Sanna Svensson, cio Willys.

Hur är det att jobba som CIO på Willys ?


- Jag har inte ett traditionellt it-chefsjobb eftersom mycket av driften ligger hos Axfoodkoncernens centrala it-organisation. Här på Willys it jobbar vi mycket med butiksdata som vi tar in och analyserar.

- Just nu håller vi att bygga ett nytt affärssystem SAP. Det är ett jätteprojekt som påbörjades för några år sedan och kommer att pågå fram till 2015 då vi ska ha migrerat hela flödet inom Axfood- koncernen från leverantör till kund via grossist genom de olika detaljhandelsbutikerna.

- Anledningen till att det tar så lång tid är att vi bygger som när man bygger lego. Vi tar en bit i taget och testar innan vi släcker ner det gamla systemet.

Hur ser din avdelning ut?

- Vi är 12 personer, de flesta jobbar med affärsanalys av butiksdata. Några av m ina medarbetare arbetar väldigt mycket ute på fältet.

- Utbildning av butikspersonalen är en av våra viktigaste uppgifter. Vi har över 170 butiker i hela landet och det är väldigt viktigt att personalen gör rätt när de lägger in information när tar emot varor, säljer och vid inventering. Om informationen är felaktig kan vi inte analysera siffrorna på rätt sätt.

Vilket är ert viktigaste system?

- Vi har ett analysverktyg från Microsoft som vi använder som en kub, vi plockar in information från många olika system som vi sedan kan vrida, vända och borra i allt efter behov.

Vad har du för bakgrund?

- Jag är ekonomi magister som under flera år arbetat med controlling, inom inköp, försäljning och ekonomi, bland annat hos Lindex och Netonnet, där jag även haft rollen som kravbeställare emot it från verksamheten. Jag tror att erfarenheten av att fungera som länken mellan it och verksamhet har varit en bidragande orsak till att jag fick jobbet på Willys.

Vilken är din största utmaning på Willys?

- Jag blev överraskad av att det var så otroligt mycket information. Lindex har visserligen 350 butiker, men Willys har många fler artiklar. Det handlar om 10 000-tals olika produkter i 172 butiker. Man måste ha respekt för den informationsmängden.

- Jag anser att min största utmaning är att automatisera systemet så att det blir möjligt att lägga mindre tid på att sammanställa rapporter och mer tid på att att analysera siffrorna i lugn och ro, titta på vilka beslut man bör fatta, ifall man har tillräcklig information eller om man behöver gräva mer och så vidare.

- Det är också den delen jag brinner för, att vrida och vända på siffror och skapa affärsnytta. Siffror som bara är siffror fyller ingen funktion. Siffror måste säga något, de måste bidra till verksamheten och hjälpa till att öka lönsamheten, annars behövs de inte.