Hur går testet till?

- Testet kommer att utföras i fyra butiker under sommaren. Vi testar dels Swedbanks system Bart och dels en lösning som heter Seqr från Seamless.

- Syftet med testet är att utvärdera de tekniska lösningarna och även fånga upp pilotkundernas synpunkter, vad konsumenterna tycker om det här sättet att betala.

Varför väljer ni att testa två olika lösningar?


- Swedbank är väldigt stora på kortinläsning, de är fyra i Europa och har väldigt mycket transaktioner. Seamless är en uppstickare som skapar konkurrens och de har också en betalväxel som de utvecklat under en ganska lång tid.

- Seamless är exempelvis stora i Afrika och Asien där man har väldigt stora volymer av betalningar. Där är det inte lika lätt att betala eftersom det inte finns en fungerande infrastruktur för betalningar, då kommer det här med mobila betalningar som ett attraktivt upplägg.

På vilket sätt skiljer sig de olika lösningarna?

- Det är lite olika tekniker. I seamless lösning scannar du in en kod i kassalinjen så att du identifierar dig i kassan med mobilen. Sedan får du beloppet till telefonen och godkänner det med din PIN-kod, och så får du ett elektroniskt kvitto. Det går lika snabbt som en vanlig kortbetalning, ibland lite snabbare.


-I Swedbanks lösningen slutar det med att du får en krypterad kod i din mobil som ser ut som en fyrkant med en massa olika punkter i. Den koden läser du av mot en kamera som finns alldeles vid kassan. Betalningen överförs då till kassan och allt är klart, du får elektroniska kvitton och har full historik på allt du har köpt.

Hur har det gått så här långt?

- Vi har fått positiv respons från personal och kunder och hittills har vi inte fått ett enda support-samtal. Men vi måste fortsätta lära oss hur de här mobila betalningarna fungerar för de kommer att utvecklas mycket under de närmaste åren, det är tydligt.

Hur går ni vidare efter sommaren?

-Det vi kommer att titta på i testet är stabilitet, att det inte går upp och ner, att det är enkelt för kunden att förstå och betala, men även för kassören att ta betalt, och att det går snabbt, det får inte bli kö i kassalinjen.

- Under piloten kommer vi att ha vissa betaltekniska begränsningar. Exempelvis hanterar vi bara det totala beloppet, vi har inte delbetalningar så att man kan betala 50 procent med mobilen och 50 procent i kontanter eller med kort. Vi kan inte heller se till att du får kontanter tillbaka via telefonen. Returer måste återbetalas kontant.


- Om allt fungerar bra är det bara att trycka på knappen och rulla ut det till de andra butikerna. Det kommer att gå ganska fort att genomföra.

Kommer ni att välja det system som fungerar bäst eller ska ni köra med båda?

- Det vet vi inte ännu.

Vad skulle kunna få er att avblåsa den här satsningen?


- Det skulle ju vara om kunderna inte uppskattar det.

- Men som vi ser det finns det ju väldigt många fördelar, både för oss och för kunden. Med båda de här betallösningarna kan man ju exempelvis längre fram i tiden addera andra tjänster som lojalitetsprogram och kunderbjudanden till mobilen.

- Dessutom är det ju en säker transaktion. Den klassas på precis samma sätt som en vanlig korttransaktion i enlighet med alla regelverk och hos konsumenten finns det ingen osäkerhet om vad som har hänt efteråt.