- CIO Sweden:

Axfood testar mobilbetalning i butik

Av

Hur går testet till?

- Testet kommer att utföras i fyra butiker under sommaren. Vi testar dels Swedbanks system Bart och dels en lösning som heter Seqr från Seamless.

- Syftet med testet är att utvärdera de tekniska lösningarna och även fånga upp pilotkundernas synpunkter, vad konsumenterna tycker om det här sättet att betala.

Varför väljer ni att testa två olika lösningar?


- Swedbank är väldigt stora på kortinläsning, de är fyra i Europa och har väldigt mycket transaktioner. Seamless är en uppstickare som skapar konkurrens och de har också en betalväxel som de utvecklat under en ganska lång tid.

- Seamless är exempelvis stora i Afrika och Asien där man har väldigt stora volymer av betalningar. Där är det inte lika lätt att betala eftersom det inte finns en fungerande infrastruktur för betalningar, då kommer det här med mobila betalningar som ett attraktivt upplägg.

På vilket sätt skiljer sig de olika lösningarna?

- Det är lite olika tekniker. I seamless lösning scannar du in en kod i kassalinjen så att du identifierar dig i kassan med mobilen. Sedan får du beloppet till telefonen och godkänner det med din PIN-kod, och så får du ett elektroniskt kvitto. Det går lika snabbt som en vanlig kortbetalning, ibland lite snabbare.


-I Swedbanks lösningen slutar det med att du får en krypterad kod i din mobil som ser ut som en fyrkant med en massa olika punkter i. Den koden läser du av mot en kamera som finns alldeles vid kassan. Betalningen överförs då till kassan och allt är klart, du får elektroniska kvitton och har full historik på allt du har köpt.

Hur har det gått så här långt?

- Vi har fått positiv respons från personal och kunder och hittills har vi inte fått ett enda support-samtal. Men vi måste fortsätta lära oss hur de här mobila betalningarna fungerar för de kommer att utvecklas mycket under de närmaste åren, det är tydligt.

Hur går ni vidare efter sommaren?

-Det vi kommer att titta på i testet är stabilitet, att det inte går upp och ner, att det är enkelt för kunden att förstå och betala, men även för kassören att ta betalt, och att det går snabbt, det får inte bli kö i kassalinjen.

- Under piloten kommer vi att ha vissa betaltekniska begränsningar. Exempelvis hanterar vi bara det totala beloppet, vi har inte delbetalningar så att man kan betala 50 procent med mobilen och 50 procent i kontanter eller med kort. Vi kan inte heller se till att du får kontanter tillbaka via telefonen. Returer måste återbetalas kontant.


- Om allt fungerar bra är det bara att trycka på knappen och rulla ut det till de andra butikerna. Det kommer att gå ganska fort att genomföra.

Kommer ni att välja det system som fungerar bäst eller ska ni köra med båda?

- Det vet vi inte ännu.

Vad skulle kunna få er att avblåsa den här satsningen?


- Det skulle ju vara om kunderna inte uppskattar det.

- Men som vi ser det finns det ju väldigt många fördelar, både för oss och för kunden. Med båda de här betallösningarna kan man ju exempelvis längre fram i tiden addera andra tjänster som lojalitetsprogram och kunderbjudanden till mobilen.

- Dessutom är det ju en säker transaktion. Den klassas på precis samma sätt som en vanlig korttransaktion i enlighet med alla regelverk och hos konsumenten finns det ingen osäkerhet om vad som har hänt efteråt.











Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: BPM for Dummies


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Ny teknik öppnar för direktdemokrati


- CIO Sweden:

Peter Krantz, CIO, Kungliga biblioteket

Musikkatalog hos KB blir digital med öppen programvara


- CIO Sweden:

Det smartaste och snurrigaste inom bärbar teknik


- CIO Sweden:

4 personlighetstyper på jobbet

4 personlighetstyper på jobbet


- CIO Sweden:

Nytt e-plåster ska hjälpa sjukvården


- CIO Sweden:

FPs it-ansvarige: "Nätet ger oss nya möjligheter att se trender och mönster"


- CIO Sweden:

4 saker CIO:er och riskkapitalister kan lära sig av varandra

4 saker CIO:er och riskkapitalister
kan lära sig av varandra


- CIO Sweden:

Affärssystem, totalägandekostnad

Här är affärssystemen som är dyrast i drift


- CIO Sweden:

Få kontroll över stresskänslorna

Få kontroll över stresskänslorna


- CIO Sweden:

4 tips för framgångsrik förändring


- CIO Sweden:

Han blir myndighetens nya it-direktör


- CIO Sweden:

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött


- CIO Sweden:

Fi:s it-strateg: "Vårt kansli finns på Facebook och Skype"


- CIO Sweden:

Världens 6 hetaste innovationstrender

Världens 6 hetaste innovationstrender


- CIO Sweden:

Statens servicecenter utvecklar ny lösning för e-arkiv


- CIO Sweden:

Därför prioriteras inte it-strategi

Därför prioriteras inte it-strategi


- CIO Sweden:

Så ror du iland projektet med effektiva mål

Så ror du iland projektet med effektiva mål


- CIO Sweden:

CIO:er, CMO:er och Big Data


- CIO Sweden:

CIO:ernas planer inför hösten


- CIO Sweden:

Video populärt bland it-chefer i offentlig sektor

Video hett bland it-chefer i offentlig sektor

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Spegel, spegel säg mig vilken arkitektur jag får


- CIO Sweden:

Stabil och dynamisk arkitektur - finns det?


- CIO Sweden:

Att centralisera eller inte, det är frågan.

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group