Varje gång du använder en Post it-lapp eller mejlar med Gmail skördar du frukten av innovationsprogram på 3M respektive Google. Formaliserade satsningar som sätter av tid då de anställda får vara kreativa – och ibland uppfinner produkter som får enorm spridning.

Med sina berömda ”20 procent” har Google blivit paradexemplet – anställda får en hel dag i veckan att ägna åt egna projekt. Men Google var lÅngt ifrån först. På 3M har man i årtidonden ägnat 15 procent av timmarna åt immovation, vilket alltså bland annat lett fram till Post it-lapparna.

Daniel Pink, som skrivit bästsäljaren ”Drivkraft : den överraskande sanningen om vad som motiverar oss”, säger att det är svårt att hitta bra data om sådana här innovationsprogram, men att intresset är stigande.
– Jag vet att fler och fler idag tittar på de företag som faktiskt gör det, och att det blir mer populärt, säger han.

Och varför det? Jo, för att annars blir innovationen inte gjord.
– Vd kan säga att innovation är högsta prioritet på företaget, men det händer alltid något kortsiktigt som komer i vägen för långsiktig innovation, säger Forrester-analytikern Doug Williams.

Och när innovationen skjuts upp för länge, då tynar företaget. Ta bara RIM:s (Blackberry) uppgång och fall, eller alla spaltmeter som skrivits om jätten Microsofts bristande innovation.
– Innovationsprogram lyfter alla hinder som kommer med det traditionella arbetet, och skapar ett sammanhang där det är okej att misslyckas. Då kan folk ta större chanser och risker, säger Pink.

Fördelar och nackdelar

Med sådana här program (som ibland kallas ITO – ”innovation time off”) försöker företag undvika stagnation på flera fronter. De ger anställda frihet att utforska och en chans att vara kreativa, vilket kan vara positivt för både arbetsmoral och prestation. Och har man tur kan det mynna ut i nya produkter eller förbättringar som gör företaget produktivare, ger nya intäktsströmmar, eller både och.

Och – de kan vara ett sätt att hålla kvar sin personal i dagens arbetsmarknadsklimat.
– Gamla sätt att motivera personalen har nått vägs ände. Vi har överskattat morot och piska och underskattat mer stillsamma sätt att motivera, säger Pink.

– Det är en nytändning att få en paus i det dagliga arbetet och tänka kreativt på andra problem, säger Doug Williams på Forrester.
– Den anställda ser direkt värdet i det.
Men sådana program har samtidigt förstås uppenbara nackdelar. Många har inte råd att med ens en halvdag då och då utan några påtagliga resultat – Googles 20 procent ska vi bara inte tala om. Och även för den anställde kan det vara svårt att verkligen byta fokus när olika deadlines tornar upp sig.

Men för dem som sjösatt sådana program är potentialen värd det.

– När jag började på det här jobbet hörde jag direkt att it-avdelningen var full av idéer, men att få av dem såg dagens ljus, säger Mamatha Chamarthi, CIO på energibolaget Consumers Energy i Michigan.
– Vårt 20 procents-program låter de idéerna bubbla upp. Ibland måste man släppa fram passionen på gräsrotsnivå för att generera mer innovativ och omvandlade förändring.