i förra årets sista nummer av Harvard Business Review kunde man läsa om hur affären som fysisk plats var död. Hur e-handelns segertåg ödelägger den fysiska handelsplatsen och skapar den tredje stora krisen i kommersens historia.

Detta Handelns tredje världskrig har beskrivits ytterst lakoniskt som direkt beroende av en teknikutveckling som gjort det fysiska överflödigt. Butiker ser ut på i stort sett samma sätt som de gjort de senaste femtio åren, och väldigt lite av den utveckling vi sett inom it verkar ha slagit igenom. Visst, vi har kostnadseffektiva optimeringar av betalningslösningar, effektivi­seringar av värdekedjan och en utveckling som förvandlat mången butik till ett showroom utan lager – men i mångt och mycket är ingenting egentligen nytt.

Vid ett seminarium vi arrangerade på Handelshögskolan i
början av maj fick jag dock orsak att omvärdera denna död­förklaring av butiken. En av de inbjudna talarna, CIO Matt Douhan från 9 Kings i Kina, berättade hur de nu storsatsar på butiker för ett flertal av moderbolagets många brands.

Det centrala i lösningen är att man använder ett affärssystem som integrationsplattform, kombinerat med egenutveckling, skrotande av pos-system och tung användning av rfid.

Istället för att acceptera den gängse normen för hur en butik ska se ut och fungera så utgår man från ett tomt blad när man börjar designa shoppingupplevelsen. Man tittar på vad som skapar värde för kunden, och ser till att hitta lösningar som är konkurrensmässiga såväl pris- som differentieringsmässigt.

Rfid används inte för värdekedjan och logistiken, utan primärt för att registrera hur kunderna rör sig i butik. Personali­sering av lokalen genom rfid-märkta kundkort där kunderna
anger hur de vill bli bemötta, och direkt kontakt med mobila säljare. Inte en kö eller kassaapparat så långt ögat når!

I framtiden, berättade Douhan, tänker man sig en utveckling där betalningen automatiseras för trogna kunder, så att de bara kan gå ut med de kläder de vill ha. Och det är här vi börjar närma oss den sanna kärnan i vad som gör it så otroligt underbart. Kärnan i vad som kan hända om vi har CIO:er som vågar tänka på riktigt.

Vi har sett många administrativa rutiner automatiseras – autokontering, e-attestering etcetera gör allt lite mer effektivt. Men den sant radikala, disruptiva användningen av teknik lyser ännu med sin frånvaro. Det jag nu har sett och hört från
Handeln har gett mig nytt hopp. Inte då bara om Handeln själv, utan även för andra verksamheter. Tänk, om vi skulle kunna se fler sant lysande exempel på greenfieldtänkande som bryter tidigare normer? Tänk, om vi skulle kunna hitta samma typer av lysande tillämpningar inom till exempel tillverkande bolag, grossister och tjänsteproducenter?

Givet den utveckling vi sett så är i stort sett allting möjligt. Det enda som håller oss tillbaka är tidigare cementerade uppfattningar av vad som är gängse praxis och en installerad bas av avskriven gegga. ]