CIO Sweden

Åtta sätt att misslyckas med it

1. Kalla alla för kunder
Ett säkert sätt att misslyckas är att ha en it-avdelning som talar om för alla anställda att ”du är min kund, och mitt jobb är att göra dig nöjd”.

Anställda på andra avdelningar är inte kunder. De är kollegor. It-medarbetarna ska inte serva resten av företaget, de är jämställda med övrig personal och ska samarbeta med dem och göra det som är bäst för organisationen.

Risken om man sätter it i en serviceposition är att fokus hamnar på att göra kollegorna nöjda – inte på att göra det som är bäst för affären och för slutkunderna.

2. Berätta om korkade användare
Visst är det roligt att berätta om dumma misstag som kollegor på andra avdelningar gör? Om it-avdelningens medarbetare gör sig lustiga på sina kollegors bekostnad kommer ni snart att bli kända som fullkomligt respektlösa. Och det är ett säkert sätt att se till att it-arbetet misslyckas.

3. Internfakturera varje kostnad
Att lägga ut it-avdelningens kostnader på andra avdelningar i form av detaljerade internfakturor är ett bra sätt att skapa konflikter om pengar. Det fungerar också som ett sätt att avskräcka verksamheten från att vilja utveckla sitt arbete med ny teknik.

4. Inför en strategi för molntjänster
Det där med molnet, det är väl nåt vi också borde jobba med? Det är lätt hänt att man tar fram en molnstrategi som har utgångspunkt i att man ska jobba med molntjänster.

Men glöm inte bort att funktion kommer först. Visst – det är fullt möjligt att molntjänster är precis vad ni borde jobba med. Men det viktiga är vilka tjänster ni behöver, inte hur de levereras.

5. Insistera på ROI:er
Alla it-projekt måste ha en tydlig ROI. Visst låter det bra? Men konsekvensen är att en rad viktiga projekt kan bli bortprioriterade.

Teknik och projekt som hjälper verksamheten att leverera bättre resultat snabbare, eller som ger mer nöjda kunder, riskerar att bli undanskuffade när resultatet inte kan bevisas av it-avdelningen.

6. Kör agila metoder och offshore outsourcing - samtidigt
Agila arbetsmetoder har sina fördelar. Så även offshore outsourcing. Men välj ett av dem – att köra bägge samtidigt är dömt att misslyckas.

Agila metoder funkar inte bra när man jobbar i helt olika tidszoner, har helt olika arbetskulturer, tampas med språkbarriärer och sköter kommunikationen via videokonferenser, mejl och telefon.

7. Starta massor av it-projekt
It-avdelningen har aldrig tillräckligt med resurser för att tillgodose alla organisationens krav och önskemål. Startar du ändå massor av projekt för att göra verksamheten nöjd så kommer du att sitta med försenade och dyra projekt som inte levererar bra resultat.

Starta inga projekt förrän de har full bemanning. Om du följer den regeln behöver inget projekt vänta på att rätt person ska få tid att jobba med projektet. På det sättet kommer projekten att bli klara snabbare än om ni hade försökt göra allt samtidigt.

8. Ge ja- och nejsvar
Att svara nej på en förfrågan skadar relationen till dina kollegor i verksamheten.
Men svarar du ja har du förmodligen gett ett löfte du inte kan hålla, eftersom it-avdelningen redan har fullt upp.

Strunta i ja och nej och svara istället ”Vi kan göra det. Men då krävs det här.”
Ge inte bort något gratis – ställ motkrav. Och förklara vad ni behöver för att kunna uppfylla önskemålen.

IDG News


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

kommentarer just nu. Kommentera du också!

Skriv en kommentarTill kommentarssidan

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

CIO Sweden

Är Bimodal den rätta modellen?


CIO Sweden

Upphandlingsguiden: Resursbemanning

Så upphandlar du resursbemanning


CIO Sweden

Uppkopplade kylskåp förändrar livsmedelsbranschen


CIO Sweden

Till final i CIO Awards - nu talar de på trendkonferens


CIO Sweden

Det bästa du kan göra för din karriär


CIO Sweden

Blir 2015 året då vi slipper lösenord?


CIO Sweden

Sakernas internet blir viktigast inom industrin


CIO Sweden

Uber utlovar 50 000 nya jobb i Europa


CIO Sweden

Ny teknik laddar mobilen med lampan


CIO Sweden

Faran med korta sourcing-kontrakt


CIO Sweden

Därför är medarbetare missnöjda


CIO Sweden

Sociala medier orsakar inte ökad stress


CIO Sweden

Robot

AI-forskningen måste ta sig an de etiska frågorna


CIO Sweden

CIO:er kan hjälpa marknadsavdelningen att höja värdet av nya teknikinvesteringar


CIO Sweden

Chefer lägger mycket tid på att hantera psykisk ohälsa


CIO Sweden

Ny rapport visar: It ses fortfarande som ett hinder


CIO Sweden

2015 blir ett stormigt år


CIO Sweden

Säkerhetsfrågor oroar


CIO Sweden

Ny teknik ska öka säkerheten för cyklister


CIO Sweden

Hur effektiva är personlighetstesten?

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

CIO Sweden

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Innovation och tillgänglighet – framtidens konstanter”


Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

CIO Sweden

EA ökar företagets Structural performance


CIO Sweden

Släpp det förgångna, blicka framåt


CIO Sweden

EA måste vara summan av alla delarna

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group