- CIO Sweden:

Kreditbolag tjänar storkovan på att sälja data

Av

Sida 1 / 3
Equifax, ett av USA:s tre kreditupplysningsföretag, har ekonomisk information om varje vuxen amerikan, samt om folk i ytter­ligare sexton länder. Och det handlar knappast om gammaldags kreditupplysning. Equifax av idag gör stora pengar på innovativ it – närmare bestämt på förmågan att vrida och vända på enorma datamängder snabbare och bättre än konkurrenterna, och på att ta fram lukrativa produkter och tjänster ur sin väldiga informationsbank.
– Vi vet mer om människor än de vill att vi ska veta, konstaterar Equifax CIO Dave Webb.



Bara i fjol spottade företaget fram 69 nya produkter inom riskhantering, identitetsverifiering, bedrägeridetektion, analys och marknadsföring. Nyligen kom en produkt för banker som gör det möjligt att koppla en persons kreditvärdering till hans eller hennes historik när det gäller betalning av el- och vattenräkningar. På så vis får banken en vink om det är lönt att gå efter kunden för uteblivna kreditkortsbetalningar.

En annan ny produkt, som internt går under namnet Suspicious ID, övervakar förfrågningar om kreditupplysningar i realtid för att stoppa brott medan de pågår. Antalet förfrågningar poängsätts, tillsammans med andra faktorer, för att ge en uppskattad bedrägeririsk.

I allt detta spelar CIO Dave Webb en nyckelroll, då ett av hans uppdrag är att utveckla nya tjänster och hitta nya intäkter till företaget.

Med sin bakgrund från både verksamhets- och it-sidan i finansbranschen – han kom till Equifax 2010 från SVB Financial Group, ett finansbolag med 20 miljarder dollar i omsättning, där han var först CIO och senare operativ chef – tycks han helt klart vara rätt man på rätt plats.

Vad gäller den etiska dimensionen av att kartlägga individer har han inga större betänkligheter.
– Den moraliska frågan är sak. Men vi har tekniken som kan göra det, och om det är lagligt så bör vi göra det, svarar han på en direkt fråga.

Som CIO basar Robert Webb över en it-grupp på tusen personer. Ett av gruppens stora bidrag till verksamhetsutvecklingen – som gjort det möjligt att få fram det stora antalet nya produkter på senare år – har varit att ge sig i kast med analys av stora data, big data, och att angripa informationsmängderna i Equifax databaser på nya, innovativa sätt.

I mångt och mycket är det en organisations- och incitamentsfråga, anser Dave Webb. Själv uppmuntrar han kreativitet inom it och menar att de bästa resultaten kommer från folk som känner sig utmanade.
– Du vet vilka i organisationen som vill lära sig. Låt dem hålla i tyglarna. Säg vad som är uppgiften och gå sedan ur vägen, säger han.

Att uppmuntra nytänkande ligger helt i linje med med Equifax företagskultur. Alla innovationer mäts noga i termer av intäkter. De intäkter som härrör från produkter som har lanserats de senaste tre åren mäts särskilt via ett index kallat npi, new product innovation. Detta för att se om de sammantaget drar in åtminstone tio procent av företagets intäkter ett givet år. Förra året låg npi-intäkterna på 181 miljoner dollar.

Och i ett särskilt innovationsprogram skickar företaget iväg 12–15 högpresterande anställda från olika verksamhetsenheter i tre till fyra veckor för att brainstorma fram nya produkter, frikopplade från sina dagliga jobb. De flesta av deras idéer klarar sig genom npi-processen.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: HR + Mobilitet = sant


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fakta

Grundat ... 1899
Huvudkontor ... Atlanta
Anställda ... 6 500
Omsättning ... 1,86 miljarder dollar
På webben ... equifax.com

David C ”Dave” Webb, 56 år, är sedan 2010 CIO på Equifax. Han rekryterades från SVB Financial Group där han var COO 2008–2010 och innan dess CIO 2004–2008. Dit kom han från en chefstjänst på Goldman Sachs 1999–2004, och innan dess var han CIO på Bank One, 1997–1999. Webb har en BA från London University och en MBA från Northwestern Universitys JL Kellogg Graduate School of  Management.

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Från fast till frifräsar-CIO


- CIO Sweden:

Ny svensk modell: Så jobbar du praktiskt med it-projekt-alignment


- CIO Sweden:

Krisplanen rullar ut på SAS


- CIO Sweden:

Så är det att vara CIO på framtidens kontor


- CIO Sweden:

Burgaren bara ett klick bort ...


- CIO Sweden:

Hitta balansen i din it-policy


- CIO Sweden:

Big data öser ner


- CIO Sweden:

Så blir din rekrytering en perfect match


- CIO Sweden:

Sociala medias mörka sidor


- CIO Sweden:

Mot den mystiska kvantdatorn


- CIO Sweden:

Fogden flyttar in


- CIO Sweden:

Jakten på superkrafter


- CIO Sweden:

Så fångar du slumpen


- CIO Sweden:

Digital revolution på Bonnier News


- CIO Sweden:

Digital revolution på Sats


- CIO Sweden:

Plats på scen för de nya super-CIO:erna


- CIO Sweden:

Big data smälter samman fantasi & verklighet i fotbolls-USA


- CIO Sweden:

CIO i Kina - så funkar det


- CIO Sweden:

Så påverkas vardagen av sakernas internet


- CIO Sweden:

Så delar CIO:erna VM-upplevelser i sociala medier

I juli månad tar CIO Sweden semester, och under tiden bjuder vi på ett antal favoriter i repris från året som gått.
Vår ordinarie rapportering är tillbaka i augusti. Tills dess – glad sommar!

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Säkerhet och kultur


- CIO Sweden:

Förlora inte kollen på digitala tjänster


- CIO Sweden:

Ramverksbaksmälla

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group