CIO Sweden

Han visar vägen i nätverkssamhället

Sida 1 / 2
Sven Hamrefors är professor i innovation vid Mälardalens Högskola. Han menar att vi befinner oss i en ny epok där den klassiska idén om värdekedjan som produktionsmodell bytts mot värdenätverk.
– Värdekedjorna innebar att man samarbetade i linjära förlopp: A producerade något som B förädlade, C sålde och D konsumerade, säger Sven Hamrefors.



Den här typen av värdekedjor har också funnits inom organisationer menar Sven Hamrefors, men under de senaste tio åren har hela strukturen förändrats.
– Det som har hänt under det senaste decenniet är att de som ska konsumera värdet har upptäckt att det finns alternativ.

En för alla, alla för en

I och med att information finns mer lättillgänglig har konsumenterna blivit allt kunnigare och det har lett till att de ställer nya, mer mångtydiga krav. Det skapar oreda i värdekedjorna som bygger på att aktörernas aktiviteter styr kedjan.

– Om någon efterfrågar något annat än det aktörerna producerar blir det väldigt besvärligt. En värdekedja behöver stabilitet och förutsägbarhet.

För att möta de nya kraven från kunderna söker företagen nya samarbetspartners utanför kedjan, som kan hjälpa dem att tillfredsställa kundernas behov.

– Man börjar outsourca och hitta vägar och samarbeten som man inte haft tidigare och då skapas en nätverksstruktur som bryter mot logiken i kedjan, säger Sven Hamrefors.

För företagens del är den stora skillnaden att man inte längre kan se sig själv som en kugge i ett maskineri, och bara bry sig om sin egen del och sin egen affär.

– Man måste bry sig om hur hela nätverket fungerar och ha en helhetssyn. Det gör det strategiska synsättet annorlunda. Nu uppstår aktörer och aktiviteter som vi inte sett tidigare och som arbetar med att bygga hela nätverkets aktivitet, inte bara sin egen.

Som exempel nämner Sven Hamrefors Apples Iphone och Ipad.

– När Iphone kom så sa Nokia: ”Det kommer inte att bli något problem, för det är ingen bra telefon” och ser man den här apparaten som enbart en telefon så är den sämre än många konkurrenter.

– Men Iphonen är ett helt annat koncept. Värdeskapandet i en Iphone ligger inte så mycket i själva apparaten utan i det nätverk som uppstått runt omkring den, med folk som tillverkar appar och interagerar på tusen olika sätt.

– Detta gör också att Apple måste ha hela värdenätverket i åtanke när man utvecklar konceptet. Även samarbetspartners, de som bygger apparna och konsumenterna måste gynnas av konceptet.
Svårt att behålla kontrollen

Hur gör man då för att bibehålla kontrollen och styra samarbeten i en nätverksvärld? På den frågan finns inget enkelt svar menar Sven Hamrefors.
– I den gamla världen som byggde på värdekedjor kunde management-böckerna ge käcka tips på hur man skulle göra för att det skulle gå bra. Men när världen blir värdenätverk är det inte längre lika lätt. Eftersom alla aktörer är beroende av varandra och konstrueras av nätverket blir varje situation tämligen unik.

Men det finns ändå vissa förmågor som organisationer bör utveckla för att klara sig i den nya nätverksvärlden. Innovationsförmåga som gynnar alla i nätverket är en sådan förmåga.
– Det andra man måste utveckla är ett entreprenöriellt förhållningssätt, säger Sven Hamrefors.
– Entreprenörskap handlar om att kombinera resurser på ett sådant sätt att man kan öka värdeskapandet. Det innebär att chefer måste få medarbetarna att gå ifrån det synsätt där var och en sköter sitt, som en kugge i ett hjul. I ett värdenätverk krävs en betydligt större helhetssyn på alla nivåer.

Samverkanslogik är ett annat område som organisationerna bör arbeta med, menar Sven Hamrefors.
– Man måste utveckla en processmiljö som är internt effektiv men även effektiv mot omvärlden genom att vara flexibel och föränderlig. Du måste vara hyfsat lean i din organisation och ha ett mer väloljat maskineri i dina processer än vad som krävdes för den traditionella värdekedjan.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

kommentarer just nu. Kommentera du också!

Skriv en kommentarTill kommentarssidan

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

CIO Sweden

Fredrik Frimodig

Han blir eHälsomyndighetens nye CIO


CIO Sweden

Är Bimodal den rätta modellen?


CIO Sweden

Upphandlingsguiden: Resursbemanning

Så upphandlar du resursbemanning


CIO Sweden

Uppkopplade kylskåp förändrar livsmedelsbranschen


CIO Sweden

Till final i CIO Awards - nu talar de på trendkonferens


CIO Sweden

Det bästa du kan göra för din karriär


CIO Sweden

Blir 2015 året då vi slipper lösenord?


CIO Sweden

Sakernas internet blir viktigast inom industrin


CIO Sweden

Uber utlovar 50 000 nya jobb i Europa


CIO Sweden

Ny teknik laddar mobilen med lampan


CIO Sweden

Faran med korta sourcing-kontrakt


CIO Sweden

Därför är medarbetare missnöjda


CIO Sweden

Sociala medier orsakar inte ökad stress


CIO Sweden

Robot

AI-forskningen måste ta sig an de etiska frågorna


CIO Sweden

CIO:er kan hjälpa marknadsavdelningen att höja värdet av nya teknikinvesteringar


CIO Sweden

Chefer lägger mycket tid på att hantera psykisk ohälsa


CIO Sweden

Ny rapport visar: It ses fortfarande som ett hinder


CIO Sweden

2015 blir ett stormigt år


CIO Sweden

Säkerhetsfrågor oroar


CIO Sweden

Ny teknik ska öka säkerheten för cyklister

CIO Lägesrapport

CIO Lägesrapport 2015

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

CIO Sweden

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Innovation och tillgänglighet – framtidens konstanter”


Poddradio

Karriärpodden

Bio med CIO

Krönikor

CIO Sweden

EA ökar företagets Structural performance


CIO Sweden

Släpp det förgångna, blicka framåt


CIO Sweden

EA måste vara summan av alla delarna

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group