Den digitala transformationen ställer CIO:s roll på sin spets. Ska CIO växa och driva strategisk förändring eller bli förpassad till förvaltning och infrastrukturfrågor?

Det går fort nu. Det tidigare gradvisa införandet av digital teknik övergår nu i fullskalig transformation. Detta öppnar för helt nya
affärsmodeller, kanaler och digitaliserade processer i en omfattning som aldrig tidigare skådats. Detta är åtminstone vad MIT har att
berätta, halvvägs genom ett treårigt forskningsprojekt tillsammans
med oss på Capgemini Consulting.

Förändringens vindar blåser också över IT-avdelningarna. Vissa företag väljer att skapa helt nya avdelningar för att integrera och hantera digital kundkommunikation via de nya kanalerna. Sådana avdelningar ligger utanför CIO:s inflytande, och CIO reduceras till att, förenklat uttryckt, hantera ERP och infrastrukturfrågor. Utöver att vara tråkigt för CIO:er riskerar ett sådant angreppssätt – där digital styrning och organisation kan spridas ut och fragmenteras – att återskapa det ack så välbekanta glappet mellan IT och verksamhet.

Varför blir det så här? Varför är det inte självklart IT-avdelning och CIO man först vänder sig till för att driva den digitala förändringen? Det finns många skäl, men ofta hör man att IT-avdelningen inte levererar i tid, och är byrå­kratisk och stelbent med en för­kärlek för tråkiga men säkra lösningar som inte driver affären.

Men det är ingen naturlag. Det behöver inte bli så. Om CIO förstår och berättar för verksamheten hur de nya digitala kanalerna kan utnyttjas. Om CIO är lyhörd för affärspotentialen med den nya tek­niken. Om CIO funderar på hur IT-avdelningen kan organiseras och styras för att leverera affärsnytta. Proaktivitet och lyhördhet för att slippa dö den infrastrukturella sotdöden, således. Det är det värt.

Ulf Larson, Vice President
Per Närman, Senior Consultant Strategic IT Transformation
Capgemini Consulting