- CIO Sweden:

Åtta sätt att misslyckas med it

Av

1. Kalla alla för kunder
Ett säkert sätt att misslyckas är att ha en it-avdelning som talar om för alla anställda att ”du är min kund, och mitt jobb är att göra dig nöjd”.

Anställda på andra avdelningar är inte kunder. De är kollegor. It-medarbetarna ska inte serva resten av företaget, de är jämställda med övrig personal och ska samarbeta med dem och göra det som är bäst för organisationen.

Risken om man sätter it i en serviceposition är att fokus hamnar på att göra kollegorna nöjda – inte på att göra det som är bäst för affären och för slutkunderna.

2. Berätta om korkade användare
Visst är det roligt att berätta om dumma misstag som kollegor på andra avdelningar gör? Om it-avdelningens medarbetare gör sig lustiga på sina kollegors bekostnad kommer ni snart att bli kända som fullkomligt respektlösa. Och det är ett säkert sätt att se till att it-arbetet misslyckas.

3. Internfakturera varje kostnad
Att lägga ut it-avdelningens kostnader på andra avdelningar i form av detaljerade internfakturor är ett bra sätt att skapa konflikter om pengar. Det fungerar också som ett sätt att avskräcka verksamheten från att vilja utveckla sitt arbete med ny teknik.

4. Inför en strategi för molntjänster
Det där med molnet, det är väl nåt vi också borde jobba med? Det är lätt hänt att man tar fram en molnstrategi som har utgångspunkt i att man ska jobba med molntjänster.

Men glöm inte bort att funktion kommer först. Visst – det är fullt möjligt att molntjänster är precis vad ni borde jobba med. Men det viktiga är vilka tjänster ni behöver, inte hur de levereras.

5. Insistera på ROI:er
Alla it-projekt måste ha en tydlig ROI. Visst låter det bra? Men konsekvensen är att en rad viktiga projekt kan bli bortprioriterade.

Teknik och projekt som hjälper verksamheten att leverera bättre resultat snabbare, eller som ger mer nöjda kunder, riskerar att bli undanskuffade när resultatet inte kan bevisas av it-avdelningen.

6. Kör agila metoder och offshore outsourcing - samtidigt
Agila arbetsmetoder har sina fördelar. Så även offshore outsourcing. Men välj ett av dem – att köra bägge samtidigt är dömt att misslyckas.

Agila metoder funkar inte bra när man jobbar i helt olika tidszoner, har helt olika arbetskulturer, tampas med språkbarriärer och sköter kommunikationen via videokonferenser, mejl och telefon.

7. Starta massor av it-projekt
It-avdelningen har aldrig tillräckligt med resurser för att tillgodose alla organisationens krav och önskemål. Startar du ändå massor av projekt för att göra verksamheten nöjd så kommer du att sitta med försenade och dyra projekt som inte levererar bra resultat.

Starta inga projekt förrän de har full bemanning. Om du följer den regeln behöver inget projekt vänta på att rätt person ska få tid att jobba med projektet. På det sättet kommer projekten att bli klara snabbare än om ni hade försökt göra allt samtidigt.

8. Ge ja- och nejsvar
Att svara nej på en förfrågan skadar relationen till dina kollegor i verksamheten.
Men svarar du ja har du förmodligen gett ett löfte du inte kan hålla, eftersom it-avdelningen redan har fullt upp.

Strunta i ja och nej och svara istället ”Vi kan göra det. Men då krävs det här.”
Ge inte bort något gratis – ställ motkrav. Och förklara vad ni behöver för att kunna uppfylla önskemålen.

IDG News


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: En kund - ett budskap - många kanaler


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Varannan anställd lämnar ut lösenord

Varannan anställd lämnar ut lösenord


- CIO Sweden:

Ny EU-kommission fokuserar på det digitala området


- CIO Sweden:

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips


- CIO Sweden:

3 tips för bättre tidsplanering

3 tips för bättre tidsplanering


- CIO Sweden:

CMO:n missnöjd med it-miljön

Marknadschefer ofta kritiska till it-miljön


- CIO Sweden:

Så upphandlar du säkerhetsövervakning


- CIO Sweden:

15 appar för affärsresenärer


- CIO Sweden:

Jay Ferro, CIO, American Cancer Society.

CIO:er går samman i kampen mot cancer


- CIO Sweden:

Pär Eriksson, "Årets ledarutvecklare" 2013, författare till boken "Tio tankar om ledarskap"

"En bra chef är en chef som är äkta"


- CIO Sweden:

Robotar kan användas i kampen mot Ebola


- CIO Sweden:

Hon lär dig leda som Google


- CIO Sweden:

4 svarar: Hur värderar du data?

4 svarar: Hur värderar du data?


- CIO Sweden:

Digitala satsningar är viktigast i utbildningssektorn

Digitala satsningar är viktigast i utbildningssektorn


- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund


- CIO Sweden:

”När förväntningar
föder frustration”


- CIO Sweden:

It-medarbetare kan ersättas av teknik

It-medarbetare kan ersättas av teknik


- CIO Sweden:

It-juristen om komplexa SLA-modeller: "Småputtande gör ingen glad"

It-juristen om komplexa SLA-modeller: "Småputtande gör ingen glad"


- CIO Sweden:

Pär Eriksson

10 tankar för ett bättre ledarskap


- CIO Sweden:

Investeringar i affärsprojekt går om traditionell it


- CIO Sweden:

Mikael Lundström, CIO på Polarbröd

Han är tillbaka som CIO hos Polarbröd

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 6/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund

Annons: Partnerkrönikor


”Hur 1+1 blir 3”

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Forskning vs. praktik


- CIO Sweden:

Tar robotarna våra jobb?


- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group