- CIO Sweden:

Affärsdilemmat: hur företag kan ta tillvara möjligheterna i de digitala kanalerna

Av

Av

Pia Dahlander & Caroline ­Hofvenstam, social business- & it-­experter, Capgemini
Pia Dahlander & Caroline ­Hofvenstam, social business- & it-­experter, Capgemini
Den tekniska utvecklingen och kundernas beteenden i de digitala kanalerna skapar ett helt nytt landskap av affärsmöjligheter. Dagens konsumenter interagerar, delar information och åsikter och förväntar sig att bli hörda, vilket leder till allt högre förväntningar på personliga tjänster och upplevelser. Företagens utmaning är nu att anpassa sig och tillvarata möjligheterna som erbjuds i de digitala kanalerna, och ur ett ”utifrån och in-perspektiv”, identifiera och följa kunderna, studera deras behov och beteenden och därefter utveckla segmentspecifika produkter och tjänster.

Dagens process- och informationsstrukturer är sällan utformade för att identifiera, utveckla, utvärdera och besluta om nya och befintliga erbjudanden. Därmed finns ett omfattande behov av organisations- och processutveckling för de företag som vill tillvarata den fulla affärspotentialen i de digitala kanalerna. Att anpassa sina interna processer, informationshantering och it-stöd kommer att vara avgörande för om detta ska lyckas.

Företag som aktivt bygger en stark och ömsesidigt värdefull relation i de digitala kanalerna får helt nya möjligheter att arbeta med affärsutveckling och skapa nya digitala tjänster som stärker och kompletterar företagens fysiska erbjudanden. Framsynta företag inser att kundernas relation till varumärket är en viktig plattform även i de digitala strategierna. I de sociala medierna är det svårt att styra och kontrollera informationen om företaget. En genomgripande strategi för Corporate Social Responsibility som även klarar ”walk-the-talk”-testet blir en konkurrensfördel i framtiden.

För att nyttja den fulla potentialen av ett ”utifrån och in-perspektiv” anser vi att företaget behöver utforma en medveten och sammanhållen strategi för att hantera de digitala möjligheterna/satsningarna. Endast genom att arbeta med dessa frågor ur ett flexibelt, strategiskt och holistiskt perspektiv kommer företagen att möta sina kunders högt ställda förväntningar i den värld vi nu går in i.

Pia Dahlander & Caroline ­Hofvenstam
Social business- & it-­experter, Capgemini



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Konvertera snack till pengar


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Myndigheter vill ha tillgång till användardata


- CIO Sweden:

Allt fler annonserar i webb-tv


- CIO Sweden:

Nytt program ska hjälpa studenter med adhd


- CIO Sweden:

Ny app håller koll på övertiden

Ny app håller koll på övertiden


- CIO Sweden:

Verktyget som ska underlätta framtidens stadsplanering


- CIO Sweden:

Korkat med e-röstning, tycker KTH-professorn


- CIO Sweden:

5 it-roller för framtiden


- CIO Sweden:

Missnöje med it-budgeten i offentlig sektor

Missnöje med it-budgeten i offentlig sektor


- CIO Sweden:

Robert Lisborg, it-chef på Kristdemokraterna

Digitala kanaler ställer nya krav på KD:s it-arbete


- CIO Sweden:

Obehöriga fiskar hemlig information hos Miljöpartiet


- CIO Sweden:

Kaj Johansson

Vänsterpartiets it-chef: "Kraven på driftssidan ökar under ett valår"


- CIO Sweden:

Dataintrång

Dataintrånget blev ett bryskt uppvaknande


- CIO Sweden:

Leadership

Konsten att delegera rätt


- CIO Sweden:

Rikard Lidén, ny chef för it, inköp och supply chain hos Jetpak Group

"It kan aldrig bli viktigare än kunden"


- CIO Sweden:

CIO:er måste släppa ifrån sig en del av makten


- CIO Sweden:

8 tips för att bli en bättre karriärförhandlare

8 tips för att bli en bättre karriärförhandlare


- CIO Sweden:

Så jobbar Centerns it-avdelning inför valet


- CIO Sweden:

Johan Kroon

"Många intressen att ta till vara i en outsourcing-process"


- CIO Sweden:

Så tänker den nya it-generationen


- CIO Sweden:

It-chefer ofta missnöjda med ledningens beslut

It-chefer ofta missnöjda med ledningens beslut

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Stolt e-förvaltare styr SSM:s it

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Titta mot Vintergatan för att förbättra er enterprise arkitektur


- CIO Sweden:

Spegel, spegel säg mig vilken arkitektur jag får


- CIO Sweden:

Stabil och dynamisk arkitektur - finns det?

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group