Molnet, ”konsumentisering”, mobilitet och big data ritar om kartan för it på företagen. CIO:n måste förändras – annars blir CIO:n irrelevant.

Ja, enligt rapporten "The C-suite Challenges IT” från The Econominst Intelligence Unit (finansierad av Dell Services) menar höga chefer nu att det är hög tid för it-funktionen att förändras kapitalt. Man har enkäterat över 500 chefer på ”C-nivån” – vd, CFO, COO osv och förstås även CIO:er – och 57 procent väntar sig stora förändringar inom it på företaget de kommande tre åren. 12 procent spår en ”fullständig förändring”. 43 procent säger att deras företag mer och mer kommer att betrakta it som en stapelvara, att köpas in efter behov.

Det här, skriver The Economist Intelligence Unit, har potential att förändra mer än bara it-funktionen. Hela företaget kommer att påverkas. Det uppstår nya möjligheter och nya sätt att ta fram produkter och tjänster, interagera med kund och förändra traditionella processer. Nya chanser – men även risker för CIO och it.

Som CIO:n kan du få se din it-funktion akterseglad om du inte hittar sätt att ge ledningen det de behöver, och lär dig prata om affärsvärdet av it. Det gör du förstås redan, tycker du, och det tyckte två tredjedelar av CIO:erna i studien också – men kollegerna i verksamheten höll inte med. Bara 46 procent tyckte att deras CIO begrep sig på verksamheten och 44 procent att CIO förstår de tekniska riskerna med nya sätt att använda it.

”Det finns också ett glapp mellan CIO och övriga C-sviten vad gäller hur och var it-investeringar bäst kan addera värde”, skriver The Economist Intelligence Unit.

En del CIO:er finner sig redan marginaliserade. En av sex CIO:er i studien blir bara ”konsulterade” eller är inte inblandade över huvud taget när företaget formulerar it-strategin. CIO:n sätt alltså sedan att implementera en strategi som han eller hon inte kunnat påverka.

Och även när CIO:er är inblandade i strategiska beslut visar studien att de ofta fokuserar på att få till ett effektivt ”backoffice” och inte på intäktsgenerering. Bara en tredjedel uppger att CIO:n har en viktig roll vad gäller nya sätt att möta kund, nya produkter och nya tjänster.

Men även om den statistiken ser nedslående ut, har den en mycket positiv sida för CIO:n. Nämligen att de företag som faktiskt involverar CIO:n i affärsstrategin i genomsnitt går bättre ekonomiskt. (37 procent av företagen hade en sådan CIO, och 47 procent av dessa sade sig göra bättre resultat än konkurrenterna; omvänt hade 20 procent av företagen en CIO som inte alls var inblandad i affärsstrategi och bara 28 procent av dessa sade sig göra bättre resultat än konkurrenterna.) Så för en framåt och affärsmässig CIO finns det stora möjligheter. It driver idag konkurrensfördelar på bara knappt vartannat företag i studien.