- CIO Sweden:

Innovation på schemat: Kan Googles modell funka för dig?

Av

Sida 1 / 4
Varje gång du använder en Post it-lapp eller mejlar med Gmail skördar du frukten av innovationsprogram på 3M respektive Google. Formaliserade satsningar som sätter av tid då de anställda får vara kreativa – och ibland uppfinner produkter som får enorm spridning.

Med sina berömda ”20 procent” har Google blivit paradexemplet – anställda får en hel dag i veckan att ägna åt egna projekt. Men Google var lÅngt ifrån först. På 3M har man i årtidonden ägnat 15 procent av timmarna åt immovation, vilket alltså bland annat lett fram till Post it-lapparna.

Daniel Pink, som skrivit bästsäljaren ”Drivkraft : den överraskande sanningen om vad som motiverar oss”, säger att det är svårt att hitta bra data om sådana här innovationsprogram, men att intresset är stigande.
– Jag vet att fler och fler idag tittar på de företag som faktiskt gör det, och att det blir mer populärt, säger han.

Och varför det? Jo, för att annars blir innovationen inte gjord.
– Vd kan säga att innovation är högsta prioritet på företaget, men det händer alltid något kortsiktigt som komer i vägen för långsiktig innovation, säger Forrester-analytikern Doug Williams.

Och när innovationen skjuts upp för länge, då tynar företaget. Ta bara RIM:s (Blackberry) uppgång och fall, eller alla spaltmeter som skrivits om jätten Microsofts bristande innovation.
– Innovationsprogram lyfter alla hinder som kommer med det traditionella arbetet, och skapar ett sammanhang där det är okej att misslyckas. Då kan folk ta större chanser och risker, säger Pink.

Fördelar och nackdelar

Med sådana här program (som ibland kallas ITO – ”innovation time off”) försöker företag undvika stagnation på flera fronter. De ger anställda frihet att utforska och en chans att vara kreativa, vilket kan vara positivt för både arbetsmoral och prestation. Och har man tur kan det mynna ut i nya produkter eller förbättringar som gör företaget produktivare, ger nya intäktsströmmar, eller både och.

Och – de kan vara ett sätt att hålla kvar sin personal i dagens arbetsmarknadsklimat.
– Gamla sätt att motivera personalen har nått vägs ände. Vi har överskattat morot och piska och underskattat mer stillsamma sätt att motivera, säger Pink.

– Det är en nytändning att få en paus i det dagliga arbetet och tänka kreativt på andra problem, säger Doug Williams på Forrester.
– Den anställda ser direkt värdet i det.
Men sådana program har samtidigt förstås uppenbara nackdelar. Många har inte råd att med ens en halvdag då och då utan några påtagliga resultat – Googles 20 procent ska vi bara inte tala om. Och även för den anställde kan det vara svårt att verkligen byta fokus när olika deadlines tornar upp sig.

Men för dem som sjösatt sådana program är potentialen värd det.

– När jag började på det här jobbet hörde jag direkt att it-avdelningen var full av idéer, men att få av dem såg dagens ljus, säger Mamatha Chamarthi, CIO på energibolaget Consumers Energy i Michigan.
– Vårt 20 procents-program låter de idéerna bubbla upp. Ibland måste man släppa fram passionen på gräsrotsnivå för att generera mer innovativ och omvandlade förändring.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: HR + Mobilitet = sant


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Så är det att vara CIO på framtidens kontor


- CIO Sweden:

Burgaren bara ett klick bort ...


- CIO Sweden:

Hitta balansen i din it-policy


- CIO Sweden:

Big data öser ner


- CIO Sweden:

Så blir din rekrytering en perfect match


- CIO Sweden:

Sociala medias mörka sidor


- CIO Sweden:

Mot den mystiska kvantdatorn


- CIO Sweden:

Fogden flyttar in


- CIO Sweden:

Jakten på superkrafter


- CIO Sweden:

Så fångar du slumpen


- CIO Sweden:

Digital revolution på Bonnier News


- CIO Sweden:

Digital revolution på Sats


- CIO Sweden:

Plats på scen för de nya super-CIO:erna


- CIO Sweden:

Big data smälter samman fantasi & verklighet i fotbolls-USA


- CIO Sweden:

CIO i Kina - så funkar det


- CIO Sweden:

Så påverkas vardagen av sakernas internet


- CIO Sweden:

Så delar CIO:erna VM-upplevelser i sociala medier


- CIO Sweden:

Lågt intresse för certifierade it-projektledare


- CIO Sweden:

It-investeringarna växer snabbare än någonsin


- CIO Sweden:

Så hanterar du 90-talister på it-avdelningen

Fredrik Greberg, Trioptima

I juli månad tar CIO Sweden semester, och under tiden bjuder vi på ett antal favoriter i repris från året som gått.
Vår ordinarie rapportering är tillbaka i augusti. Tills dess – glad sommar!

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Säkerhet och kultur


- CIO Sweden:

Förlora inte kollen på digitala tjänster


- CIO Sweden:

Ramverksbaksmälla

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group