- CIO Sweden:

5 sätt för it-chefen att lära känna kunderna

Av

Sida 1 / 5
Kunden har alltid rätt – men hur vet du vad kunden tycker? Det är fortfarande få CIO:er som verkligen förstår vad slutkunder vill och gör. Det är lätt att hålla fokus på driften och användarna i huset – och visst, det är viktigt. Men inte strategiskt.

Vilket däremot slutkunderna är. CIO:er som inte tittar ut bland folk som betalar för företagets produkter och tjänster missar både affärs- och karriärmöjligheter. Me­dan de som vågar sig ut i frontlinjen och lär sig förstå kundernas preferenser kan bidra med allt från nya produkter, tjänster och affärer till användarvänligare system.
– Det magiska med it är bra tillämpnin­gar som gör att företaget funkar bättre. Men så kan det aldrig bli om it-folket håller sig på sin kant, säger Wayne Shurts, CIO på livsmedelsbutikjätten Supervalu. Här är alla höga chefer – inklusive han själv – tvungna att arbeta ute i affärerna då och då för att beblanda sig med kunderna.

Helt rätt strategi, tycker Bruce Temkin på Temkin Group, ett konsult- och analys­företag med fokus på kundupplevelse.
– Om man inte förstår sig på kunden kan det leda till dåliga beslut, konstaterar han.

Att just CIO:n är ute och rör sig är extra relevant, tycker han.
– Som CIO är du en så pass hög chef att du är med i viktiga beslut – om uppköp, investeringar och affärsstrategi – men om du bara fokuserar på it får du sällan rätt kunskap för att fatta de besluten.

Det är lätt hänt att se världen med ingenjörsglasögon. Vad kan du bygga för att förbättra? Men interaktionen med kund handlar också om mjuka världen – som tillgänglighet och känslor.
Bruce Temkin är övertygad om att de flesta vd:ar vill att deras anställda ska närma sig kunderna. Här följer fem vägar för dig som CIO!

1. I den naturliga miljön

Det beprövade sättet att knyta an till slutkunder är att göra praktik i exempelvis butiker, kundtjänst eller på andra platser med kundkontakt. För en CIO som tar kunden på allvar är det här en bra chans att få praktiska idéer om hur it kan stärka företagets konkurrenskraft och skapa nya affärer.

Supervalus CIO Wayne Shurts kan vittna om att det fungerar. I december i fjol var det hans tur att ge sig ut och baka kakor i en butik i Minneapolis. Han förstörde lite muffins, säger han, men i gengäld lärde han sig mycket om hur kunderna handlar.
– Ute i butiken kan jag inte bara titta på it. Kunden ser ju inte på livsmedelsköp som en teknisk upplevelse, så jag måste titta på hur vi kan förbättra upplevelsen överlag, oavsett om det gäller it eller inte, säger han.

Han tog därför chansen att fråga kunderna om allt möjligt: om priser på varor, vad de tyckte om nya frukter i sortimentet, och hur de brukar handla: ”Skriver du ut kuponger från webben? Hittar du allt du behöver? Saknas något?”, undrade han.
På så vis lärde han sig att kunderna älskar kartan med alla affärer på webbsidan, men väl inne i butiken kan de behöva hjälp. Den insikten återupplivade en tidigare idé om att skapa en mobilapp där kunderna kan se var produkter finns i en viss affär – och som kan föreslå en väg genom affären baserad på en elektronisk inköpslista. Nu utreder han möjligheten att ta fram en sådan app.

Wayne Shurts  butikspraktik ingick i ett utbildningsprogram ini­tierat av Supervalus vd Craig Herkert. Målet är att alla höga chefer ska jobba i frontlinjen två gånger om året, för att öka sin förståelse för både kunder och anställda –och för att förbättra resultatet. Förra året gick Supervalue back en och en halv miljard dollar, och ledningen ser kundförståelse som viktigt för att vända trenden.
Robert Juliano, CIO på fastighetsbolaget Brandywine, har samma filosofi. På jobbet har han egentligen bara ett enda överordnat mål i sikte, att hyra ut mer kvadratmeter.
– Vi hyr ut kontor och bostäder, och även som CIO måste jag se detta som min högsta prioritet, säger han.

Så vill han även att hans it-medarbetare ska resonera. För att få med alla på noterna tar han med dem ut på regelbunda rundor i de lokaler företaget äger. På så vis får alla idéer om vad it kan göra för att bidra.

Brandywine har enorma kunder, som finansjätten Wells Fargo, men också många små och medelstora företag. Alla kan behöva it-stöd och hjälp. Ett vanligt scenario är att en liten kund konfigurerar ett kontor och får problem när deras tele- eller it-leverantör ska installera nya nätverk. Då brukar Robert Juliano ställa upp.
– Även om det inte är vårt problem, har jag som CIO på Brandy­wine troligen bättre kontakt med leve­rantörerna än kunden har, säger han.
– Det är inget de betalar för, men det är ett sätt att betjäna kunden!

Att dela med sig av it-expertis kan bidra till starkare, mer varaktiga kundrelationer. Men det skulle Robert Juliano inte veta om han inte besökte lokalerna personligen.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Webb-tv: CIO Awards på Berns


- CIO Sweden:

”Äntligen är det
människans tid”


- CIO Sweden:

Så firar CIO:erna jul


- CIO Sweden:

Elisabeth Hoeflich, CIO på Continental: "Hur mycket styrning behöver it?"


- CIO Sweden:

Ddos-attacker ej en prioriterad fråga hos företag

Belastningsattacker ej en prioriterad säkerhetsfråga


- CIO Sweden:

5 stora säkerhetstrender under 2015

5 stora it-säkerhetstrender 2015


- CIO Sweden:

I vimlet på CIO Awards


- CIO Sweden:

Mobiloperatören låter kunderna spara surftid


- CIO Sweden:

Allt fler jobb övertas av smarta maskiner


- CIO Sweden:

Inspiratörerna som vill hacka läroplanen


- CIO Sweden:

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet


- CIO Sweden:

Klas Bendrik, Volvo Cars, är Årets CIO 2014


- CIO Sweden:

Karolinska institutets SMS-livräddare är Årets projekt 2014


- CIO Sweden:

Dr Maombi Project är Årets hållbara projekt 2014


- CIO Sweden:

Så mycket tjänar CIO:erna

Så mycket tjänar topp-CIO:erna


- CIO Sweden:

Elektroniskt körkort lanseras i USA


- CIO Sweden:

"Tillgång till internet bör vara en mänsklig rättighet"


- CIO Sweden:

"Digital affärsutveckling kräver ny kompetens"


- CIO Sweden:

Företag spenderar mer på mjukvara

Företag lägger allt mer pengar på mjukvara


- CIO Sweden:

7 förödande beteenden hos chefer

7 förödande beteenden hos chefer

CIO Lägesrapport 2015

För tolfte året i rad genomför CIO Sweden CIO Lägesrapport – den största oberoende studien av CIO-rollen i Sverige. 

För att det ska bli en intressant studie är vi beroende av att du som CIO är med och bidrar. Vi hoppas att du kan avsätta lite av din tid.

Delta i undersökningen

Du som deltar får rapporten skickad till din e-postadress, helt gratis (värde 795 kr). Dessutom bjuder vi in 15 personer till middag och diskussionsträff.

Resultatet presenteras vid eventet CIO Trend 2015 och i CIO Lägesrapport 2015 som kommer ut till dig som är CIO-prenumerant tillsammans med CIO 1/2015.

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor


”Höga krav i it-förändringens era”

Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

EA måste vara summan av alla delarna


- CIO Sweden:

EA kan inte vara summan av hela delarna


- CIO Sweden:

Rikets säkerhet står på spel

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group