Efter ett halvår på posten som CIO för SJ har Björn Rosell hunnit dra igång en omfattande konsolidering. Hela organisationens it-beslut ska centraliseras. Överflödiga system kommer att fimpas och de som behålls ska integreras bättre med varandra.

Någon exakt summa på hur mycket tågjätten kommer att spara på konsolideringen vill inte Björn Rosell uppge, men uppskattar att it-kostnaderna kan minskas med en tredjedel.

- Det är en väldigt stor förändring. Vi kommer att ha en helt ny it-struktur 2017. Vi håller nu på att räkna på vad det kommer att kosta att drifta den miljön, och ritar upp vägkartan dit, säger Björn Rosell.

It bestämmer
SJ har tidigare haft en decentraliserad it-miljö med en uttalad best of breed-strategi där besluten över systeminköp har legat hos verksamheten.

- Då har man valt det som varit bäst för just den funktion man haft och köpt olika plattformar för olika funktioner. Det gör att vi sitter med dubblerad funktionalitet och där ser vi möjligheter att konsolidera. Nu definierar verksamheten kraven, men it väljer system – system som stöder SJ:s hela affär och kunderbjudande.

Vad har ni fått för reaktioner på förändringen?
- Vi är eniga i detta och i princip anses det väldigt bra att vi tar ett helhetsgrepp. Både styrelse, företagsledning och verksamhet ser hur mycket pengar vi kan spara. Sen kan det såklart vara emotionellt svårt att släppa beslut till it-avdelningen, som man kanske tycker inte förstår hela ens behov. Där får vi bevisa att vi klarar av det.

Ska öka punktligheten
SJ befinner sig fortfarande tidigt i beslutsfasen, men någon stor upphandling kommer det inte att bli.
- Det handlar om att klippa system. Vi har under det gångna halvåret inventerat it-miljön, vi har nästan alla system som finns på marknaden. Nu har vi valt vilka vi ska konsolidera mot, säger Björn Rosell.

De senaste åren har det varit många klagomål på SJ:s förseningar. Kommer projektet kunna hjälpa tågen att komma i tid?
- Absolut, allt vi gör på SJ handlar om att öka punktligheten. Om vi tar det nya underhållssystemet som är under implementering som exempel så handlar det mycket om att skaffa bättre koll och förebygga problem. När ska tågen på underhåll och när behöver de finnas på verkstäder på olika platser i landet? Vi har haft några kaotiska vintrar där ett tåg behöver tas in på underhåll i Stockholm men befinner sig i Ånge. Underhållssystemet behöver hänga ihop bättre med planeringssystemet för att skapa en helhetssyn och minimera störningar. Nu är vi på väg att räta upp den biten.

Även när det gäller de förseningar som orsakas av andra aktörer, exempelvis ett signalfel hos Trafikverket, kan it-arbetet hjälpa upp punktligheten.
- Vi kan bidra genom att ge tidig information och använda planeringssystemet för att begränsa påverkan för våra resenärer. Det handlar om att ta hand om våra resenärer före, under och efter resan. Med många system har det varit svårt att få ihop det och ge rättvisande information.

Satsar mobilt
Utöver konsolideringsarbetet har Björn Rosell ytterligare två fokusområden. Det ena är att säkerhetsställa att passagerarna har den information de behöver.

- Vi ska också ha förståeliga prisstrukturer och det ska vara lätt att boka sin resa hos SJ. Det handlar om alla kundgränssnitt. Vi har precis släppt en ny mobilversion av vår hemsida där man nu kan boka biljetter, säger Björn Rosell.

I nästa steg ska även SJ:s mobilapp få samma funktionalitet.
- Där ska man även kunna få ytterligare information om resan, få information om det blir förändringar av avgångstider till exempel.
Det tredje fokusområdet är att jobba med den interna effektiviteten.

- Vi har precis dragit igång ett större projekt för att modernisera vårt underhållssystem, så att vi ska kunna ha bättre koll på underhållet av våra tåg – så att kunden ska få uppleva hela och rena tåg som går på tid, säger Björn Rosell.