Under de 10 år som gått är det få, om ens någon bransch, som har utvecklats och anpassat sig lika mycket som it-branschen. De områden som var av revolutionerande karaktär för 10 år sedan ses idag som självklara i vardagen.

För 10 år sedan var it en fråga som till stora delar handlade om att företagets interna system skulle fungera som stöd för verksamheten i stort. It-avdelningen installerade Windows och hanterade servrar. Dock, tack vare en stegvis integration i verksamheters arbete (offentligt såväl som privat) har it med åren tagit sig fram till att idag personifiera en samarbetsfråga inte bara internt inom de olika delarna av en organisation, utan även med kunder och andra verksamheter.

Detta syns inte minst hos CIO:n, en relativt ny roll för en disciplin som idag är framträdande hos de flesta stora företag oavsett bransch. Fler och fler CIO:s tar en större roll i företagsledningarna och är en del av verksamhetens utveckling. Samtidigt styr och ansvarar även it-företagen för såväl storföretags som myndigheters it-system, säkerhet och drift. It har med andra ord under de senaste 10 åren gått från något internt till att bli en gränsöverskridande disciplin som numera kan räknas till de essentiella aspekterna i verksamhetscykeln.

För 10 år sedan definierade företagen fortfarande de fåtal it-tjänster som fanns tillgängliga eller som utvecklades. Efterfrågan handlade främst om vad företagen behövde för att effektivisera eller förenkla sina processer. Som ­privatperson var man med på ett hörn och konsumerade det som erbjöds, både hårdvaru- och mjukvarumässigt, men mer än så var det inte mycket tack vare den jämförelsevis begränsade teknik som erbjöds på marknaden.

Idag har privatpersoner till stor del tagit över som den alltmer attraktiva målgruppen för exempelvis applikationsutvecklare, vilket många företag har anammat. Tack vare att Internet har fått en hittills oöverträffad roll som informationsförmedlare och med bredbandets utveckling är det idag möjligt för de flesta privatpersoner att både utveckla och ställa krav på mot vilket håll utvecklingen ska färdas. De företag som lyssnar och anpassar sig till denna utveckling är de som kommer att ligga i framkant, både ur det tekniska perspektivet men även för möjligheten till att rekrytera de bästa talangerna till sin verksamhet.

För 10 år sedan låg mobilitet i sin linda. 2.5G var nytt men förknippat med höga kostnader, wifi skulle vara installerat överallt, framför en tavla på ett museum, vid en rulltrappa och så vidare för att man skulle få ta del av informationen på den utmärkta platsen. Numera är en ständig uppkoppling något självklart, det som gäller idag är snarare vilka nya innovativa tjänster vi erbjuds som konsumenter.

Samma typ av spännande utveckling tycker jag man idag kan se inom områden som Cloud Services och Big Data, områden som nu växer och sakta men säkert hittar sin givna plats inte bara hos verksamheterna men även på marknaden.

Det är självklart svårt att sia om vad som kommer att hända de närmaste 10 åren. It är en spännande och samtidigt svårläst bransch. Det pågår ständig förändring, företagen och vi som konsumenter kommer att fortsätta att ställa krav och vilja ha mer av allt det senaste hela tiden. Den livscykel som allt detta handlar om, den ständiga utvecklingen och anpassningen av applikationer är just det som gör arbetet med att anpassa it för att förbättra verksamheten så väldigt roligt!

Maria Hellström
Vice president & Affärsområdeschef
Capgemini