Satsningen på e-bokskonceptet Dito visade sig slå väl ut och idag är Bokus marknadsledande i Sverige inom e-böcker.

- Försäljningen ökar hela tiden i takt med att fler kunder upptäcker den här tjänsten, säger Bokus CIO Johan Walldov.

Genom att studera kundernas shopping-vanor har Bokus dragit viktiga lärdomar för dito som gör att man stadigt ökar försäljningen.

- Man ser till exempel att försäljningen går upp på vissa eftermiddagar. Det är då folk har tid att läsa. Det brukar vi utnyttja i kampanjer som går väldigt bra.

Från Akademibokhandeln och Bokus sida har man varit tydliga med att man inte vill låsa in kunderna och därför går Dito att använda på såväl Iphone, Ipad som Android, och läsplattor.

- Om man lånar e-böcker från biblioteken så är det krångligare att föra över dem till olika devices men med Dito-tjänsten kan man köpa boken genom sk ”one-klick-shop” med ett registrerat kreditkort.

Den som har en Iphone eller Ipad kan dock inte köpa böcker direkt via appen. Apple har restriktioner för vad man ska kunna göra i apparna, man får inte sälja någonting utan att dela med sig av vinsten till Apple.

- Vi har löst det genom att man köper e-böcker på dito.se eller i Android appen. Alla köpta e-böcker finns sedan tillgängliga för läsning i kundens personliga bibliotek i både Iphone, Ipad och Android, säger Johan Walldov.

I dagsläget har Bokus tre leverantörer till Dito, E-lib, Publit och Gardners. Via Publit och Elib når man ca 10000 svenska titlar medan Gardners erbjuder 100 000-tusentals titlar på andra språk.

Johan Walldov tror att e-boken har strålande framtidsutsikter och han menar att det är ett glädjande besked för bokbranschen.

- Om man jämför komplexiteten i processerna mellan dito och vår vanliga Bokus-tjänst är skillnaden enorm. I den traditionella internethandel-boktjänsten måste man ta hänsyn till logistiken, man har en leveranstid på boken och ett komplicerat förfarande för orderhantering och frakt. Det handlar om komplicerade och relativt dyra processer.

- Med dito är allt mycket enklare eftersom man inte har någon logistik. Man laddar bara hem produkten till sin smartphone eller läsplatta.

Finns det ingenting som är komplicerat med att sälja e-böcker?

-Det skulle i så fall vara krypteringen och de olika formaten. Olika aktörer har olika format och olika sätt att kryptera. Tidigare har detta inneburit en viss tröskel för kunder som inte har it-vana, I och med dito slipper kunden hantera de olika formaten och överföringen till läsplatta eller dylikt. Kunden kan koncentrera sig på läsningen.