Att chefen håller sig i form kan ge avtryck ekonomiskt. Det menar Kajsa Asp Jonson, dietist och hälsocoach.

- En chef som tränar och peppar de andra blir en förebild och kan ge spin-off-effekter i hela personalstyrkan. Personal som tränar håller sig mer frisk och blir mer effektiv. Dessutom blir man mer kreativ eftersom kommunikationen ökar mellan höger och vänster hjärnhalva, konstaterar Kajsa Asp Jonson.

Här bjuder Kajsa Asp Jonson på sex enkla tips för att hålla bukfetman stången som it-chef:

Planera träningen
Sätt dig söndag kväll och se över veckans schema, råder Kajsa Asp Jonson. Utnyttja de luckor som finns – även om du inte hinner köra ett tvåtimmarspass. Även den korta träningen har betydelse.
- Det kanske blir ett lunchpass, en morgonpromenad och en kvällsträning. Det behöver inte vara mer än så, säger Kajsa Asp Jonson.

Rör dig på jobbet
Hitta sätt att röra dig mer i vardagen.
- Varje gång du ska någonstans, ställ dig frågan om du kan cykla eller gå istället för att ta bilen. Om du ska köra, parkera längre bort.

Ett annat tips är att stå upp och jobba – det tredubblar din energiförbrukning.
- Tänk på att inte sitta stilla hela tiden och försök få in det som en vana, säger Kajsa Asp Jonson.

Walk and talk
Måste ni sitta i konferensrummet under mötet – eller kan det funka att ta en promenad istället?
- Walk and talk är jättetrendigt nu, säger Kajsa Asp Jonson.
Ska man ha telefonmöte kan man hitta ett lugnt ställe, kanske en park, där man kan promenera under mötet.

Packa gympadojorna
När man reser i jobbet är det lätt gjort att ta med sig ett par gympaskor och träningskläder.

- Ofta har man faktiskt mer tid när man sover över på andra ställen. Det är inga barn som ska till dagis, du behöver inte göra frukost eller ens bädda sängen. Det finns säkert en halvtimme att lägga på en joggingrunda eller en promenad före frukost, säger Kajsa Asp Jonson.

Ät tre mål om dagen
Att äta rätt behöver inte vara så svårt. Kajsa Asp Jonson rekommenderar att man äter frukost, lunch och middag varje dag.

- Ha gärna med en frukt eller något annat bra mellanmål så att du inte trillar dit och tar en korv på vägen hem. Ofta är det inte det man äter vid matbordet som gör att man går upp i vikt.

Kajsa Asp Jonson tipsar om tallriksmodellen: halva tallriken grönsaker, en fjärdedel proteinrika livsmedel som kött och fisk och en fjärdedel kolhydrater som pasta, ris och potatis.

- Och undvik läsk och energidrycker. Det är en stor anledning till varför många väger för mycket. Drick vatten istället, och kanske någon kopp kaffe om du behöver bli piggare, säger Kajsa Asp Jonson.

Så gör svenska CIO:er för att hålla sig i trim
Här är CIO:n som tränar brasiliansk kampsport