Det är mänskligt att fela. Det är även mänskligt att fela med flit. Och det är till och med mänskligt att göra helt knäppa grejer med flit. Här ska vi ta en titt på en del sådana episoder från it-avdelningarna. Men vi börjar med en som man inte behöver jobba på it-avdelning för att lyckas med: Mejltabben. Du skriver ett mejl, trycker på ”skicka” och fryser till is när du inser att du skickat det till helt fel person.

Mejltabben – inte bara av ondo

Som Joel Postman, idag kommunikationschef på ett stort företag. 1999 jobbade han på marknadssidan på Sun. Där höll han på att författa ett romantiskt mejl till flickvännen, då fingret slant.

– Handen halkade på musen, och jag valde fel på e-postlistan, säger han.

Meddelandet skickades omedelbart till ordförandena i en handfull företag.

– Den typen av misstag gör man bara en gång. En av dem svarade: ”Vi älskar dig också, Joel, men vi är inte ute efter den typen av tjänster ...”

Nå, ibland kan en sådan tabbe också bli en isbrytare, eftersom den visar att det finns en människa på andra sidan skärmen. Det fick Alex Schiff och Chase Lee på företaget Fetchnotes erfara.

I januari förra året skulle de göra ett stort utskick om en offentlig lansering, men Lee skulle testa först, för att se hur formateringen såg ut. Så han knackade in ämnesraden: ”This is my test, bitches!” – och skickade. Inte då bara till kollegerna, förstås, utan till 2500 användare av Fetchnotes privata beta. När han insåg vad som hade hänt skrek han rakt ut.

– Jag trodde att jag hade dödat företaget. Men vi fick 100 svar på fem minuter och 99 av dem skrev att vi hade gett dem ett gott skratt. Det bästa var de användare som skrev att de hade anmält intresse och sedan glömt bort Fetchnotes, men skulle ta sig en ny titt nu efter mitt mejl.

Så istället för att bara be användarna om ursäkt bloggade man om incidenten, och inlägget fick 25 000 träffar. Inom en vecka hade Fetchnote 500 nya användare, och aktiviteten på sajten hade mer än tredubblats.

Bara två personer valde att stänga sina konton på grund av mejlet.
– Jag skulle aldrig uppmana någon att förolämpa sina användare, men en mer informell samtalston med kunderna har visat sig vara helt rätt för ett företag inom vår bransch, säger Schiff.