- CIO Sweden:

Affärsdilemmat: hur företag kan ta tillvara möjligheterna i de digitala kanalerna

Av

Av

Pia Dahlander & Caroline ­Hofvenstam, social business- & it-­experter, Capgemini
Pia Dahlander & Caroline ­Hofvenstam, social business- & it-­experter, Capgemini
Den tekniska utvecklingen och kundernas beteenden i de digitala kanalerna skapar ett helt nytt landskap av affärsmöjligheter. Dagens konsumenter interagerar, delar information och åsikter och förväntar sig att bli hörda, vilket leder till allt högre förväntningar på personliga tjänster och upplevelser. Företagens utmaning är nu att anpassa sig och tillvarata möjligheterna som erbjuds i de digitala kanalerna, och ur ett ”utifrån och in-perspektiv”, identifiera och följa kunderna, studera deras behov och beteenden och därefter utveckla segmentspecifika produkter och tjänster.

Dagens process- och informationsstrukturer är sällan utformade för att identifiera, utveckla, utvärdera och besluta om nya och befintliga erbjudanden. Därmed finns ett omfattande behov av organisations- och processutveckling för de företag som vill tillvarata den fulla affärspotentialen i de digitala kanalerna. Att anpassa sina interna processer, informationshantering och it-stöd kommer att vara avgörande för om detta ska lyckas.

Företag som aktivt bygger en stark och ömsesidigt värdefull relation i de digitala kanalerna får helt nya möjligheter att arbeta med affärsutveckling och skapa nya digitala tjänster som stärker och kompletterar företagens fysiska erbjudanden. Framsynta företag inser att kundernas relation till varumärket är en viktig plattform även i de digitala strategierna. I de sociala medierna är det svårt att styra och kontrollera informationen om företaget. En genomgripande strategi för Corporate Social Responsibility som även klarar ”walk-the-talk”-testet blir en konkurrensfördel i framtiden.

För att nyttja den fulla potentialen av ett ”utifrån och in-perspektiv” anser vi att företaget behöver utforma en medveten och sammanhållen strategi för att hantera de digitala möjligheterna/satsningarna. Endast genom att arbeta med dessa frågor ur ett flexibelt, strategiskt och holistiskt perspektiv kommer företagen att möta sina kunders högt ställda förväntningar i den värld vi nu går in i.

Pia Dahlander & Caroline ­Hofvenstam
Social business- & it-­experter, Capgemini



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Skapa det digitala företaget


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Han blir myndighetens nya it-direktör


- CIO Sweden:

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött


- CIO Sweden:

Fi:s it-strateg: "Vårt kansli finns på Facebook och Skype"


- CIO Sweden:

Världens 6 hetaste innovationstrender

Världens 6 hetaste innovationstrender


- CIO Sweden:

Statens servicecenter utvecklar ny lösning för e-arkiv


- CIO Sweden:

Därför prioriteras inte it-strategi

Därför prioriteras inte it-strategi


- CIO Sweden:

Så ror du iland projektet med effektiva mål

Så ror du iland projektet med effektiva mål


- CIO Sweden:

CIO:er, CMO:er och Big Data


- CIO Sweden:

CIO:ernas planer inför hösten


- CIO Sweden:

Video populärt bland it-chefer i offentlig sektor

Video hett bland it-chefer i offentlig sektor


- CIO Sweden:

Johanna Kjellberg

Årets CIO 2010 byter bransch


- CIO Sweden:

"Den digitala klyftan är oroväckande"


- CIO Sweden:

Så arbetar Länsstyrelsernas it-enhet under branden


- CIO Sweden:

Användarnas krav på it formar framtidens arbetsplats


- CIO Sweden:

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs


- CIO Sweden:

olof röhlander

5 tips: Kom igång efter semestern


- CIO Sweden:

Så påverkas vardagen av sakernas internet


- CIO Sweden:

Så delar CIO:erna VM-upplevelser i sociala medier


- CIO Sweden:

Lågt intresse för certifierade it-projektledare


- CIO Sweden:

It-investeringarna växer snabbare än någonsin

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Stabil och dynamisk arkitektur - finns det?


- CIO Sweden:

Att centralisera eller inte, det är frågan.


- CIO Sweden:

Ordning och reda

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group