- CIO Sweden:

Ännu en studie visar att CIO:n måste förändras

Av

Sida 1 / 2
Molnet, ”konsumentisering”, mobilitet och big data ritar om kartan för it på företagen. CIO:n måste förändras – annars blir CIO:n irrelevant.

Ja, enligt rapporten "The C-suite Challenges IT” från The Econominst Intelligence Unit (finansierad av Dell Services) menar höga chefer nu att det är hög tid för it-funktionen att förändras kapitalt. Man har enkäterat över 500 chefer på ”C-nivån” – vd, CFO, COO osv och förstås även CIO:er – och 57 procent väntar sig stora förändringar inom it på företaget de kommande tre åren. 12 procent spår en ”fullständig förändring”. 43 procent säger att deras företag mer och mer kommer att betrakta it som en stapelvara, att köpas in efter behov.

Det här, skriver The Economist Intelligence Unit, har potential att förändra mer än bara it-funktionen. Hela företaget kommer att påverkas. Det uppstår nya möjligheter och nya sätt att ta fram produkter och tjänster, interagera med kund och förändra traditionella processer. Nya chanser – men även risker för CIO och it.

Som CIO:n kan du få se din it-funktion akterseglad om du inte hittar sätt att ge ledningen det de behöver, och lär dig prata om affärsvärdet av it. Det gör du förstås redan, tycker du, och det tyckte två tredjedelar av CIO:erna i studien också – men kollegerna i verksamheten höll inte med. Bara 46 procent tyckte att deras CIO begrep sig på verksamheten och 44 procent att CIO förstår de tekniska riskerna med nya sätt att använda it.

”Det finns också ett glapp mellan CIO och övriga C-sviten vad gäller hur och var it-investeringar bäst kan addera värde”, skriver The Economist Intelligence Unit.

En del CIO:er finner sig redan marginaliserade. En av sex CIO:er i studien blir bara ”konsulterade” eller är inte inblandade över huvud taget när företaget formulerar it-strategin. CIO:n sätt alltså sedan att implementera en strategi som han eller hon inte kunnat påverka.

Och även när CIO:er är inblandade i strategiska beslut visar studien att de ofta fokuserar på att få till ett effektivt ”backoffice” och inte på intäktsgenerering. Bara en tredjedel uppger att CIO:n har en viktig roll vad gäller nya sätt att möta kund, nya produkter och nya tjänster.

Men även om den statistiken ser nedslående ut, har den en mycket positiv sida för CIO:n. Nämligen att de företag som faktiskt involverar CIO:n i affärsstrategin i genomsnitt går bättre ekonomiskt. (37 procent av företagen hade en sådan CIO, och 47 procent av dessa sade sig göra bättre resultat än konkurrenterna; omvänt hade 20 procent av företagen en CIO som inte alls var inblandad i affärsstrategi och bara 28 procent av dessa sade sig göra bättre resultat än konkurrenterna.) Så för en framåt och affärsmässig CIO finns det stora möjligheter. It driver idag konkurrensfördelar på bara knappt vartannat företag i studien.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Trafikregler i informationskaoset


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Comhems ComBack


- CIO Sweden:

Från fast till frifräsar-CIO


- CIO Sweden:

Ny svensk modell: Så jobbar du praktiskt med it-projekt-alignment


- CIO Sweden:

Krisplanen rullar ut på SAS


- CIO Sweden:

Så är det att vara CIO på framtidens kontor


- CIO Sweden:

Burgaren bara ett klick bort ...


- CIO Sweden:

Hitta balansen i din it-policy


- CIO Sweden:

Big data öser ner


- CIO Sweden:

Så blir din rekrytering en perfect match


- CIO Sweden:

Sociala medias mörka sidor


- CIO Sweden:

Mot den mystiska kvantdatorn


- CIO Sweden:

Fogden flyttar in


- CIO Sweden:

Jakten på superkrafter


- CIO Sweden:

Så fångar du slumpen


- CIO Sweden:

Digital revolution på Bonnier News


- CIO Sweden:

Digital revolution på Sats


- CIO Sweden:

Plats på scen för de nya super-CIO:erna


- CIO Sweden:

Big data smälter samman fantasi & verklighet i fotbolls-USA


- CIO Sweden:

CIO i Kina - så funkar det


- CIO Sweden:

Så påverkas vardagen av sakernas internet

I juli månad tar CIO Sweden semester, och under tiden bjuder vi på ett antal favoriter i repris från året som gått.
Vår ordinarie rapportering är tillbaka i augusti. Tills dess – glad sommar!

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Säkerhet och kultur


- CIO Sweden:

Förlora inte kollen på digitala tjänster


- CIO Sweden:

Ramverksbaksmälla

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group