Från att ha dominerat världsmarknaden i flera år har danska vindkraftföretaget Vestas fått hård konkurrens från företag i Kina och USA. Förra året redovisade man ett negativt resultat, styrelseordföranden och finanschefen avgick och en ny organisation presenterades i januari 2012. Nu ska kostnaderna minskas med mer än 150 miljoner euro. Dels genom att stänga fabriker för att anpassa produktionen till efterfrågan, men framför allt genom att effektivisera supportfunktionerna.

Så det är bråda dagar för svenske Martin Börjesson, som titulerar sig vice president för Vestas IT-Application Services. När han tillträdde i maj 2010 bestod Vestas IT av 900 medarbetare, idag är de 600. På Vestas totalt har tusentals personer fått gå.
– Jag har tvingats avskeda folk i tre omgångar. Det var inget vi förutsåg när jag började – tvärtom var vi inställda på att rekrytera, säger han.

Som svensk i ett danskt företag upptäckte han snabbt vissa avgörande skillnader mellan våra länder. I Danmark anger lagen i princip inga förbehåll för vem som får avskedas. Ingen hänsyn tas till tjänsteår.
– Jag tvingades bland annat säga upp en kille som varit här i 18 år, berättar Martin Börjesson.

Inget roligt uppdrag, men rent affärsmässigt tycker han ändå att reglerna är bra, så länge uppsägningarna sköts under ordnade former.

Hans uppdrag nu är att ställa upp det starkaste teamet till så låga kostnader som möjligt.
– Och då kan vi inte utgå från vem som har arbetat längst, säger han.

Inte heller kan han ta hänsyn till att verksamheten ska bedrivas av personer i just Danmark. Det är i själva verket ohållbart på grund av löneläget.

För tillfället väntar inga fler personalnedskärningar för Vestas IT, men om så blir fallet kommer rekryterin­gen inte att ske företrädesvis i Danmark utan i Manilla i Filippinerna, där Vestats driver en parallell it-avdelning sedan ett par år tillbaka.
– Vi ska tillbaka på spåret, tjäna pengar, vi måste vända på alla stenar, säger Martin Börjesson.

Eget kontor i Manilla

Beslutet att öppna ett eget it-center i Manilla togs strax innan Martin Börjesson kom in i företaget och sedan dess har en allt större del av it-arbetet fasats över dit. It-drift är fortfarande placerad i Danmark, och nyligen gjordes en stor investering i Skandinaviens näst största dator för metereologiska kalkyler. Men support och utveckling ska skötas i Filippinerna.

Orsaken är framför allt ekonomisk. När Martin Börjesson började på Vestas reagerade han direkt på att lönerna är så höga i Danmark jämfört med i Sverige – trots att man bara arbetar 37 timmar i veckan. Jämfört med Filippinerna är skillnaden milsvid. För Vestas, som under rekryteringsåren på 00-talet låtit dammsuga i stort sett hela Jylland på Microsoft- och SAP-kompetens, hade lönekontot skenat iväg. När vindarna vände till det sämre var man tvungen att hitta en ny lösning för att säkra kompetensförsörjningen till ett rimligare pris. Och valet föll på Manilla.

Hög utbildningsnivå, goda språkkunskaper och låga löner talade till fördel för Filippinerna. Det bor 11,5 miljoner invånare i Manillaregionen – vilket är dubbelt så många som i hela Danmark. Dessutom har Vestas leverantör SAP sedan länge en etablerad verksamhet här, vilket är positivt ur rekryteringssynpunkt.

Man tittade även på andra alternativ i Asien, men annars så populära Indien valdes bort på grund av språkproblem och i andra länder har prisutvecklingen varit för snabb.
– De här låglöneländerna har ett visst bäst-före-datum. För tio år sedan lade jag jobb i Singapore, men idag är det inte så billigt längre. Det är nästan lika dyrt som i Danmark.

I dagsläget arbetar 150 supporttekniker och utvecklare på kontoret i Manilla. Martin Börjesson har även börjat använda externa konsulter i Filippinerna, vilket till och med kan vara billigare än att ha anställda.
– Du kan du en få för 170 kronor i timmen. Det är otroligt billigt. I Danmark är priset 6–7 gånger högre.

Fakta

  • För ett större bolag är det omöjligt att säkra kompetensen i ett litet land som Danmark eller Sverige. Satsa på en global sourcinglösning.
  • Att sprida resurserna på flera länder innebär en balansering av risk med tanke på löneläget. Arbetskraft i Manilla är betydligt billigare än i Danmark, men priserna i vissa låglöneländer stiger snabbt.
  • Utforma arbetstester vid rekrytering i ett främmande land. Det finns stora kulturella skillnader, bland annat i det etiska förhållningssättet till vad man uppger i ett cv eller vem man rekommenderar.
  • Var en attraktiv arbets­givare, och anpassa drivkraften med utgångspunkt i kulturen. I Filippinerna till exempel är attraktiva kontorslokaler och påkostade jul­klappar mycket framgångs­rika incitament.
  • Ha en lokal platschef som hjälper till med distans­ledarskapet. Det går inte att sköta verksamheten helt på distans, då underskattar man kommunikationsuppgiften gravt. Då blir det garanterat billig pannkaka av det.