- CIO Sweden:

"Butiken lever - tack vare it-chefen"

Av

Johan Magnusson är föreståndare för Centrum för affärssystem vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet.
Johan Magnusson är föreståndare för Centrum för affärssystem vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet.
i förra årets sista nummer av Harvard Business Review kunde man läsa om hur affären som fysisk plats var död. Hur e-handelns segertåg ödelägger den fysiska handelsplatsen och skapar den tredje stora krisen i kommersens historia.

Detta Handelns tredje världskrig har beskrivits ytterst lakoniskt som direkt beroende av en teknikutveckling som gjort det fysiska överflödigt. Butiker ser ut på i stort sett samma sätt som de gjort de senaste femtio åren, och väldigt lite av den utveckling vi sett inom it verkar ha slagit igenom. Visst, vi har kostnadseffektiva optimeringar av betalningslösningar, effektivi­seringar av värdekedjan och en utveckling som förvandlat mången butik till ett showroom utan lager – men i mångt och mycket är ingenting egentligen nytt.

Vid ett seminarium vi arrangerade på Handelshögskolan i
början av maj fick jag dock orsak att omvärdera denna död­förklaring av butiken. En av de inbjudna talarna, CIO Matt Douhan från 9 Kings i Kina, berättade hur de nu storsatsar på butiker för ett flertal av moderbolagets många brands.

Det centrala i lösningen är att man använder ett affärssystem som integrationsplattform, kombinerat med egenutveckling, skrotande av pos-system och tung användning av rfid.

Istället för att acceptera den gängse normen för hur en butik ska se ut och fungera så utgår man från ett tomt blad när man börjar designa shoppingupplevelsen. Man tittar på vad som skapar värde för kunden, och ser till att hitta lösningar som är konkurrensmässiga såväl pris- som differentieringsmässigt.

Rfid används inte för värdekedjan och logistiken, utan primärt för att registrera hur kunderna rör sig i butik. Personali­sering av lokalen genom rfid-märkta kundkort där kunderna
anger hur de vill bli bemötta, och direkt kontakt med mobila säljare. Inte en kö eller kassaapparat så långt ögat når!

I framtiden, berättade Douhan, tänker man sig en utveckling där betalningen automatiseras för trogna kunder, så att de bara kan gå ut med de kläder de vill ha. Och det är här vi börjar närma oss den sanna kärnan i vad som gör it så otroligt underbart. Kärnan i vad som kan hända om vi har CIO:er som vågar tänka på riktigt.

Vi har sett många administrativa rutiner automatiseras – autokontering, e-attestering etcetera gör allt lite mer effektivt. Men den sant radikala, disruptiva användningen av teknik lyser ännu med sin frånvaro. Det jag nu har sett och hört från
Handeln har gett mig nytt hopp. Inte då bara om Handeln själv, utan även för andra verksamheter. Tänk, om vi skulle kunna se fler sant lysande exempel på greenfieldtänkande som bryter tidigare normer? Tänk, om vi skulle kunna hitta samma typer av lysande tillämpningar inom till exempel tillverkande bolag, grossister och tjänsteproducenter?

Givet den utveckling vi sett så är i stort sett allting möjligt. Det enda som håller oss tillbaka är tidigare cementerade uppfattningar av vad som är gängse praxis och en installerad bas av avskriven gegga. ]



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

5 stora säkerhetstrender under 2015

5 stora it-säkerhetstrender 2015


- CIO Sweden:

I vimlet på CIO Awards


- CIO Sweden:

Mobiloperatören låter kunderna spara surftid


- CIO Sweden:

Allt fler jobb övertas av smarta maskiner


- CIO Sweden:

Inspiratörerna som vill hacka läroplanen


- CIO Sweden:

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet


- CIO Sweden:

Klas Bendrik, Volvo Cars, är Årets CIO 2014


- CIO Sweden:

Karolinska institutets SMS-livräddare är Årets projekt 2014


- CIO Sweden:

Dr Maombi Project är Årets hållbara projekt 2014


- CIO Sweden:

Så mycket tjänar CIO:erna

Så mycket tjänar topp-CIO:erna


- CIO Sweden:

Elektroniskt körkort lanseras i USA


- CIO Sweden:

"Tillgång till internet bör vara en mänsklig rättighet"


- CIO Sweden:

"Digital affärsutveckling kräver ny kompetens"


- CIO Sweden:

Företag spenderar mer på mjukvara

Företag lägger allt mer pengar på mjukvara


- CIO Sweden:

7 förödande beteenden hos chefer

7 förödande beteenden hos chefer


- CIO Sweden:

Farliga usb-laddare kan skada användare och elektronik


- CIO Sweden:

Han tar Domstolsverket in i den digitala världen


- CIO Sweden:

Applikationer högst upp på it-chefens önskelista

Applikationer högst upp på it-chefens önskelista


- CIO Sweden:

CIO:erna om mindfulness-trenden


- CIO Sweden:

It-chefer inom offentlig verksamhet har bättre kontroll över it-inköpen

CIO Lägesrapport 2015

För tolfte året i rad genomför CIO Sweden CIO Lägesrapport – den största oberoende studien av CIO-rollen i Sverige. 

För att det ska bli en intressant studie är vi beroende av att du som CIO är med och bidrar. Vi hoppas att du kan avsätta lite av din tid.

Delta i undersökningen

Du som deltar får rapporten skickad till din e-postadress, helt gratis (värde 795 kr). Dessutom bjuder vi in 15 personer till middag och diskussionsträff.

Resultatet presenteras vid eventet CIO Trend 2015 och i CIO Lägesrapport 2015 som kommer ut till dig som är CIO-prenumerant tillsammans med CIO 1/2015.

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 7/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Höga krav i it-förändringens era”


”Buzzwords visar vägen”

Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

EA måste vara summan av alla delarna


- CIO Sweden:

EA kan inte vara summan av hela delarna


- CIO Sweden:

Rikets säkerhet står på spel

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group