- CIO Sweden:

Så blir du en inflytelserik CIO

Av

Abbie Lundberg är vd för CIO-konsultfirman Lundberg Media och före detta chefredaktör på CIO Magazine i USA.
Abbie Lundberg är vd för CIO-konsultfirman Lundberg Media och före detta chefredaktör på CIO Magazine i USA.
Inget är som CIO-rollen. Den spänner över och måste påverka alla delar av verksamheten, utan att den direkt kan kontrollera dem. Och i dessa tider av global, mobil, datadriven och virtuell verksamhet blir CIO:ns in­flytande viktigt inte bara för CIO:ns egen personliga framgång, utan för att hela företaget ska gå bra. Den utvecklingen kräver kompetenser som många it-ledare kanske inte har med sig naturligt.

Två stora trender driver idag förändring i makt­balansen över it på företagen.

Det första är den pågående integrationen av it i alla aspekter av verksamheten. It ingår i allt från hur vi får jobbet gjort på och utanför kontoren till de produkter våra företag säljer. Det här orsakar massiva föränd­ringar både affärsmässigt och operativt, och det på­verkar människor, processer och organisationsstruk­turer, enligt en färsk studie från Harvard Business Review Analytic Services. En konsekvens är att många fler nu har mycket mer att säga till om när det gäller it.

Den andra trenden är it:s ”konsumentisering”. Tek­niken finns överallt. Både anställda och kunder – särskilt de yngre – handlar och interagerar via mobila enheter, lättanvända appar och sociala nätverk. Därmed har de lärt sig att förvänta sig en viss typ av upplevelse – och de förväntar sig mer och mer att få välja själva.

Dessa båda trender är på ett sätt demokratiserande, men de gör inte besluten om hur it ska ledas lättare; tvärtom. För konsumenten i gemen verkar it enkelt – och det är bara bra. Men som varje CIO vet är det ingen enkel uppgift att göra tekniken enkel.

När tekniken blir mer central för hur verksamheten fun­gerar och lyckas, får it större ansvar för företagets resultat. Samtidigt blir intressenterna fler – så it-beslut påverkar resultatet mer, men it har mindre direkt kontroll över dem. Som it-ledare måste du därför lära dig leda genom sam­arbete och inflytande.

Inflytelserika ledare har tre saker gemensamt:

1. De har visat sig trovärdiga för verksamhetssidan genom att först och främst leverera grunderna. Framgångsrika CIO:er i USA kallar det här för ”table stakes” – det man betalar för att över huvud taget få vara med och spela. Om du inte har kunnat leverera grund­tjänster på ett säkert och pålitligt sätt, då är det ingen som lyssnar på dina större idéer. Trovärdigheten ökar när CIO:n engagerar sig i de viktigaste verksamhets­utmaningarna och tar fram lösningar för att hjälpa
kollegerna med dem.

2. Inflytelserika ledare har förtjänat verksamhetens förtroende genom att hålla vad de lovar. Allt från att hålla deadline på projekt till att leverera rätt resultat – gång på gång. Att stå fast vid sina åtaganden även i svårare tider fördjupar förtroendet.

3. Inflytelserika ledare bygger starka relationer över lång tid. Och det relationsbyggandet kräver visserligen trovärdighet och förtroende, men det räcker inte med det. Det handlar också om att bli omtyckt.
    Forskning pekar på att människor gillar och vill samarbeta med andra människor som på något väsentligt sätt liknar dem själva. Om du inte kan hitta denna gemensamma grund, som både du och kollegorna står på – om it ses som något annorlunda, skilt från resten av verksamheten – då blir ditt jobb så mycket svårare.
    De här känslorna bygger du genom att visa männi­skor att du är intresserad av deras mål, deras problem och deras liv – att du relaterar till dem som människor – för man tenderar att bli positivt inställd till dem som gillar en själv. Ömsesidigheten är en av de mest grundläggande lagarna för mänskligt beteende. Om du gillar mig, är chansen stor att jag gillar dig. Gör du något för mig, så gör jag nog något för dig också.

Förändringstakten idag är full storm. Och it står mitt i stormen. Målet kan inte längre vara att it ska hålla jämna steg med verksamhet, användare och kunder – det går alldeles för fort – utan att man ska göra resan tillsammans. Ibland kanske ena sidan ligger före, ibland andra, men i en stark relation byggd på trovärdighet och förtroende har CIO:n alltid en ledarroll att spela.

Även om den inte alltid ser ut som du väntat dig.

Abbie Lundberg är vd för CIO-konsultfirman Lundberg Media och före detta chefredaktör på CIO Magazine i USA.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Software-as-a-Boss


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Ny tjänst gör det lättare att få ersättning från flygbolagen


- CIO Sweden:

Kaspersky om cyberkriget: "Jag är paranoid - men optimistisk"


- CIO Sweden:

Grattis på it-chefens dag!


- CIO Sweden:

Hon är Stadsmissionens nya it-chef


- CIO Sweden:

4 frågor om stress


- CIO Sweden:

De 5 största it-haverierna


- CIO Sweden:

Han föreläser om "online-samhällets nattsida"


- CIO Sweden:

Greenpeace granskar it-jättar


- CIO Sweden:

Kundnöjdheten hög i omfattande outsourcing-studie


- CIO Sweden:

7 heta it-jobb


- CIO Sweden:

Ljudmoln över Berlin


Nu kan du nominera till Årets CIO, Årets projekt, Årets hållbara projekt

- CIO Sweden:

7 tips som hjälper dig fokusera


- CIO Sweden:

"CIO måste tänka om helt kring ostrukturerade data"


- CIO Sweden:

"Sverige förlorar på blyga myndigheter"


- CIO Sweden:

"Den perfekta leverantören"


- CIO Sweden:

"Många CIO:er har en offerroll"


6 frågor - CIO Sweden:

Handelsprofessorn går från massmördare till utomjordingar


- CIO Sweden:

Per Söder. Fotograf: Jan Malmström

Avstressande bok: Stressyoga


- CIO Sweden:

Självledarskap skapar bättre chefskap

Event på G

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 2/2014

Ny! Lägesrapport 2014

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Hon laddar Strålfors it med värde

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Finansinspektionen agerar i tiden


Crowdsourcing – en outnyttjad resurs

Krönikor

- CIO Sweden:

EA - stelt och orörligt eller något för flexibilitet


- CIO Sweden:

Zachman om Zachman


- CIO Sweden:

EA för att hantera applikationsportföljen

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Utvalda jobb

Mer business intelligence

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group