CIO Sweden

7 knäppa historier från it-avdelningarna

Sida 1 / 7
Det är mänskligt att fela. Det är även mänskligt att fela med flit. Och det är till och med mänskligt att göra helt knäppa grejer med flit. Här ska vi ta en titt på en del sådana episoder från it-avdelningarna. Men vi börjar med en som man inte behöver jobba på it-avdelning för att lyckas med: Mejltabben. Du skriver ett mejl, trycker på ”skicka” och fryser till is när du inser att du skickat det till helt fel person.

Mejltabben – inte bara av ondo

Som Joel Postman, idag kommunikationschef på ett stort företag. 1999 jobbade han på marknadssidan på Sun. Där höll han på att författa ett romantiskt mejl till flickvännen, då fingret slant.

– Handen halkade på musen, och jag valde fel på e-postlistan, säger han.

Meddelandet skickades omedelbart till ordförandena i en handfull företag.

– Den typen av misstag gör man bara en gång. En av dem svarade: ”Vi älskar dig också, Joel, men vi är inte ute efter den typen av tjänster ...”

Nå, ibland kan en sådan tabbe också bli en isbrytare, eftersom den visar att det finns en människa på andra sidan skärmen. Det fick Alex Schiff och Chase Lee på företaget Fetchnotes erfara.

I januari förra året skulle de göra ett stort utskick om en offentlig lansering, men Lee skulle testa först, för att se hur formateringen såg ut. Så han knackade in ämnesraden: ”This is my test, bitches!” – och skickade. Inte då bara till kollegerna, förstås, utan till 2500 användare av Fetchnotes privata beta. När han insåg vad som hade hänt skrek han rakt ut.

– Jag trodde att jag hade dödat företaget. Men vi fick 100 svar på fem minuter och 99 av dem skrev att vi hade gett dem ett gott skratt. Det bästa var de användare som skrev att de hade anmält intresse och sedan glömt bort Fetchnotes, men skulle ta sig en ny titt nu efter mitt mejl.

Så istället för att bara be användarna om ursäkt bloggade man om incidenten, och inlägget fick 25 000 träffar. Inom en vecka hade Fetchnote 500 nya användare, och aktiviteten på sajten hade mer än tredubblats.

Bara två personer valde att stänga sina konton på grund av mejlet.
– Jag skulle aldrig uppmana någon att förolämpa sina användare, men en mer informell samtalston med kunderna har visat sig vara helt rätt för ett företag inom vår bransch, säger Schiff.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

kommentarer just nu. Kommentera du också!

Skriv en kommentarTill kommentarssidan

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

CIO Sweden

Fredrik Frimodig

Han blir eHälsomyndighetens nye CIO


CIO Sweden

Är Bimodal den rätta modellen?


CIO Sweden

Upphandlingsguiden: Resursbemanning

Så upphandlar du resursbemanning


CIO Sweden

Uppkopplade kylskåp förändrar livsmedelsbranschen


CIO Sweden

Till final i CIO Awards - nu talar de på trendkonferens


CIO Sweden

Det bästa du kan göra för din karriär


CIO Sweden

Blir 2015 året då vi slipper lösenord?


CIO Sweden

Sakernas internet blir viktigast inom industrin


CIO Sweden

Uber utlovar 50 000 nya jobb i Europa


CIO Sweden

Ny teknik laddar mobilen med lampan


CIO Sweden

Faran med korta sourcing-kontrakt


CIO Sweden

Därför är medarbetare missnöjda


CIO Sweden

Sociala medier orsakar inte ökad stress


CIO Sweden

Robot

AI-forskningen måste ta sig an de etiska frågorna


CIO Sweden

CIO:er kan hjälpa marknadsavdelningen att höja värdet av nya teknikinvesteringar


CIO Sweden

Chefer lägger mycket tid på att hantera psykisk ohälsa


CIO Sweden

Ny rapport visar: It ses fortfarande som ett hinder


CIO Sweden

2015 blir ett stormigt år


CIO Sweden

Säkerhetsfrågor oroar


CIO Sweden

Ny teknik ska öka säkerheten för cyklister

CIO Lägesrapport

CIO Lägesrapport 2015

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

CIO Sweden

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Innovation och tillgänglighet – framtidens konstanter”


Poddradio

Karriärpodden

Bio med CIO

Krönikor

CIO Sweden

EA ökar företagets Structural performance


CIO Sweden

Släpp det förgångna, blicka framåt


CIO Sweden

EA måste vara summan av alla delarna

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group