett signifikant urval, oberoende av varandra, ger svar som skiljer sig så radikalt från alla andra länder i undersökningen.

- Jag menar att svenskarna är "fatal happy" och detta är något vi måste förändra om vi inte ska hamna på efterkälken i den globala konkurrensen.

- Svenska företag , myndigheter och organisationer måste skapa en dialog och börja diskutera vilken plats kunden ska ha.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Trafikregler i informationskaoset


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fakta

I undersökningen har 1000 deltagare från varje land fått välja ut tio ord från en lista med 100 värdeord. De har sedan fått skatta orden utifrån den relevans de upplever att de har för frågorna: "Hur upplever du att din arbetsplatsen ser ut idag?" och "Hur de anser att arbetsplatsen borde se ut?" 

Forskningen säger att varje människa styrs av 16 värdeord.

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Comhems ComBack


- CIO Sweden:

Från fast till frifräsar-CIO


- CIO Sweden:

Ny svensk modell: Så jobbar du praktiskt med it-projekt-alignment


- CIO Sweden:

Krisplanen rullar ut på SAS


- CIO Sweden:

Så är det att vara CIO på framtidens kontor


- CIO Sweden:

Burgaren bara ett klick bort ...


- CIO Sweden:

Hitta balansen i din it-policy


- CIO Sweden:

Big data öser ner


- CIO Sweden:

Så blir din rekrytering en perfect match


- CIO Sweden:

Sociala medias mörka sidor


- CIO Sweden:

Mot den mystiska kvantdatorn


- CIO Sweden:

Fogden flyttar in


- CIO Sweden:

Jakten på superkrafter


- CIO Sweden:

Så fångar du slumpen


- CIO Sweden:

Digital revolution på Bonnier News


- CIO Sweden:

Digital revolution på Sats


- CIO Sweden:

Plats på scen för de nya super-CIO:erna


- CIO Sweden:

Big data smälter samman fantasi & verklighet i fotbolls-USA


- CIO Sweden:

CIO i Kina - så funkar det


- CIO Sweden:

Så påverkas vardagen av sakernas internet

I juli månad tar CIO Sweden semester, och under tiden bjuder vi på ett antal favoriter i repris från året som gått.
Vår ordinarie rapportering är tillbaka i augusti. Tills dess – glad sommar!

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Säkerhet och kultur


- CIO Sweden:

Förlora inte kollen på digitala tjänster


- CIO Sweden:

Ramverksbaksmälla

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group