Utnyttja gruppens samlade potential

När en grupp människor samlas för att diskutera något brukar deltagarna falla in i bekväma roller. Det gäller också i styrgrupper. Någon tar rodret och för diskussionen framåt. Andra hänger på och håller med. Någon är alltid tyst. Men vad är det som säger att den som är mest högljudd är den som vet bäst?
– Man kan tycka och tro att ”ja-sägeri” är något som framför allt finns i andra företag och organisationer, säger Jonas Görnebrand.
– Men min erfarenhet är att detta snarare är en regel än ett undantag i styrgrupper. Det är vanligt att den högste chefen dominerar mötet. Styrgruppens samlade kompetens och erfarenhet kommer då inte fram och nyttjas på ett opti­malt sätt.

Jonas Görnebrand rekommenderar att man vid första mötet tar upp vilka regler som ska gälla under mötet. Det kan handla om så självklara punkter som att komma i tid och vara påläst, att alla ska fullgöra de åtaganden de har inför mötet och att alla ska respektera varandra. Men också om att var och en ska stå för sina åsikter och, exempelvis, reservera sig för ett beslut som den inte håller med om i stället för att sitta tyst. En styrgrupp behöver nämligen inte vara överens.
– Det är viktigt att komma ihåg att en styrgrupp inte är en demokratisk församling, säger Jonas Görnebrand. Det finns oftast en person som har det affärsmässiga ansvaret för den investeringen som ett projekt innebär. I många organisationer är detta produktledningen.

En del kan tycka att det är onödigt eller larvigt att behöva skriva ned regler av den här typen, särskilt med tanke på att styrgruppsmedlemmarna ofta är erfarna och högutbildade. Men om man väl får problem är det mycket enklare att hänvisa till mötesreglerna i stället för att diskutera en enskild persons beteende, konstaterar Jonas Görnebrand.

(Ur CIO Swedfen 1/2005)