På två års tid har Apotek Hjärtat byggt upp ett helt företag och bytt ut flera stora it-system. För att lyckas med en sådan förändring behöver man få med sig personalen – och vara tydlig med vart man ska.
– Jag upplever att många medarbetare tyckt starten varit positiv. Kanske har man längtat efter en förändring, säger CIO Petter Sundberg.

Ett tydligt ledarskap där man kommunicerar och visualiserar målet hela vägen menar Petter Sundberg är viktigt när man leder förändring. Kraven på ledarskapet och ledarens roll förändras genom projektets faser, men kommunikationen av målen behöver finnas med hela tiden.
– I början behöver man sälja in och förankra förändringen. Man skapar engagemang och förståelse för varför förändringen behöver ske och vilka effekter som ska uppnås. Detta ska vara klart innan man drar igång. Och man behöver skapa förståelse för hur alla i projektet kan bidra för att nå ett lyckat resultat. Att man ser förändringsarbetet som it–projekt är en vanlig anledning till att man misslyckas, anser Petter Sundberg. Ägandeskapet bör ligga hos verksam­heten, inte hos it.
– För oss har förändringsprojekten handlat främst om att förbättra kundmötet. Så utgångspunkten har varit verksamhetsdriven, säger hon.

En utmaning innan man startar är att enas om förutsättningarna för projektet. Hur mycket störningar kan man exempelvis acceptera i verksamheten? Det gäller att hitta en acceptabel nivå för det.

Det är också viktigt att man håller sig till planen.
– Det är inte så himla svårt om man har gjort allt förarbete.
Om man däremot avviker från planen, eller inte har förberett personalen så att den blir överraskad av vad som sker – då blir det problem, menar Petter Sundberg.
– Det är då man börjar fatta känslomässiga beslut.

Hur viktig är ledaren i ett förändringsprojekt?
– Förändringsledningen är jätteviktig för att lyckas. Det är inte tekniken som avgör om det lyckas, utan om man lyckats sälja in det och att man håller engagemanget uppe.

Har du själv gjort några misstag inom förändringsarbete?
– Absolut, haha. Vi har genomfört väldigt många förändringar sedan apoteksmarknaden avreglerades. Det är viktigt att ta hänsyn till organisationens förmåga att ta emot förändringen. Man kan inte bara utgå från vilken kapacitet som finns centralt för att genomföra projektet. Det har vi blivit bättre på att ta hänsyn till.

Hur fick ni den insikten?
– I vårt största projekt hade vi en väldigt ambitiös plan och bra kommunikation. Men i efterhand ser vi att vi borde ha varit ännu tydligare och kommunicerat mer kontinuerligt. Det hade uppskattats av våra medarbetare. Man behöver ha information före, under och efter. Ännu mer tydligt, ännu mer frekvent. Det är viktigt för att bibehålla engagemanget, och engagemanget är förutsättningen för att lyckas.

Fyra förändringstips från Apotek Hjärtats Petter Sundberg

1. Planera projektet så att ni vet vad som kommer att hända och när.

2. Skapa engagemang och delaktighet hos medarbetarna.

3. Kommunicera vad ni ska göra. Kommunicera frekvent före, under och efter av­slutat projekt.

4. Anpassa ledarskapet till situationen och individerna. Olika faser i projektet kräver olika saker.