Det handlar om en stor förändring som man tidigare genomfört på andra delar av företaget berättar it-chefen Mikael Gillberg.

- Nu har vi kommit fram till den stora delen som är vår kökstillverkningen. Idag kör vi med vanliga plocklistor men nu kommer att utvärdera ett försök med röststyrd plockning. Man kommer ha ett headset på sig och få information om vart man ska hämta nästa produkt, berättar Mikael Gillberg.

I samband med detta kommer man också att börja produktionsrapportera på ett nytt sätt så att produkterna får en tydligare märkning.

-Det är ett krav som många av våra större kunder ställer på oss. Våra stora kunder som Peab och Skanska får ju ofta mycket material till sina byggplatser, både kök och bad, om det är märkt på ett tydligt sätt så är det mycket enklare för dem. Det här projektet är ett led i det arbetet.

Mikael Gillberg kan inte säga det exakta värdet av investeringen men uppger att det handlar om flera miljoner.

- Sedan handlar det ju också om all tid som vi på it-avdelningen investerar. Det här är ett stort förändringsarbete och då får man driva saker i projekt. Vi har redan arbetet med detta under tre-fyra år på andra delar av företaget och förmodligen kommer det att dröja ytterligare två-tre år innan vi är helt klara.

Totalt berörs ett 60-tal av Vedums 280 medarbetare av datoriseringsprojektet.

- Det är mycket som ska klaffa och it-stödet är oftast den enkla biten. Det svåra är att få med hela verksamheten och få de anställda att jobba på rätt sätt, säger Mikael Gillberg och fortsätter:

- Det är kul när det inte bara handlar om it-teknik utan också om psykologi. Att motivera människor att förstå förändringen och ta till sig den är ofta den stora utmaningen.

Ett annat projekt man kommer att ägna sig åt på Vedums it-avdelning under hösten är att testa det nya inköpssystem man tagit fram.

- Idag skickar vi våra beställningar till leverantörerna på papper, fax eller mejl. Nu kommer vi istället att koppla ihop våra system med leverantörernas så att de får våra beställningar via EDI eller en webb-portal som de får logga in på, berättar Mikael Gillberg.

Med webbportalen kan man jobba i direkt i affärssystemet. Om leverantören inte har bekräftat eller tagit emot leveransen i tid får man ett larm.

-Det gör att vi får bättre kontroll på alla inköp. Eftersom vi är väldigt beroende av att våra leveranser kommer i tid är det en viktig förändring.
Mikael Gillberg tycker att det är positivt att Vedum är ett familjeägt företag där beslutsvägarna är korta.
- Kan vi bara visa att vi kan räkna hem ett projekt så kan vi investera i det. Beslutsvägarna är korta och det finns ett intresse internt av att jobba med sådana här system.

Utöver de stora förändringsprojekten kommer hösten att ägnas åt mindre teknikprojekt.
- Det handlar om uppdatering av databaser och sådant. I vinter kommer vi att införa en ny telefoniplattform. För tillfället har vi en gammal traditionell telefonväxel men nu blir det en ny, modern växel som är mer integrerad med it.

-Vi på it har inte varit så involverade i telefonin tidigare men nu blir det också en av våra uppgifter, säger Mikael Gillberg.