Konsument- och affärs-it närmar sig varandra då anställda ställer krav på att få använda och integrera sina egna enheter och plattformar med jobbets. Detta är en naturlig anpassning av företags-it till hur resten av samhället ser på informationsteknologi.

På samma sätt som det är självklart att din matbutik ska vara öppen 14 timmar om dygnet och låta dig välja mellan 17 olika pastasorter, ska företagens it vara anpassad så du kan använda den enhet eller plattform du vill, och dessutom från vilken plats som helst. Nej, jag menar inte att vi ska jobba mer än vad vi redan gör, jag menar att vi ska kunna arbeta mer flexibelt än tidigare.

En undersökning som HP låtit göra tillsammans med The Economist Intelligence Unit ­visar att 66 procent av nordiska företag tillåter anställda att använda egna mobila enheter i jobbet. Vidare är 55 procent av it-avdelningarna beredda att stödja andra plattformar eller tekniker än de dem jobbar med i vanliga fall. Detta är givetvis bra, men i en idealisk värld skulle siffran vara 100 procent. För anställda presterar som bäst i en miljö där de tillåts vara flexibla och kan arbeta med de verktyg de känner sig bekväma med.

Samma undersökning visar även att konsumenternas it-användande utvecklas snabbare än företagets. De flesta yngre medarbetare har en god kunskap om it, eftersom de till skillnad från sina äldre kollegor är uppvuxna med både mobiltelefon och internet. En slutsats är att det finns en stor kunskapsbank utanför själva it-avdelningen, och det gäller för företagen att utnyttja den istället för att låsa sin it till en specifik plattform eller leverens. Med andra ord vill jag uppmana de andra 34 procenten av de nordiska företagen och de andra 45 procenten av it-avdelningarna att fundera på hur ni kan arbeta för att anpassa er it
till dagens ­samhälle.

Kjell Ahlzén
VD HP Sverige och affärs­områdeschef HP Enterprise Business Sverige