Bryson Payne är CIO på North Georgia College and State University i USA. För två år sedan började han att prioritera sitt arbete genom att ställa sig en specifik fråga.

- Vad skulle nästa CIO göra? Det är en enkel fråga som ger en bra klarsyn, säger Bryson Payne.
- Varför låta någon annan ta över efter dig, fixa problemen och bli hjälte – när du kan vara det själv?

Han kom fram till tre områden som nästa CIO skulle jobba med:

Fixa småfelen.
Nya chefer börjar inte sällan med att lösa enkla problem. De plockar lågt hängande frukter.
- Visst är det viktigt att jobba med strategisk innovation. Men du bör samtidigt hålla så god kontakt med användarna att du märker de störande småfel som borde fixas. Din efterträdare skulle sannolikt börja med dessa – så varför ska inte du göra det? säger Bryson Payne.

Plocka bort borrmaskinerna.
En borrmaskin är ett problem som användarna möter så ofta att de inte tänker på det längre. Bryson Payne jämställer det med att någon börjar borra i närheten av där man sitter och jobbar. I början är det sjukt irriterande. Men efter ett tag blir man så van vid oljudet att man knappt är medveten om det längre.

Borrmaskiner kan vara saker som användarna eller kunderna måste manövrera runt för att kunna använda systemet.
- Vilka nya lösningar skulle en ny CIO föreslå för att få bort problemen? säger Bryson Payne.

Bygg relationer.
Vilka relationer skulle en ny CIO se till att skaffa eller förbättra för att få en bra kontakt med verksamhetssidan? Och vilka samarbeten skulle hon byta ut eller utöka för att effektivisera teknikanvändandet?

- Det är relationerna som hjälper dig att förstå organisationens behov. De hjälper dig att fokusera på det som skapar högst värde för verksamheten, säger Bryson Payne.

IDG NEWS