Gränserna mellan fritid och arbete suddas ut. Och stressen den både ökar - och minskar. Det är två påtagliga effekter av nya mobila arbetssätt enligt studien Mobility Report som Telenor låtit genomföra bland 1000 svenska mobilanvändare samt 600 it-beslutsfattare inom it och telekom.

En fjärdedel av de tillfrågade användarna i studien uppger att de nu gör mer privata ärenden på arbetstid än tidigare. Och nästan hälften säger sig göra mer arbetsrelaterade saker på fritiden
.

Enligt Mats Lundquist, affärsområdeschef för företagskunder på Telenor, är det en återgång till hur det var före industrialismen.

– Vi ska komma ihåg att 9-5-arbetet är en historisk parentes som är kopplad till industrialismen. I jordbrukssamhället fanns inga fasta arbetstider där blandades fritid, arbete och umgänge med familjen, säger han.

Vad gäller stressen är det olika bud. Över hälften av användarna, 60 procent uppger att den ökade mobiliteten gör det enklare att få ihop "livspusslet" och 33 procent anser att det minskar stressen (kvinnor i storstäderna är mest positiva): Samtidigt anses ökad stress vara ett av de största problemen med den ökade mobiliteten.

– Det tycks som att majoriteten är positivt inställda till mer mobilt arbete, men en del kan säkert uppleva det stressande att alltid vara uppkopplad, säger Mats Lundquist på Telenor som menar att olika människor reagerar olika på det mobila sättet att arbeta.

Lönsamheten då? Trots att ytterst få företag gjort försök att mäta hur mobila arbetssätt påverkar den uppger 6 av 10 av de 600 beslutsfattare inom it och telekom som tillfrågats i Telenors undersökning att de ökat sina investeringar i mobiltet under de senaste 1-2 åren.

Mats Lundquist menar att detta beror på att de flesta företag nu inser att tiden är mogen för att satsa på mobilitet.

– Det finns ingen väg tillbaka. Tiden är rätt, vi har de snabba näten, vi har utrustningen och vi har apparna.

De fyra drivkrafter som de flesta företag uppger är ökad tillgänglighet, förbättrad service för kunder och partners, ökad effektivitet och att vara en attraktiv arbetsgivare.

– Den mobila utvecklingen hjälper företagen att uppnå alla dessa mål och då kan man inte räkna på kostnader på tradtionellt sätt.

I undersökningen kan man vidare läsa att 75 procent av beslutsfattarna inom telekom/it anser att mobilt arbete är ett bra sätt att spara tid och öka den totala effektiviteten.

60 procent av företagen menar att man kan attrahera nya medarbetare med mobila arbetssätt, kanske för att 68 procent av de anställda ser det som självklart att man som anställd ska kunna arbeta mer mobilt på sitt företag.

Många av de intervjuade beslutsfattarna beskriver också hur deras roller har förändrats och blivit mer differentierade, att de har fått fler arbetsuppgifter och nu har mer att göra: bland annat betydligt mer supportarbete, jobb med konfigurationer och inställningar, brandväggar och mobilstrul.

Mats Lundquist menar att mobila arbetssättet kräver en ny typ av ledarskap.

– Arbetet blir mer målstyrt. Som ledare måste man titta på hur organisationen ser ut och vara närvarande, fast på ett annat sätt. Delegering blir viktigare och man måste vara mer tydlig med vad som ska bli gjort, säger han.

– Man kan tänka sig att man till exempel har en dag med obligatorisk närvaro på kontoret. Då kan man ta upp en del viktiga frågor, stämma av och ha möten.


Fakta

  • Telenor har i flera år följt utvecklingen av förutsättningarna för ett mobilt arbetssätt och mobil livsstil genom undersökningen Mobility Report.
  • Årets studie genomfördes under februari och mars av BrandJobs Consulting på uppdrag av Telenor.
  • Intervjuer har gjorts med 1 000 användare av företagsbetald mobiltelefon och 600 beslutsfattare inom telekom/IT, vilket sammantaget utgör en representation av den svenska befolkningen och av svenska företag med fler än 30 anställda.
  • Dessa kvantitativa undersökningar har kompletterats med djupintervjuer med 20 beslutsfattare inom telekom/IT på företagen.

  • En anställd arbetar i snitt 24 procent av arbetstiden utanför sin ordinarie arbetsplats. Kvinnor 20 procent, män 27 procent
  • Inom byggsektorn är siffran 34 procent, tjänstesektorn 29 procent, offentlig sektor 19 procent.
  • Nästan vart femte företag idag är helt mobilt (har slopat fasta telefonerna helt och hållet), mer än en dubblering sedan två år tillbaka
  • 76 procent av de anställda som har företagsbetald mobiltelefon har smartphone. I storstäderna  85 procent, att jämföra med 61 procent på landsbygden. Stockholm högst med 86 procent.
  • 86 procent av de anställda inom ”Finansiell verksamhet, media och tjänsteföretag” har smartphone, att jämföra med 72 procent inom ”tillverkande industri”, 70 procent inom ”Offentlig förvaltning” och 68 procent inom ”Byggverksamhet” 
  • 68 procent av de anställda ser det som självklart att man som anställd ska kunna arbeta mer mobilt i ett modernt företag.
    Källa: Telenor Mobility Report 2012