Idag ligger många applikationer i stora organisationer inne i silos och har levt länge där i en specifik del av en organisations verksamhet. Dels vill vi kunna komma åt och modernisera dessa applikationer så att de lättare kan lyftas in i olika affärsprocesser. Dels vill vi göra dem mer hanterbara och förutsägbara när det gäller kostnad, support och vidareutveckling.

Framtidens IT-stöd måste knytas hårdare till affärerna med ökad mätbarhet, och framför allt klara av att presentera förutsägbara kostnader. Vi måste visa våra kunder ett affärsvärde från början. Med FutureEdge, CSC:s ramverk för applikationstransformation, tar vi ett nytt grepp i tre steg.

I den första fasen, Shape, bygger vi upp ett business case. Nyckeln till framgång är att frigöra information eftersom värdet kommer från en analys hur verksamheten fungerar idag.

I den andra fasen, Transform, genomför vi övergången till mogna applikationer smidigt och kostnadseffektivt. CSC använder sig av både etablerade metoder och automatiserad mjukvara understödd av exempelvis offshore-resurser för att på ett kostnadseffektivt och kvalitativt sätt modernisera våra kunders applikationsportföljer.

I det avslutande steget, Manage
, sköter vi på plats eller via datacenter den serverkapacitet eller mjukvara som kunden valt. Viktigast är som sagt att kostnader går att förutsäga. IT-partnern måste klara av att hålla löpande koll på hur applikationerna mår – organisationer ägnar idag alldeles för mycket tid till att felsöka sitt IT-stöd.

De olika stegen kan byta plats och är skalbara för varje kund. Det viktigaste är att skapa en IT-struktur där det är möjligt för organisationen att förutse sina IT-kostnader. Begrepp som Software as a Service (SaaS), Applications as a Service (AaaS), Infrastructur as a Service (IaaS) och Business process as a Service (BaaS) får med en affärsorienterad IT-miljö ny mening och ett konkret innehåll.

Jonas Brandén
Director Market Development
CSC Sverige