1. Kalla alla för kunder
Ett säkert sätt att misslyckas är att ha en it-avdelning som talar om för alla anställda att ”du är min kund, och mitt jobb är att göra dig nöjd”.

Anställda på andra avdelningar är inte kunder. De är kollegor. It-medarbetarna ska inte serva resten av företaget, de är jämställda med övrig personal och ska samarbeta med dem och göra det som är bäst för organisationen.

Risken om man sätter it i en serviceposition är att fokus hamnar på att göra kollegorna nöjda – inte på att göra det som är bäst för affären och för slutkunderna.

2. Berätta om korkade användare
Visst är det roligt att berätta om dumma misstag som kollegor på andra avdelningar gör? Om it-avdelningens medarbetare gör sig lustiga på sina kollegors bekostnad kommer ni snart att bli kända som fullkomligt respektlösa. Och det är ett säkert sätt att se till att it-arbetet misslyckas.

3. Internfakturera varje kostnad
Att lägga ut it-avdelningens kostnader på andra avdelningar i form av detaljerade internfakturor är ett bra sätt att skapa konflikter om pengar. Det fungerar också som ett sätt att avskräcka verksamheten från att vilja utveckla sitt arbete med ny teknik.

4. Inför en strategi för molntjänster
Det där med molnet, det är väl nåt vi också borde jobba med? Det är lätt hänt att man tar fram en molnstrategi som har utgångspunkt i att man ska jobba med molntjänster.

Men glöm inte bort att funktion kommer först. Visst – det är fullt möjligt att molntjänster är precis vad ni borde jobba med. Men det viktiga är vilka tjänster ni behöver, inte hur de levereras.

5. Insistera på ROI:er
Alla it-projekt måste ha en tydlig ROI. Visst låter det bra? Men konsekvensen är att en rad viktiga projekt kan bli bortprioriterade.

Teknik och projekt som hjälper verksamheten att leverera bättre resultat snabbare, eller som ger mer nöjda kunder, riskerar att bli undanskuffade när resultatet inte kan bevisas av it-avdelningen.

6. Kör agila metoder och offshore outsourcing - samtidigt
Agila arbetsmetoder har sina fördelar. Så även offshore outsourcing. Men välj ett av dem – att köra bägge samtidigt är dömt att misslyckas.

Agila metoder funkar inte bra när man jobbar i helt olika tidszoner, har helt olika arbetskulturer, tampas med språkbarriärer och sköter kommunikationen via videokonferenser, mejl och telefon.

7. Starta massor av it-projekt
It-avdelningen har aldrig tillräckligt med resurser för att tillgodose alla organisationens krav och önskemål. Startar du ändå massor av projekt för att göra verksamheten nöjd så kommer du att sitta med försenade och dyra projekt som inte levererar bra resultat.

Starta inga projekt förrän de har full bemanning. Om du följer den regeln behöver inget projekt vänta på att rätt person ska få tid att jobba med projektet. På det sättet kommer projekten att bli klara snabbare än om ni hade försökt göra allt samtidigt.

8. Ge ja- och nejsvar
Att svara nej på en förfrågan skadar relationen till dina kollegor i verksamheten.
Men svarar du ja har du förmodligen gett ett löfte du inte kan hålla, eftersom it-avdelningen redan har fullt upp.

Strunta i ja och nej och svara istället ”Vi kan göra det. Men då krävs det här.”
Ge inte bort något gratis – ställ motkrav. Och förklara vad ni behöver för att kunna uppfylla önskemålen.

IDG News