- CIO Sweden:

Innovation på schemat: Kan Googles modell funka för dig?

Av

Sida 2 / 4
Hur ofta och hur mycket?

En av de svåraste frågorna kring innovationsprogram är hur mycket tid det ska få ta. De företag som har sådana program idag gör helt olika. Allt från några dgar om året till en dag i kvartalet till avsatt tid varje vecka.

Men en sak är säker: Googles 20 procent må ha blivit paradexemplet, men det är en guldstandard som få företag har råd att följa.
– Nej, en del företag har helt enkelt inte förmånen att kunna ge sina anställda 20 procent av tiden att vika åt sådant här arbete, säger Doug Williams på Forrester.
– För vissa företag är 10 procent – en eftermiddag i veckan – mer rimligt.

Och andra klarar sig med ännu mindre.

Robin Beck, it-ansvarig på University of Pennsylvania, införde ”forskningsdagar” där henne anställda fick fundera på it-relaterade förbättringar efter eget huvud.

– Vi vill ju främja det innovativa och kreativa, men den dagliga it-leveransen kommer jämt i vägen, förklarar hon. Men när man sätter av tid i företagets kalender så visar man att innovation är en prioritet, och de anställda får tid att ta itu med idéer som kanske länge och puttrat i evigheter.

Men Robin Becks ”forskningsdagar” infaller bara en gång om året.

Processen börjar på en wiki, där it-personalen kan lägga upp idéer och hitta samarbetspartners med liknande funderingar. Grupper eller enskilda jobbar sen med sina projekt under endera av två dagar (flexiblare så), och på den tredje dagen äter man glass och rapporterar av vad man kommit på och åstadkommit.

Beck övervägde såväl en gång i månaden som en gång i kvartalet, men bestämde sig alltså för en gång om året. Första gången var i augusti 2011. Andra gången nu i sommar.

Det är inte obligatoriskt att deta, men de flesta av Becks 300 anställda var med förra året. Och de dagarna har redan burit frukt. Ett team gav sig på det ständiga problemet med att konfigurera nya studenters personliga pryar för universitets WLAN, och tog fram en ny och enklare process som spar tid för både personal och

På Atlassian, ett mjukvaruföretag i Sydney, har man två olika innovationsprogram: dels ett 20-procentsprogram liknande Googles (sedan 2006) och ett annat – ”Ship It” – som är ett sorts 24-timmarshackaton en gång i kvartalet.

Shipit börjar klockan fyra en torsdageftermiddag och håller på till fredag eftermiddag.
– Tanken är att ge de anställda möjligheten att klia sig där det har kliat länge, säger vd:n Jay Simons.

Ensamma eller i team på 2–5 personer får personalen jobba på nya funktioner eller fixar, men på villkoren att det måste bli färdigt på 24 timmar.
– Genom att komprimera det i tid har vi fått innovationsmålen nåbara, säger Simons.

Allt man gör under Shipit måste också presenteras för kollegerna i form av en femminutersdragning.
– Även om man har misslyckats så måste man göra presentationen. För då kommer det fram fem personer efteråt med tips och idéer för framtiden, säger Simons.

Det andra programmet, med 20 procent av arbetstiden, omfattar bara en tredjedel av företagets 170 anställda.
– Det är svårt att vika en hel dag i veckan åt något. Produkter måste bli färdiga, och i utvecklingsvärlden tar det ibland längre tid än beräknat, säger Simons.

De två programmen gör helt olika typer av nytta. Ship It har lett till ”hundratals små förbättringar i affärsprocesser”, säger Simons, medan 20-procentsprogrammet har burit färre, men större, frukter.

En QA–ingenjör använde till exempel sin 20-procentstid till att ta fram en prototyp till ett buggtrackningssystem för Atlassians JIRA (ett projekthanteringsverktyg för mjukvaruutveckling). Det var så lyckat att det idag är produktifierat och heter Bonfire. Sedan juli förra året har det dragit in en miljon dollar till företaget, och QA–ingenjören är idag produktchef.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Webb-tv: CIO Awards på Berns


- CIO Sweden:

”Äntligen är det
människans tid”


- CIO Sweden:

Så firar CIO:erna jul


- CIO Sweden:

Elisabeth Hoeflich, CIO på Continental: "Hur mycket styrning behöver it?"


- CIO Sweden:

Ddos-attacker ej en prioriterad fråga hos företag

Belastningsattacker ej en prioriterad säkerhetsfråga


- CIO Sweden:

5 stora säkerhetstrender under 2015

5 stora it-säkerhetstrender 2015


- CIO Sweden:

I vimlet på CIO Awards


- CIO Sweden:

Mobiloperatören låter kunderna spara surftid


- CIO Sweden:

Allt fler jobb övertas av smarta maskiner


- CIO Sweden:

Inspiratörerna som vill hacka läroplanen


- CIO Sweden:

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet


- CIO Sweden:

Klas Bendrik, Volvo Cars, är Årets CIO 2014


- CIO Sweden:

Karolinska institutets SMS-livräddare är Årets projekt 2014


- CIO Sweden:

Dr Maombi Project är Årets hållbara projekt 2014


- CIO Sweden:

Så mycket tjänar CIO:erna

Så mycket tjänar topp-CIO:erna


- CIO Sweden:

Elektroniskt körkort lanseras i USA


- CIO Sweden:

"Tillgång till internet bör vara en mänsklig rättighet"


- CIO Sweden:

"Digital affärsutveckling kräver ny kompetens"


- CIO Sweden:

Företag spenderar mer på mjukvara

Företag lägger allt mer pengar på mjukvara


- CIO Sweden:

7 förödande beteenden hos chefer

7 förödande beteenden hos chefer

CIO Lägesrapport 2015

För tolfte året i rad genomför CIO Sweden CIO Lägesrapport – den största oberoende studien av CIO-rollen i Sverige. 

För att det ska bli en intressant studie är vi beroende av att du som CIO är med och bidrar. Vi hoppas att du kan avsätta lite av din tid.

Delta i undersökningen

Du som deltar får rapporten skickad till din e-postadress, helt gratis (värde 795 kr). Dessutom bjuder vi in 15 personer till middag och diskussionsträff.

Resultatet presenteras vid eventet CIO Trend 2015 och i CIO Lägesrapport 2015 som kommer ut till dig som är CIO-prenumerant tillsammans med CIO 1/2015.

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor


”Höga krav i it-förändringens era”

Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

EA måste vara summan av alla delarna


- CIO Sweden:

EA kan inte vara summan av hela delarna


- CIO Sweden:

Rikets säkerhet står på spel

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group