- CIO Sweden:

Därför ska du dumpa chefskaggen

Av

Att chefen håller sig i form kan ge avtryck ekonomiskt. Det menar Kajsa Asp Jonson, dietist och hälsocoach.

- En chef som tränar och peppar de andra blir en förebild och kan ge spin-off-effekter i hela personalstyrkan. Personal som tränar håller sig mer frisk och blir mer effektiv. Dessutom blir man mer kreativ eftersom kommunikationen ökar mellan höger och vänster hjärnhalva, konstaterar Kajsa Asp Jonson.

Här bjuder Kajsa Asp Jonson på sex enkla tips för att hålla bukfetman stången som it-chef:

Planera träningen
Sätt dig söndag kväll och se över veckans schema, råder Kajsa Asp Jonson. Utnyttja de luckor som finns – även om du inte hinner köra ett tvåtimmarspass. Även den korta träningen har betydelse.
- Det kanske blir ett lunchpass, en morgonpromenad och en kvällsträning. Det behöver inte vara mer än så, säger Kajsa Asp Jonson.

Rör dig på jobbet
Hitta sätt att röra dig mer i vardagen.
- Varje gång du ska någonstans, ställ dig frågan om du kan cykla eller gå istället för att ta bilen. Om du ska köra, parkera längre bort.

Ett annat tips är att stå upp och jobba – det tredubblar din energiförbrukning.
- Tänk på att inte sitta stilla hela tiden och försök få in det som en vana, säger Kajsa Asp Jonson.

Walk and talk
Måste ni sitta i konferensrummet under mötet – eller kan det funka att ta en promenad istället?
- Walk and talk är jättetrendigt nu, säger Kajsa Asp Jonson.
Ska man ha telefonmöte kan man hitta ett lugnt ställe, kanske en park, där man kan promenera under mötet.

Packa gympadojorna
När man reser i jobbet är det lätt gjort att ta med sig ett par gympaskor och träningskläder.

- Ofta har man faktiskt mer tid när man sover över på andra ställen. Det är inga barn som ska till dagis, du behöver inte göra frukost eller ens bädda sängen. Det finns säkert en halvtimme att lägga på en joggingrunda eller en promenad före frukost, säger Kajsa Asp Jonson.

Ät tre mål om dagen
Att äta rätt behöver inte vara så svårt. Kajsa Asp Jonson rekommenderar att man äter frukost, lunch och middag varje dag.

- Ha gärna med en frukt eller något annat bra mellanmål så att du inte trillar dit och tar en korv på vägen hem. Ofta är det inte det man äter vid matbordet som gör att man går upp i vikt.

Kajsa Asp Jonson tipsar om tallriksmodellen: halva tallriken grönsaker, en fjärdedel proteinrika livsmedel som kött och fisk och en fjärdedel kolhydrater som pasta, ris och potatis.

- Och undvik läsk och energidrycker. Det är en stor anledning till varför många väger för mycket. Drick vatten istället, och kanske någon kopp kaffe om du behöver bli piggare, säger Kajsa Asp Jonson.

Så gör svenska CIO:er för att hålla sig i trim
Här är CIO:n som tränar brasiliansk kampsport



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: HR + Mobilitet = sant


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Ny svensk modell: Så jobbar du praktiskt med it-projekt-alignment


- CIO Sweden:

Krisplanen rullar ut på SAS


- CIO Sweden:

Så är det att vara CIO på framtidens kontor


- CIO Sweden:

Burgaren bara ett klick bort ...


- CIO Sweden:

Hitta balansen i din it-policy


- CIO Sweden:

Big data öser ner


- CIO Sweden:

Så blir din rekrytering en perfect match


- CIO Sweden:

Sociala medias mörka sidor


- CIO Sweden:

Mot den mystiska kvantdatorn


- CIO Sweden:

Fogden flyttar in


- CIO Sweden:

Jakten på superkrafter


- CIO Sweden:

Så fångar du slumpen


- CIO Sweden:

Digital revolution på Bonnier News


- CIO Sweden:

Digital revolution på Sats


- CIO Sweden:

Plats på scen för de nya super-CIO:erna


- CIO Sweden:

Big data smälter samman fantasi & verklighet i fotbolls-USA


- CIO Sweden:

CIO i Kina - så funkar det


- CIO Sweden:

Så påverkas vardagen av sakernas internet


- CIO Sweden:

Så delar CIO:erna VM-upplevelser i sociala medier


- CIO Sweden:

Lågt intresse för certifierade it-projektledare

I juli månad tar CIO Sweden semester, och under tiden bjuder vi på ett antal favoriter i repris från året som gått.
Vår ordinarie rapportering är tillbaka i augusti. Tills dess – glad sommar!

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Säkerhet och kultur


- CIO Sweden:

Förlora inte kollen på digitala tjänster


- CIO Sweden:

Ramverksbaksmälla

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group