- CIO Sweden:

Satsa socialt

Av

Ulrika Andersson, nordisk marknadschef, CSC
Ulrika Andersson, nordisk marknadschef, CSC
”Ditt företag borde satsa mer på sociala medier”. När du har fått höra det har säkert din stressnivå höjts. Det är fullt förståeligt – idag är det i princip ett måste att representeras i sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn, även om det råder delade meningar om effekten. Men det finns en annan dimension av sociala medier som är betydligt mer intressant för företag med framtidsambitioner: social collaboration.

Marknaden för företagsorienterad social media, Enterprise Social Software, växer så det knakar. Om bara fyra år räknar analysföretaget Forrester med att företag och organisationer världen över kommer att köpa företagsorienterad social media för mer än 45 miljarder kronor. Det kan jämföras med de 4,3 miljarder som branschen omsatte under 2010.

Communities kan bli en guldgruva

Nätverkande i sociala medier kretsar i stor utsträckning kring individen och det har de flesta organisationer liten nytta av. Men social collaboration, det vill säga interaktionen mellan individer och skapandet av grupper och ­communities, kan vara en outnyttjad guldgruva för många ­företag och skapa konkurrensfördelar. Social collaboration handlar om att skapa ett forum där medarbetare kan mötas, även utanför sina normala arbetsgrupper. Där kan de dela med sig av sina kompetenser och gemensamt lösa problem eller utveckla nya metoder och processer.

Effektivare problemlösning

Det internationella läkemedelsbolaget TEVA Pharmaceuticals är ett bra exempel. TEVA:s ledning såg bekymrat på hur allt mer resurser lades på att manuellt lösa problem som hamnade utanför företagets normala affärsprocesser. Med insikten om att det sällan är personen som ställs inför ett problem som är bäst lämpad att lösa det, uppmuntrade TEVA sina medarbetare att via en plattform för social collaboration gemensamt söka lösningar på specifika problem. Resultatet var en succé – med sänkta ledtider både internt och gentemot leverantörer.

TEVA valde en plattform från Moxie, men det finns många alternativ: SharePoint, Cisco Quad, Oracle Social Network, SalesForce Chatter och Huddle är bara några exempel. När vi på CSC byggde vårt eget verktyg för social collaboration, C3, valde vi en plattform från Jive Software. Det gäller att ge medarbetarna ett verktyg som är intuitivt, lätt att använda och kanske viktigast av allt: ett verktyg som medarbetarna själva kan välja om, när och hur det utnyttjas.

En ny typ av ledarskap

För att bli framgångsrika behöver företagen skaffa sig bättre kunskap om medarbetarna och deras arbetsflöden. Dessutom måste ledarskapet enligt analysföretaget Gartner bli mer vägledande än styrande och mer sponsrande än kontrollerande. Social collaboration kräver ledare som snarare uppmuntrar än beordrar deltagande, som sätter och utvärderar mål utan att detaljstyra, och som tar till vara på resultaten genom att föra in dem i strukturer och affärsprocesser.

Det skapar en smartare och en mer social organisation, som fullt ut kan dra nytta av medarbetarnas kompetenser och vilja att samverka. Då blir sociala medier strategiskt.

Ulrika Andersson
Nordisk Marknadschef
CSC




Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Skapa det digitala företaget


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Han blir myndighetens nya it-direktör


- CIO Sweden:

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött


- CIO Sweden:

Fi:s it-strateg: "Vårt kansli finns på Facebook och Skype"


- CIO Sweden:

Världens 6 hetaste innovationstrender

Världens 6 hetaste innovationstrender


- CIO Sweden:

Statens servicecenter utvecklar ny lösning för e-arkiv


- CIO Sweden:

Därför prioriteras inte it-strategi

Därför prioriteras inte it-strategi


- CIO Sweden:

Så ror du iland projektet med effektiva mål

Så ror du iland projektet med effektiva mål


- CIO Sweden:

CIO:er, CMO:er och Big Data


- CIO Sweden:

CIO:ernas planer inför hösten


- CIO Sweden:

Video populärt bland it-chefer i offentlig sektor

Video hett bland it-chefer i offentlig sektor


- CIO Sweden:

Johanna Kjellberg

Årets CIO 2010 byter bransch


- CIO Sweden:

"Den digitala klyftan är oroväckande"


- CIO Sweden:

Så arbetar Länsstyrelsernas it-enhet under branden


- CIO Sweden:

Användarnas krav på it formar framtidens arbetsplats


- CIO Sweden:

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs


- CIO Sweden:

olof röhlander

5 tips: Kom igång efter semestern


- CIO Sweden:

Så påverkas vardagen av sakernas internet


- CIO Sweden:

Så delar CIO:erna VM-upplevelser i sociala medier


- CIO Sweden:

Lågt intresse för certifierade it-projektledare


- CIO Sweden:

It-investeringarna växer snabbare än någonsin

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Stabil och dynamisk arkitektur - finns det?


- CIO Sweden:

Att centralisera eller inte, det är frågan.


- CIO Sweden:

Ordning och reda

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group