1 Planera
Att planera sin tid är en viktig nyckel till smart tidsanvändning. Utnyttja de verktyg som finns – exempelvis digitala kalendrar.

2 Sluta multitaska
De allra flesta är mer effektiva när de fokuserar på en sak. Det kan kännas bra att göra många saker samtidigt, men detta är framför allt en känslomässig tillfredsställelse och beror sällan på att du får mer gjort.

3 Prioritera, prioritera, prioritera
Gå igenom din att göra-lista och gör det viktigaste först.

4 Sätt mål och deadlines
Alla uppgifter kräver en deadline. Var realistisk när du sätter dem, och var sedan noga med att följa dem.

5 Utnyttja dödtiden
De flesta av oss har dödtid som vi kan göra något av. Tiden då vi reser till jobbet, tränar eller duschar till exempel. Använd den tiden till att visualisera hur du vill att din dag ska bli och till att tänka igenom dina prioriteringar.

6 Håll koll på din tid
En viktig faktor i effektivt tidsutnyttjande är att faktiskt ta reda på hur man använder sin tid. Det finns både appar och webbtjänster som gör detta enkelt.

7 Skjut inte upp saker

Människan vill gärna skjuta upp tråkiga saker, det ligger i vår natur. Jobba med ett eget belöningssystem för att göra det lättare att ta tag i de tunga uppgifterna. Lägg in en kort promenad eller något annat avkopplande som belöning efteråt.

8 Ladda batterierna
Det är viktigt att vara noga med både kost och återhämtning för att klara chefsjobbet. Det låter självklart, ändå är det många som slarvar.

9 Dumpa distraktionerna
Vi är alla omgivna av distraktioner – allt från mejl, telefonsamtal och Twitter till medarbetare som tittar förbi och vill prata. Se över hur du kan minska distraktionerna under arbetstid. Kan du stänga av telefonen och arbeta fokuserat ett par timmar?

10 Delegera
Att delegera ger dig tid att fokusera på det som är viktigast i din roll. Delegera även om du tycker att du gör jobbet bättre själv. Se till att vara tydlig med mål och förväntningar.

IDG News