Inget är som CIO-rollen. Den spänner över och måste påverka alla delar av verksamheten, utan att den direkt kan kontrollera dem. Och i dessa tider av global, mobil, datadriven och virtuell verksamhet blir CIO:ns in­flytande viktigt inte bara för CIO:ns egen personliga framgång, utan för att hela företaget ska gå bra. Den utvecklingen kräver kompetenser som många it-ledare kanske inte har med sig naturligt.

Två stora trender driver idag förändring i makt­balansen över it på företagen.

Det första är den pågående integrationen av it i alla aspekter av verksamheten. It ingår i allt från hur vi får jobbet gjort på och utanför kontoren till de produkter våra företag säljer. Det här orsakar massiva föränd­ringar både affärsmässigt och operativt, och det på­verkar människor, processer och organisationsstruk­turer, enligt en färsk studie från Harvard Business Review Analytic Services. En konsekvens är att många fler nu har mycket mer att säga till om när det gäller it.

Den andra trenden är it:s ”konsumentisering”. Tek­niken finns överallt. Både anställda och kunder – särskilt de yngre – handlar och interagerar via mobila enheter, lättanvända appar och sociala nätverk. Därmed har de lärt sig att förvänta sig en viss typ av upplevelse – och de förväntar sig mer och mer att få välja själva.

Dessa båda trender är på ett sätt demokratiserande, men de gör inte besluten om hur it ska ledas lättare; tvärtom. För konsumenten i gemen verkar it enkelt – och det är bara bra. Men som varje CIO vet är det ingen enkel uppgift att göra tekniken enkel.

När tekniken blir mer central för hur verksamheten fun­gerar och lyckas, får it större ansvar för företagets resultat. Samtidigt blir intressenterna fler – så it-beslut påverkar resultatet mer, men it har mindre direkt kontroll över dem. Som it-ledare måste du därför lära dig leda genom sam­arbete och inflytande.

Inflytelserika ledare har tre saker gemensamt:

1. De har visat sig trovärdiga för verksamhetssidan genom att först och främst leverera grunderna. Framgångsrika CIO:er i USA kallar det här för ”table stakes” – det man betalar för att över huvud taget få vara med och spela. Om du inte har kunnat leverera grund­tjänster på ett säkert och pålitligt sätt, då är det ingen som lyssnar på dina större idéer. Trovärdigheten ökar när CIO:n engagerar sig i de viktigaste verksamhets­utmaningarna och tar fram lösningar för att hjälpa
kollegerna med dem.

2. Inflytelserika ledare har förtjänat verksamhetens förtroende genom att hålla vad de lovar. Allt från att hålla deadline på projekt till att leverera rätt resultat – gång på gång. Att stå fast vid sina åtaganden även i svårare tider fördjupar förtroendet.

3. Inflytelserika ledare bygger starka relationer över lång tid. Och det relationsbyggandet kräver visserligen trovärdighet och förtroende, men det räcker inte med det. Det handlar också om att bli omtyckt.
    Forskning pekar på att människor gillar och vill samarbeta med andra människor som på något väsentligt sätt liknar dem själva. Om du inte kan hitta denna gemensamma grund, som både du och kollegorna står på – om it ses som något annorlunda, skilt från resten av verksamheten – då blir ditt jobb så mycket svårare.
    De här känslorna bygger du genom att visa männi­skor att du är intresserad av deras mål, deras problem och deras liv – att du relaterar till dem som människor – för man tenderar att bli positivt inställd till dem som gillar en själv. Ömsesidigheten är en av de mest grundläggande lagarna för mänskligt beteende. Om du gillar mig, är chansen stor att jag gillar dig. Gör du något för mig, så gör jag nog något för dig också.

Förändringstakten idag är full storm. Och it står mitt i stormen. Målet kan inte längre vara att it ska hålla jämna steg med verksamhet, användare och kunder – det går alldeles för fort – utan att man ska göra resan tillsammans. Ibland kanske ena sidan ligger före, ibland andra, men i en stark relation byggd på trovärdighet och förtroende har CIO:n alltid en ledarroll att spela.

Även om den inte alltid ser ut som du väntat dig.

Abbie Lundberg är vd för CIO-konsultfirman Lundberg Media och före detta chefredaktör på CIO Magazine i USA.