- CIO Sweden:

En svensk CIO i framkant i USA och Shanghai

Av

Sida 1 / 4
Svenske Mattias Douhan på J Christopher Capital. Foto: Kim Karlsten
Svenske Mattias Douhan på J Christopher Capital. Foto: Kim Karlsten
När CIO Mattias Douhan ska beskriva framtidens klädbutik låter det som science fiction. Men kassalösa system, virtuella skyltfönster och hologramteknik för klädprovning är produkter som finns redan idag – även om de är dyra.

Just kostnaderna verkar i och för sig inte vara något hinder. I egenskap av vice president och starkt affärsinriktad CTO på J. Christopher Capital, ett amerikanskt investmentbolag som går in tungt i mode och retail – och som även driver flera egna varumärken – tycks Mattias Douhan ha i princip oändligt med kapital till sitt förfogande för att placera företagets portföljbolag främst i världen vad gäller innovativ it-användning.
– Om vår ägare, Chris Burch, bestämt att det är bra för kunden, då tar vi den kostnaden, säger han.

Men visst finns det en gräns.
– Vi tittade på ett virtuellt skyltfönster där du kan se dig själv i bu­tiken tillsammans med ett gäng kändisar – som du på ett eller annat sätt har angett att du gillar. Det var bra, men fruktansvärt dyrt, så vi står över. Men vi kommer troligen att titta på det igen om ett par år, berättar han.

Enkelt och belönande


Fram tills nyligen var J Christopher Capital ett rent investmentbolag, men sedan en tid tillbaka driver man alltså även egna varumärken. Närmare bestämt nio stycken, varav ett är butikskedjan C. Wonder som är inriktad på kvinnor i åldern 35–40 år, i framför allt USA och Asien.

Det som gör C. Wonder lite extra spännande är tekniken. Bland annat har man avstått från det traditionella kassa- och larmsystemet, och tagit hjälp av rfid-chip och Ipod-enheter för att skapa en helt ny shoppingupplevelse. Det sistnämnda är viktigt, påpekar Mattias Douhan, tekniken har ju in­get egenvärde, utan den är där för kundens och affärens skull.
– Vi vill inte att kunden ska reagera med ”vilken cool teknik” utan med ”vilken bra upplevelse”. Vi vill underlätta shopping och skapa en positiv känsla i butiken. Det ska vara personligare, enklare och mer belönande att handla på C. Wonder än i andra butiker, säger han.



Ytterst handlar det om att skaffa sig en egen nisch på en tuff marknad.
– Vi kan inte konkurrera med H&M om prisvärda produkter, vi måste göra något annat, och i H&M:s butiker har det inte skett något nytt på tio år, konstaterar Mattias Douhan som har lång erfarenhet av handel på en global marknad och som är väl bekant med just H&M. Innan han kom till J. Christopher Capital jobbade han i många år på H&M i bland annat Stockholm och Shanghai.

Shanghai är den stad han känner bäst. De senaste tio åren har han bott där permanent, och innan dess tillbringade han tio år med att pendla mellan Stockholm och Shanghai.
– Jag träffade min fru där och beslöt mig för att flytta dit, berättar han.

Nyskapande rfid-lösning

Mattias Douhan är alltså svensk, men det är inte ofta han är här någon längre tid. När vi möts är han på snabb-visit för att föreläsa om framtidens retail och C. Wonders nyskapande rfid-lösning på Handelshögskolan i Göteborg och en CIO-konferens i Stockholm.

Vi bläddrar igenom hans presentation och stannar till vid bilderna från den första C. Wonder-butiken som öppnade i Soho i New York i oktober 2011. Här finns som sagt inga kassor och kassaapparater, berättar Mattias Douhan. ­Istället använder butikspersonalen Ipod-enheter som är utrustade med kreditkortsläsare och rfid-skanner och som har direkt åtkomst till all butiks- och artikeldata i realtid.

Kunderna signerar sina köp via Ipoden och kan få kvitto via e-post eller till en skrivare i butiken. Men det verkligt nya är att alla, inte bara några, artiklar i butiken är försedda med rfid-chip. Det underlättar logistiken men ger framför allt nya möjligheter att optimera verksamheten.

Vilka plagg har provats i butiken, och vilka har sålts? Vilka har provats mycket, men inte sålt? Sådant är det möjligt att se direkt och räkna på.
– Genom att följa kundernas beteende kan vi anpassa marknadsföring och sortiment efter köphistoriken, konstaterar Mattias Douhan, som tycker att lösningen fungerar över förväntan även om det fortfarande finns vissa praktiska svårigheter.
– På tyg är det inga problem, men på en metallprodukt kan chippet vara svårt att läsa av, erkänner han.

Det hindrar dock inte C. Wonder från att använda rfid- tekniken fullt ut. Ett annat användningsområde är som ersättning för traditionella larm, chipen registrerar om en vara är betald eller ej. Förutom att vara smidigt innebär det en besparing – även om rfid självklart också har sitt pris.

Kostnaden ligger i dag på fem cent per chip, och är på väg ned mot tre cent. Det är dock väl investerade cent, säger Mattias Douhan – som dess­utom ser rfid som en förutsättning
för att maximera kundupplevelsen.
– Via systemet går det enkelt att styra och anpassa information på skyltar, i butikshyllor och i provhytterna, berättar han.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Skapa det digitala företaget


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött


- CIO Sweden:

Fi:s it-strateg: "Vårt kansli finns på Facebook och Skype"


- CIO Sweden:

Världens 6 hetaste innovationstrender

Världens 6 hetaste innovationstrender


- CIO Sweden:

Statens servicecenter utvecklar ny lösning för e-arkiv


- CIO Sweden:

Därför prioriteras inte it-strategi

Därför prioriteras inte it-strategi


- CIO Sweden:

Så ror du iland projektet med effektiva mål

Så ror du iland projektet med effektiva mål


- CIO Sweden:

CIO:er, CMO:er och Big Data


- CIO Sweden:

CIO:ernas planer inför hösten


- CIO Sweden:

Video populärt bland it-chefer i offentlig sektor

Video hett bland it-chefer i offentlig sektor


- CIO Sweden:

Johanna Kjellberg

Årets CIO 2010 byter bransch


- CIO Sweden:

"Den digitala klyftan är oroväckande"


- CIO Sweden:

Så arbetar Länsstyrelsernas it-enhet under branden


- CIO Sweden:

Användarnas krav på it formar framtidens arbetsplats


- CIO Sweden:

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs


- CIO Sweden:

olof röhlander

5 tips: Kom igång efter semestern


- CIO Sweden:

Så påverkas vardagen av sakernas internet


- CIO Sweden:

Så delar CIO:erna VM-upplevelser i sociala medier


- CIO Sweden:

Lågt intresse för certifierade it-projektledare


- CIO Sweden:

It-investeringarna växer snabbare än någonsin


- CIO Sweden:

Så hanterar du 90-talister på it-avdelningen

Fredrik Greberg, Trioptima

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Stabil och dynamisk arkitektur - finns det?


- CIO Sweden:

Att centralisera eller inte, det är frågan.


- CIO Sweden:

Ordning och reda

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group