David Stiernholms ”Klart! Bli superstrukturerad på 31 dagar” har blivit en succé. Ett tag toppade den försäljningslistan på Bokus. David kallar sig ”struktör”, eftersom han hjälper folk att arbeta mer strukturerat.
– Struktör är ett nytt ord, och jag är ensam om att vara det, säger han.

Hur nytt då?
– Inte jättenytt – jag har rest land och rike kring som struktör i nio år nu.

Vad gör du då?
– Tre saker. Jag håller en kort inspirationsföreläsning på till exempel en kickoff, eller så ger jag heldagskurser med individuell uppföljning.
– Eller så kan jag jobba lite mer med en enskild person. Då träffas vi konkret på arbetsplatsen fem gånger under tre kalendermånader.

Vilka är det som anlitar dig?
– Det kan vara vem som helst som på något sett är självledd i sitt arbete, som på något sätt har en tjänstemannaroll. Egentligen alla från receptionist till vd.

Vi har gjort en enkät bland svenska CIO:er varje år sedan 2004, och varje år har de svarat att det största hindret för dem i deras yrkesroll är brist på tid för strategiskt tänkande och planering.
– Precis. Mellanchefer stressas både uppifrån och nerifrån, och förväntas vara så coachande och så tillgängliga för sin personal att de lätt fastnar i det akuta och sällan har tid att prioritera långsiktigt, säger David Stiernholm.

Det mönstret är kanske inget man bryter efter en inspirationsföreläsning, eller ens en heldagskurs. Så nu har David Stiernholm skrivit sin första bok i ämnet: ”Klart! Bli superstrukturerad på 31 dagar”.
– Den är upplagd som ett träningsprogram i 31 steg, som går igenom hur man organiserar,) fokuserar och automatiserar, säger han.

Kan du berätta lite om de tre bitarna?
– Att organisera handlar om bringa ordning i det intensiva inflöde som vi befinner oss i idag. Det är fysiska kolleger som pratar med en, och det är mejl, och när mejlen blir för många börjar vi med internchattar, och så är det alla sociala medier där man förväntas vara aktiv. Så den första biten handlar om att få ordning på sitt material, på informationen, på vad man har att göra.

– Nästa bit är att fokusera. Dels handlar det om att minska distraktioner, dels om att prioritera – både kort- och långsiktigt. På kort sikt att bestämma vad man ska göra först just nu, och på lång sikt kan det vara att man jobbar 60 timmar i veckan och ändå tänker på jobbet hela helgerna. Då finns det nog saker man måste prioritera bort.

– Den sista biten, att automatisera, handlar om att förenkla för sig själv så mycket som möjligt. Att man återanvänder information, checklistor och beskrivningar, och etablerar vanor och rutiner. Det är inte i första hand automatisering i bokstavlig mening, även om det kan bli det om man är duktig på att skriva skript.

Det låter ju redigt. Måste det verkligen ta 31 dagar att bli strukturerad?
– Ja, det kan man ju fråga sig. Sedan 60-talet finns det en myt som säger att det tar 21 dagar att ändra en vana – om jag är rätt underrättad var det någon plastikkirurg som tyckte det lät bra om skrev det i en bok. Men 2010 presenterade den brittiska forskaren Phillippa Lally en studie som visade att det kan ta allt mellan 18 och 254 dagar innan vanan är accepterad och självklar.
– Så svaret är att ja, det kan ta 31 dagar, men man kan också ramla tillbaka i gamla hjulspår.

Är det här strukturarbetet it-stött på något sätt?
– Man kan välja att skapa sin struktur antingen i det fysiska eller i det digitala. Jag vill inte stoppa alla i en box och försöka få alla att arbeta likadant. Men visst, det finns en uppsjö digitala verktyg man kan ta hjälp av.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning