- CIO Sweden:

Åtta sätt att misslyckas med it

Av

1. Kalla alla för kunder
Ett säkert sätt att misslyckas är att ha en it-avdelning som talar om för alla anställda att ”du är min kund, och mitt jobb är att göra dig nöjd”.

Anställda på andra avdelningar är inte kunder. De är kollegor. It-medarbetarna ska inte serva resten av företaget, de är jämställda med övrig personal och ska samarbeta med dem och göra det som är bäst för organisationen.

Risken om man sätter it i en serviceposition är att fokus hamnar på att göra kollegorna nöjda – inte på att göra det som är bäst för affären och för slutkunderna.

2. Berätta om korkade användare
Visst är det roligt att berätta om dumma misstag som kollegor på andra avdelningar gör? Om it-avdelningens medarbetare gör sig lustiga på sina kollegors bekostnad kommer ni snart att bli kända som fullkomligt respektlösa. Och det är ett säkert sätt att se till att it-arbetet misslyckas.

3. Internfakturera varje kostnad
Att lägga ut it-avdelningens kostnader på andra avdelningar i form av detaljerade internfakturor är ett bra sätt att skapa konflikter om pengar. Det fungerar också som ett sätt att avskräcka verksamheten från att vilja utveckla sitt arbete med ny teknik.

4. Inför en strategi för molntjänster
Det där med molnet, det är väl nåt vi också borde jobba med? Det är lätt hänt att man tar fram en molnstrategi som har utgångspunkt i att man ska jobba med molntjänster.

Men glöm inte bort att funktion kommer först. Visst – det är fullt möjligt att molntjänster är precis vad ni borde jobba med. Men det viktiga är vilka tjänster ni behöver, inte hur de levereras.

5. Insistera på ROI:er
Alla it-projekt måste ha en tydlig ROI. Visst låter det bra? Men konsekvensen är att en rad viktiga projekt kan bli bortprioriterade.

Teknik och projekt som hjälper verksamheten att leverera bättre resultat snabbare, eller som ger mer nöjda kunder, riskerar att bli undanskuffade när resultatet inte kan bevisas av it-avdelningen.

6. Kör agila metoder och offshore outsourcing - samtidigt
Agila arbetsmetoder har sina fördelar. Så även offshore outsourcing. Men välj ett av dem – att köra bägge samtidigt är dömt att misslyckas.

Agila metoder funkar inte bra när man jobbar i helt olika tidszoner, har helt olika arbetskulturer, tampas med språkbarriärer och sköter kommunikationen via videokonferenser, mejl och telefon.

7. Starta massor av it-projekt
It-avdelningen har aldrig tillräckligt med resurser för att tillgodose alla organisationens krav och önskemål. Startar du ändå massor av projekt för att göra verksamheten nöjd så kommer du att sitta med försenade och dyra projekt som inte levererar bra resultat.

Starta inga projekt förrän de har full bemanning. Om du följer den regeln behöver inget projekt vänta på att rätt person ska få tid att jobba med projektet. På det sättet kommer projekten att bli klara snabbare än om ni hade försökt göra allt samtidigt.

8. Ge ja- och nejsvar
Att svara nej på en förfrågan skadar relationen till dina kollegor i verksamheten.
Men svarar du ja har du förmodligen gett ett löfte du inte kan hålla, eftersom it-avdelningen redan har fullt upp.

Strunta i ja och nej och svara istället ”Vi kan göra det. Men då krävs det här.”
Ge inte bort något gratis – ställ motkrav. Och förklara vad ni behöver för att kunna uppfylla önskemålen.

IDG News


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

5 stora säkerhetstrender under 2015

5 stora it-säkerhetstrender 2015


- CIO Sweden:

I vimlet på CIO Awards


- CIO Sweden:

Mobiloperatören låter kunderna spara surftid


- CIO Sweden:

Allt fler jobb övertas av smarta maskiner


- CIO Sweden:

Inspiratörerna som vill hacka läroplanen


- CIO Sweden:

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet


- CIO Sweden:

Klas Bendrik, Volvo Cars, är Årets CIO 2014


- CIO Sweden:

Karolinska institutets SMS-livräddare är Årets projekt 2014


- CIO Sweden:

Dr Maombi Project är Årets hållbara projekt 2014


- CIO Sweden:

Så mycket tjänar CIO:erna

Så mycket tjänar topp-CIO:erna


- CIO Sweden:

Elektroniskt körkort lanseras i USA


- CIO Sweden:

"Tillgång till internet bör vara en mänsklig rättighet"


- CIO Sweden:

"Digital affärsutveckling kräver ny kompetens"


- CIO Sweden:

Företag spenderar mer på mjukvara

Företag lägger allt mer pengar på mjukvara


- CIO Sweden:

7 förödande beteenden hos chefer

7 förödande beteenden hos chefer


- CIO Sweden:

Farliga usb-laddare kan skada användare och elektronik


- CIO Sweden:

Han tar Domstolsverket in i den digitala världen


- CIO Sweden:

Applikationer högst upp på it-chefens önskelista

Applikationer högst upp på it-chefens önskelista


- CIO Sweden:

CIO:erna om mindfulness-trenden


- CIO Sweden:

It-chefer inom offentlig verksamhet har bättre kontroll över it-inköpen

CIO Lägesrapport 2015

För tolfte året i rad genomför CIO Sweden CIO Lägesrapport – den största oberoende studien av CIO-rollen i Sverige. 

För att det ska bli en intressant studie är vi beroende av att du som CIO är med och bidrar. Vi hoppas att du kan avsätta lite av din tid.

Delta i undersökningen

Du som deltar får rapporten skickad till din e-postadress, helt gratis (värde 795 kr). Dessutom bjuder vi in 15 personer till middag och diskussionsträff.

Resultatet presenteras vid eventet CIO Trend 2015 och i CIO Lägesrapport 2015 som kommer ut till dig som är CIO-prenumerant tillsammans med CIO 1/2015.

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 7/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Höga krav i it-förändringens era”


”Buzzwords visar vägen”

Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

EA måste vara summan av alla delarna


- CIO Sweden:

EA kan inte vara summan av hela delarna


- CIO Sweden:

Rikets säkerhet står på spel

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group