- CIO Sweden:

Så blir du en inflytelserik CIO

Av

Abbie Lundberg är vd för CIO-konsultfirman Lundberg Media och före detta chefredaktör på CIO Magazine i USA.
Abbie Lundberg är vd för CIO-konsultfirman Lundberg Media och före detta chefredaktör på CIO Magazine i USA.
Inget är som CIO-rollen. Den spänner över och måste påverka alla delar av verksamheten, utan att den direkt kan kontrollera dem. Och i dessa tider av global, mobil, datadriven och virtuell verksamhet blir CIO:ns in­flytande viktigt inte bara för CIO:ns egen personliga framgång, utan för att hela företaget ska gå bra. Den utvecklingen kräver kompetenser som många it-ledare kanske inte har med sig naturligt.

Två stora trender driver idag förändring i makt­balansen över it på företagen.

Det första är den pågående integrationen av it i alla aspekter av verksamheten. It ingår i allt från hur vi får jobbet gjort på och utanför kontoren till de produkter våra företag säljer. Det här orsakar massiva föränd­ringar både affärsmässigt och operativt, och det på­verkar människor, processer och organisationsstruk­turer, enligt en färsk studie från Harvard Business Review Analytic Services. En konsekvens är att många fler nu har mycket mer att säga till om när det gäller it.

Den andra trenden är it:s ”konsumentisering”. Tek­niken finns överallt. Både anställda och kunder – särskilt de yngre – handlar och interagerar via mobila enheter, lättanvända appar och sociala nätverk. Därmed har de lärt sig att förvänta sig en viss typ av upplevelse – och de förväntar sig mer och mer att få välja själva.

Dessa båda trender är på ett sätt demokratiserande, men de gör inte besluten om hur it ska ledas lättare; tvärtom. För konsumenten i gemen verkar it enkelt – och det är bara bra. Men som varje CIO vet är det ingen enkel uppgift att göra tekniken enkel.

När tekniken blir mer central för hur verksamheten fun­gerar och lyckas, får it större ansvar för företagets resultat. Samtidigt blir intressenterna fler – så it-beslut påverkar resultatet mer, men it har mindre direkt kontroll över dem. Som it-ledare måste du därför lära dig leda genom sam­arbete och inflytande.

Inflytelserika ledare har tre saker gemensamt:

1. De har visat sig trovärdiga för verksamhetssidan genom att först och främst leverera grunderna. Framgångsrika CIO:er i USA kallar det här för ”table stakes” – det man betalar för att över huvud taget få vara med och spela. Om du inte har kunnat leverera grund­tjänster på ett säkert och pålitligt sätt, då är det ingen som lyssnar på dina större idéer. Trovärdigheten ökar när CIO:n engagerar sig i de viktigaste verksamhets­utmaningarna och tar fram lösningar för att hjälpa
kollegerna med dem.

2. Inflytelserika ledare har förtjänat verksamhetens förtroende genom att hålla vad de lovar. Allt från att hålla deadline på projekt till att leverera rätt resultat – gång på gång. Att stå fast vid sina åtaganden även i svårare tider fördjupar förtroendet.

3. Inflytelserika ledare bygger starka relationer över lång tid. Och det relationsbyggandet kräver visserligen trovärdighet och förtroende, men det räcker inte med det. Det handlar också om att bli omtyckt.
    Forskning pekar på att människor gillar och vill samarbeta med andra människor som på något väsentligt sätt liknar dem själva. Om du inte kan hitta denna gemensamma grund, som både du och kollegorna står på – om it ses som något annorlunda, skilt från resten av verksamheten – då blir ditt jobb så mycket svårare.
    De här känslorna bygger du genom att visa männi­skor att du är intresserad av deras mål, deras problem och deras liv – att du relaterar till dem som människor – för man tenderar att bli positivt inställd till dem som gillar en själv. Ömsesidigheten är en av de mest grundläggande lagarna för mänskligt beteende. Om du gillar mig, är chansen stor att jag gillar dig. Gör du något för mig, så gör jag nog något för dig också.

Förändringstakten idag är full storm. Och it står mitt i stormen. Målet kan inte längre vara att it ska hålla jämna steg med verksamhet, användare och kunder – det går alldeles för fort – utan att man ska göra resan tillsammans. Ibland kanske ena sidan ligger före, ibland andra, men i en stark relation byggd på trovärdighet och förtroende har CIO:n alltid en ledarroll att spela.

Även om den inte alltid ser ut som du väntat dig.

Abbie Lundberg är vd för CIO-konsultfirman Lundberg Media och före detta chefredaktör på CIO Magazine i USA.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Trafikregler i informationskaoset


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

CIO:erna som river ner för att bygga nytt


- CIO Sweden:

Lysande utsikter när CIO möter CMO


- CIO Sweden:

E-nationen söker styre


- CIO Sweden:

Uppkopplade bilar - en CIO-fråga


- CIO Sweden:

Comhems ComBack


- CIO Sweden:

Från fast till frifräsar-CIO


- CIO Sweden:

Ny svensk modell: Så jobbar du praktiskt med it-projekt-alignment


- CIO Sweden:

Krisplanen rullar ut på SAS


- CIO Sweden:

Så är det att vara CIO på framtidens kontor


- CIO Sweden:

Burgaren bara ett klick bort ...


- CIO Sweden:

Hitta balansen i din it-policy


- CIO Sweden:

Big data öser ner


- CIO Sweden:

Så blir din rekrytering en perfect match


- CIO Sweden:

Sociala medias mörka sidor


- CIO Sweden:

Mot den mystiska kvantdatorn


- CIO Sweden:

Fogden flyttar in


- CIO Sweden:

Jakten på superkrafter


- CIO Sweden:

Så fångar du slumpen


- CIO Sweden:

Digital revolution på Bonnier News


- CIO Sweden:

Digital revolution på Sats

I juli månad tar CIO Sweden semester, och under tiden bjuder vi på ett antal favoriter i repris från året som gått.
Vår ordinarie rapportering är tillbaka i augusti. Tills dess – glad sommar!

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Ordning och reda


- CIO Sweden:

Säkerhet och kultur


- CIO Sweden:

Förlora inte kollen på digitala tjänster

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group