- CIO Sweden:

4 frågor om Big Data

Av

Med den enorma tillväxt av information som fångas upp genom sociala medier och interna företagssystem letar många sektorer efter sätt att utnyttja Big Data.

Informaitonen kan ge kunskap om kunders köpvanor och hjälpa till att rädda liv inom sjukvårdssektorn. Det gör att Big Data helt enkelt är för viktigt för att ignorera.

Det är därför föga förvånande att flera studier visar att Big Data ligger högt upp på chefernas prioriteringslista för 2012 och 2013.

Men innan man bestämmer hur man ska angripa informationsflödet finns det några viktiga saker som man bör ha koll på:

1. Hur ser data ut?

Data kommer i tre format- strukturerad, semi-strukturerad och ostrukturerad. Strukturerad data är organiserad på ett sätt som både datorer och människor kan läsa. Semi-strukturerad data, exempelvis XML, mejl och EDI saknar en formell struktur men separerar ändå semantiska element. Slutligen finns ostrukturerad data som är exempelvis bilder, ljud och video som inte är del av en databas.

Den största utmaningen är att låsa upp data så att du kan få tillgång till dem, lagra dem och använda dig av dem. Att ha tillgång till informationen i rå-format gör att den kan analyseras medan den streamas i realtid i ett analyssystem.

Den här processen fungerar ganska bra för strukturerad data men när man arbetar med ostrukturerad information behövs avancerade algoritmer och kraftfulla motorer för att processa den inkommande informationen.

2. Hur fångar man upp data?

Du har tillgång till ett oändligt antal data-källor och det finns oändligt med information om olika saker. Men i slutänden handlar det om att bestämma vilken kombination av data du behöver samla in.

En av de data-källor som oftast diskuteras när företag vill ha insikt i sina kunders beteende är sociala medier. Facebook, Twitter och andra stora sociala media-sajter erbjuder tillgång till vissa typer av data genom API.

En annan viktiga data-källa springer ur positioneringstekniken. I och med att RFID-teknik, infraröd och trådlös teknik, blir mindre och billigare, kommer företag att få bättre tillgång till information om vart anställda och kunder befinner sig.

Organsiationer kan fånga upp den här informationen och kombinera den med strukturerad  och ostrukturerarad data, fysiskt och i molnet. Men för att det ska löna sig måste man veta hur man ska avända  informationen på rätt sätt.

3. Vilken användning kan olika typer av organisationer ha av Big Data?

Inom de flesta sektorer finns idag tillräckligt med information för att det ska vara värt att ta ett initiativ rörande Big Data.
För många organisationer är den stora utmaningen att snabbt implementera rätt plattform för att kunna fånga upp och extrahera data från olika affärsapplikationer och göra den tillgänglig för data-analys.

Marknadsföring
Dagens pr-företag och interna marknadsavdelningar kan använda Big Data för att skaffa sig fler fördelar gentemot konkurrenterna och   mäta effektiviteten av sina marknadsföringskampanjer.

När  konsumenter diskuterar varumärken på sociala medier kan det vara en övermäktig uppgift att spåra twitter-inlägg och användarrecensioner över hela webben. Men eftersom många sociala webbplatser erbjuder möjligheten att hämta data, kan organisationer få tillgång till stora mängder information som kan användas för att få insikt om kunderna och göra realtidsanalyser.

Detaljhandel
Det finns många datakällor som detaljhandeln kan använda sig av. Många av dem har att göra med konsumenternas surfande och de känslor ett varumärke väcker. Som nämnts ovan kan data extraheras från sociala medier, från Google och från webb-server loggar med hjälp av API. Dessutom ägnar sig många återförsäljare ät att fånga upp information om kunderna i sina butiker. Det kan handla om att spåra fysiska kundvagnar eller använda kundernas belöningskort för att bevaka kundernas shoppingmönster.

Vård och omsorg
Sjukvården kan utnyttja information som finns lagrad i elektroniska patientjournalsystem. Dessutom blir det alltmer populärt att användand bärbar medicinsk utrustning och mobila applikationer inom sjukvården. Både enheter och appar genererar ett kontinuerligt flöde av data som hälso-och sjukvården förbereder sig på att fånga upp och använda för att förbättra vården.

Logisitikbranschen
För den globala logistikbranschen, som jobbar mycket med supply chain och kontroll av varor, kommer Big Data i form av GPS-teknik, EDI-meddelanden från leverantörer, pallar och lådor med varor, mobila enheter med kunddata, interna ERP-system och sociala medier. All information som samlas in kan ge viktiga insikter som, om de används på rätt sätt, kan bidra till att stödja verksamheten.

Bank och finans
För banker och finansinstitut är den stora uppgiften att minska bedrägerier, upptäcka penningtvätt och se till att de mönster som vanligtvis finns gömda i Big Data förs upp till ytan.

4. Hur mäter man ROI då det kommer till Big Data-initiativ?

Vissa leverantörer kommer att hävda omedelbar ROI på Big Data men du måste hålla huvudet kallt och identifiera vilken typ av information de har tillgång till och vilket värde den har för din organisation.

De flesta ROI-scenarier bygger på en kostnadsanalys som ställs mot en intäktsplan. Men när det handlar om Big Data finns flera aspekter som är svåra att mäta.
Eftersom syftet med att studera Big Data är att upptäcka potentiella förändringar i affärsprocesser är det svårt att förutsäga värdet på det som eventuellt kan upptäckas.

Men det finns några tumregler du bör hålla i minnet:

Kostnaden för Big Data kommer med stor sannolikhet inte att öka i takt med att datavolymen ökar, eftersom Big Data-teknik tenderar att vara mycket skalbar.
Data kommer i olika format (strukturerad, semi-strukturerad och ostrukturerad) och växer hela tiden men implementering och underhåll av plattformar som stödjer Hadoop gör det mycket mer kostnadseffektivt än traditionella databashanteringssystem. Det beror på att de nyare lösningarna kan köras på hårdvara som använder öppen källkod.

Liksom alla nya trender omges Big Data av en hajp. Många organisationer har länge använt sig av stora data warehouses för att göra dataanalyser och fatta beslut baserade kunskap.

I dag kan vi använda oss av Big Data och få tillgång till information som tidigare fanns lagrad hos ett enskilt företag. Vi kan dessutom hantera och lagra de stora datamängderna i molnet till en kostnad som bara är en bråkdel.

Att göra det mesta möjliga av Big Data är en viktig uppgift för alla organisationer och nu gäller det bara att ta reda på vad din organisation kan utnyttja informationen till och vilket som ska bli ert första steg.

Av: Reda Chouffani/ IDG News



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: HR + Mobilitet = sant


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Ny svensk modell: Så jobbar du praktiskt med it-projekt-alignment


- CIO Sweden:

Krisplanen rullar ut på SAS


- CIO Sweden:

Så är det att vara CIO på framtidens kontor


- CIO Sweden:

Burgaren bara ett klick bort ...


- CIO Sweden:

Hitta balansen i din it-policy


- CIO Sweden:

Big data öser ner


- CIO Sweden:

Så blir din rekrytering en perfect match


- CIO Sweden:

Sociala medias mörka sidor


- CIO Sweden:

Mot den mystiska kvantdatorn


- CIO Sweden:

Fogden flyttar in


- CIO Sweden:

Jakten på superkrafter


- CIO Sweden:

Så fångar du slumpen


- CIO Sweden:

Digital revolution på Bonnier News


- CIO Sweden:

Digital revolution på Sats


- CIO Sweden:

Plats på scen för de nya super-CIO:erna


- CIO Sweden:

Big data smälter samman fantasi & verklighet i fotbolls-USA


- CIO Sweden:

CIO i Kina - så funkar det


- CIO Sweden:

Så påverkas vardagen av sakernas internet


- CIO Sweden:

Så delar CIO:erna VM-upplevelser i sociala medier


- CIO Sweden:

Lågt intresse för certifierade it-projektledare

I juli månad tar CIO Sweden semester, och under tiden bjuder vi på ett antal favoriter i repris från året som gått.
Vår ordinarie rapportering är tillbaka i augusti. Tills dess – glad sommar!

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Säkerhet och kultur


- CIO Sweden:

Förlora inte kollen på digitala tjänster


- CIO Sweden:

Ramverksbaksmälla

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group