”Ska vi släcka väggen?”

Nästa missdådare är en anonym it-chef som i sin gröna ungdom, på modemtiden på 90-talet, jobbade på en internetleverantör. Han ansvarade för modempoolerna som kunderna ringde in och kopplade upp sig mot. Modemen var monterade i rack uppställda utanför en glasvägg till it-supporten, så man kunde se dem lysa grönt när användarna ringde.
– Cheferna brukade ta med besökare och visa dem vår glasvägg, så de skulle bli imponerade av alla blinkande dioder, för varje grön diod motsvarade en kund, berättar han.

När it-personalen fick tråkigt hetsade de varandra till olika busstreck. Ett sådant kallade de att ”släcka väggen”.
– Alla modemen administrerades från en enda konsol, så man kunde skicka kommandon till hela poolen samtidigt, berättar han.
– Att ”släcka väggen”, ja, det var att skicka disconnenct till alla modem på en gång.

Det var kul att se hur allt det gröna slocknade, följa vågen av mörker över hela väggen från vänster till höger – och så var tiotusen kunder nedkopplade från internet.

Långsamt lyste väggen upp igen när kunderna ringde tillbaka. Så fick man sig ett gott skratt – på kundernas bekostnad.
– På den tiden var internetanslutningarna alltid opålitliga, så kunderna var vana att bli nerkopplade. Men jag tror aldrig de kunde tänka sig hur ofta de blev nerkopplade bara för att ett gäng slynglar på en it-avdelning ville ha kul.