- CIO Sweden:

Affärsdilemmat: hur företag kan ta tillvara möjligheterna i de digitala kanalerna

Av

Av

Pia Dahlander & Caroline ­Hofvenstam, social business- & it-­experter, Capgemini
Pia Dahlander & Caroline ­Hofvenstam, social business- & it-­experter, Capgemini
Den tekniska utvecklingen och kundernas beteenden i de digitala kanalerna skapar ett helt nytt landskap av affärsmöjligheter. Dagens konsumenter interagerar, delar information och åsikter och förväntar sig att bli hörda, vilket leder till allt högre förväntningar på personliga tjänster och upplevelser. Företagens utmaning är nu att anpassa sig och tillvarata möjligheterna som erbjuds i de digitala kanalerna, och ur ett ”utifrån och in-perspektiv”, identifiera och följa kunderna, studera deras behov och beteenden och därefter utveckla segmentspecifika produkter och tjänster.

Dagens process- och informationsstrukturer är sällan utformade för att identifiera, utveckla, utvärdera och besluta om nya och befintliga erbjudanden. Därmed finns ett omfattande behov av organisations- och processutveckling för de företag som vill tillvarata den fulla affärspotentialen i de digitala kanalerna. Att anpassa sina interna processer, informationshantering och it-stöd kommer att vara avgörande för om detta ska lyckas.

Företag som aktivt bygger en stark och ömsesidigt värdefull relation i de digitala kanalerna får helt nya möjligheter att arbeta med affärsutveckling och skapa nya digitala tjänster som stärker och kompletterar företagens fysiska erbjudanden. Framsynta företag inser att kundernas relation till varumärket är en viktig plattform även i de digitala strategierna. I de sociala medierna är det svårt att styra och kontrollera informationen om företaget. En genomgripande strategi för Corporate Social Responsibility som även klarar ”walk-the-talk”-testet blir en konkurrensfördel i framtiden.

För att nyttja den fulla potentialen av ett ”utifrån och in-perspektiv” anser vi att företaget behöver utforma en medveten och sammanhållen strategi för att hantera de digitala möjligheterna/satsningarna. Endast genom att arbeta med dessa frågor ur ett flexibelt, strategiskt och holistiskt perspektiv kommer företagen att möta sina kunders högt ställda förväntningar i den värld vi nu går in i.

Pia Dahlander & Caroline ­Hofvenstam
Social business- & it-­experter, Capgemini



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Sakernas internet blir viktigast inom industrin


- CIO Sweden:

Det bästa du kan göra för din karriär


- CIO Sweden:

Blir 2015 året då vi slipper lösenord?


- CIO Sweden:

Uber utlovar 50 000 nya jobb i Europa


- CIO Sweden:

Ny teknik laddar mobilen med lampan


- CIO Sweden:

Faran med korta sourcing-kontrakt


- CIO Sweden:

Därför är medarbetare missnöjda


- CIO Sweden:

Sociala medier orsakar inte ökad stress


- CIO Sweden:

Robot

AI-forskningen måste ta sig an de etiska frågorna


- CIO Sweden:

CIO:er kan hjälpa marknadsavdelningen att höja värdet av nya teknikinvesteringar


- CIO Sweden:

Chefer lägger mycket tid på att hantera psykisk ohälsa


- CIO Sweden:

Ny rapport visar: It ses fortfarande som ett hinder


- CIO Sweden:

2015 blir ett stormigt år


- CIO Sweden:

Säkerhetsfrågor oroar


- CIO Sweden:

Ny teknik ska öka säkerheten för cyklister


- CIO Sweden:

Hur effektiva är personlighetstesten?


- CIO Sweden:

Claudia Olsson

Hon brinner för att förbättra världen


- CIO Sweden:

Vägen till det digitala företaget


- CIO Sweden:

Nytt projekt ska underlätta innovationstävlingar

Nytt projekt ska underlätta innovationstävlingar


- CIO Sweden:

 Nicklas Lundblad

"Det var en gång en CIO ..."

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Innovation och tillgänglighet – framtidens konstanter”


Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Släpp det förgångna, blicka framåt


- CIO Sweden:

EA måste vara summan av alla delarna


- CIO Sweden:

EA kan inte vara summan av hela delarna

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group