”Ditt företag borde satsa mer på sociala medier”. När du har fått höra det har säkert din stressnivå höjts. Det är fullt förståeligt – idag är det i princip ett måste att representeras i sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn, även om det råder delade meningar om effekten. Men det finns en annan dimension av sociala medier som är betydligt mer intressant för företag med framtidsambitioner: social collaboration.

Marknaden för företagsorienterad social media, Enterprise Social Software, växer så det knakar. Om bara fyra år räknar analysföretaget Forrester med att företag och organisationer världen över kommer att köpa företagsorienterad social media för mer än 45 miljarder kronor. Det kan jämföras med de 4,3 miljarder som branschen omsatte under 2010.

Communities kan bli en guldgruva

Nätverkande i sociala medier kretsar i stor utsträckning kring individen och det har de flesta organisationer liten nytta av. Men social collaboration, det vill säga interaktionen mellan individer och skapandet av grupper och ­communities, kan vara en outnyttjad guldgruva för många ­företag och skapa konkurrensfördelar. Social collaboration handlar om att skapa ett forum där medarbetare kan mötas, även utanför sina normala arbetsgrupper. Där kan de dela med sig av sina kompetenser och gemensamt lösa problem eller utveckla nya metoder och processer.

Effektivare problemlösning

Det internationella läkemedelsbolaget TEVA Pharmaceuticals är ett bra exempel. TEVA:s ledning såg bekymrat på hur allt mer resurser lades på att manuellt lösa problem som hamnade utanför företagets normala affärsprocesser. Med insikten om att det sällan är personen som ställs inför ett problem som är bäst lämpad att lösa det, uppmuntrade TEVA sina medarbetare att via en plattform för social collaboration gemensamt söka lösningar på specifika problem. Resultatet var en succé – med sänkta ledtider både internt och gentemot leverantörer.

TEVA valde en plattform från Moxie, men det finns många alternativ: SharePoint, Cisco Quad, Oracle Social Network, SalesForce Chatter och Huddle är bara några exempel. När vi på CSC byggde vårt eget verktyg för social collaboration, C3, valde vi en plattform från Jive Software. Det gäller att ge medarbetarna ett verktyg som är intuitivt, lätt att använda och kanske viktigast av allt: ett verktyg som medarbetarna själva kan välja om, när och hur det utnyttjas.

En ny typ av ledarskap

För att bli framgångsrika behöver företagen skaffa sig bättre kunskap om medarbetarna och deras arbetsflöden. Dessutom måste ledarskapet enligt analysföretaget Gartner bli mer vägledande än styrande och mer sponsrande än kontrollerande. Social collaboration kräver ledare som snarare uppmuntrar än beordrar deltagande, som sätter och utvärderar mål utan att detaljstyra, och som tar till vara på resultaten genom att föra in dem i strukturer och affärsprocesser.

Det skapar en smartare och en mer social organisation, som fullt ut kan dra nytta av medarbetarnas kompetenser och vilja att samverka. Då blir sociala medier strategiskt.

Ulrika Andersson
Nordisk Marknadschef
CSC