72 procent av beslutsfattarna på företagens affärsavdelningar anser inte att it stödjer deras affärsprocesser i tillräcklig utsträckning. Det visar en undersökning som Cordys låtit genomföra bland 650 europeiska beslutsfattare på såväl affärssidan som på it-sidan.

Studien visar att nära en fjärdedel, 23 procent, av beslutsfattarna på affärssidan ser det som en möjlighet att ”hoppa över” it-sidan genom att använda sig av molnbaserade tjänster.

92 procent uppger att de vill förbättra processerna så att affärsavdelningen kan bidra till ökad produktivitet genom att ge de anställda ökat inflytande och satsa på smart systemintegration och bättre samverkan mellan avdelningar. Men 65 procent uppger att dagens it-miljö inte hjälper dem att uppnå sina mål i tillräcklig utsträckning.

De orsaker som affärssidan uppger till att it inte stödjer verksamheten på ett tillfredsställande sätt är både organisatoriska och tekniska.

36 procent av beslutsfattarna säger att it-projekt drar ut på tiden, 27 procent menar att it-systemen är för inflexibla och isolerade och 17 procent tycker att det tar för lång tid för it-avdelningen att reagera.

Bristen på förtroende för it är något som också upplevs av beslutsfattare på it-sidan.

67 procent av dem säger att de har fått intrycket att affärssidan inte upplever att företagets it-system stödjer affärerna.

Som förklaring uppger många att företagets it-system inte är tillräckligt smart utformade för att kunna bidra till bra hantering av kundkommunikation. 45 procent anser att systemen inte är tillräckligt flexibla för att de ska kunna hjälpa företaget att hantera kundinteraktioner och 44 procent säger att deras it-miljö inte möjliggör en snabb överblick av affärsbehoven.

Samtliga tillfrågade på it-sidan säger att de fått i uppdrag att göra operationella effektiviseringar. 57 procent säger att dagens ekonomiska klimat bidrar till att företaget förväntar sig att it-sidan genomför projekt snabbare än tidigare.

92 procent uppger  att de driftsatt eller planerar att driftsätta projekt med syfte att förbättra produktiviteten. Viktiga åtgärder är systemintegration (74 procent kommer att satsa på det) och att skapa snabb tillgång till data som underlättar beslutsprocesser (72  procent).

Det som affärssidan och it-sidan tycks vara överens om är att de inte samarbetar i tillräcklig utsträckning och att det leder till fortsatta missförstånd.