- CIO Sweden:

Så ska SJ kapa it-kostnaderna med en tredjedel

Av

Efter ett halvår på posten som CIO för SJ har Björn Rosell hunnit dra igång en omfattande konsolidering. Hela organisationens it-beslut ska centraliseras. Överflödiga system kommer att fimpas och de som behålls ska integreras bättre med varandra.

Någon exakt summa på hur mycket tågjätten kommer att spara på konsolideringen vill inte Björn Rosell uppge, men uppskattar att it-kostnaderna kan minskas med en tredjedel.

- Det är en väldigt stor förändring. Vi kommer att ha en helt ny it-struktur 2017. Vi håller nu på att räkna på vad det kommer att kosta att drifta den miljön, och ritar upp vägkartan dit, säger Björn Rosell.

It bestämmer
SJ har tidigare haft en decentraliserad it-miljö med en uttalad best of breed-strategi där besluten över systeminköp har legat hos verksamheten.

- Då har man valt det som varit bäst för just den funktion man haft och köpt olika plattformar för olika funktioner. Det gör att vi sitter med dubblerad funktionalitet och där ser vi möjligheter att konsolidera. Nu definierar verksamheten kraven, men it väljer system – system som stöder SJ:s hela affär och kunderbjudande.

Vad har ni fått för reaktioner på förändringen?
- Vi är eniga i detta och i princip anses det väldigt bra att vi tar ett helhetsgrepp. Både styrelse, företagsledning och verksamhet ser hur mycket pengar vi kan spara. Sen kan det såklart vara emotionellt svårt att släppa beslut till it-avdelningen, som man kanske tycker inte förstår hela ens behov. Där får vi bevisa att vi klarar av det.

Ska öka punktligheten
SJ befinner sig fortfarande tidigt i beslutsfasen, men någon stor upphandling kommer det inte att bli.
- Det handlar om att klippa system. Vi har under det gångna halvåret inventerat it-miljön, vi har nästan alla system som finns på marknaden. Nu har vi valt vilka vi ska konsolidera mot, säger Björn Rosell.

De senaste åren har det varit många klagomål på SJ:s förseningar. Kommer projektet kunna hjälpa tågen att komma i tid?
- Absolut, allt vi gör på SJ handlar om att öka punktligheten. Om vi tar det nya underhållssystemet som är under implementering som exempel så handlar det mycket om att skaffa bättre koll och förebygga problem. När ska tågen på underhåll och när behöver de finnas på verkstäder på olika platser i landet? Vi har haft några kaotiska vintrar där ett tåg behöver tas in på underhåll i Stockholm men befinner sig i Ånge. Underhållssystemet behöver hänga ihop bättre med planeringssystemet för att skapa en helhetssyn och minimera störningar. Nu är vi på väg att räta upp den biten.

Även när det gäller de förseningar som orsakas av andra aktörer, exempelvis ett signalfel hos Trafikverket, kan it-arbetet hjälpa upp punktligheten.
- Vi kan bidra genom att ge tidig information och använda planeringssystemet för att begränsa påverkan för våra resenärer. Det handlar om att ta hand om våra resenärer före, under och efter resan. Med många system har det varit svårt att få ihop det och ge rättvisande information.

Satsar mobilt
Utöver konsolideringsarbetet har Björn Rosell ytterligare två fokusområden. Det ena är att säkerhetsställa att passagerarna har den information de behöver.

- Vi ska också ha förståeliga prisstrukturer och det ska vara lätt att boka sin resa hos SJ. Det handlar om alla kundgränssnitt. Vi har precis släppt en ny mobilversion av vår hemsida där man nu kan boka biljetter, säger Björn Rosell.

I nästa steg ska även SJ:s mobilapp få samma funktionalitet.
- Där ska man även kunna få ytterligare information om resan, få information om det blir förändringar av avgångstider till exempel.
Det tredje fokusområdet är att jobba med den interna effektiviteten.

- Vi har precis dragit igång ett större projekt för att modernisera vårt underhållssystem, så att vi ska kunna ha bättre koll på underhållet av våra tåg – så att kunden ska få uppleva hela och rena tåg som går på tid, säger Björn Rosell.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Förstå din personal med data


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Nu stressar vi av med sinnesnärvaro


- CIO Sweden:

Fredrik Runnquist

Sex tips för smartare riskhantering


- CIO Sweden:

BYOD och wearables innebär nya säkerhetsutmaningar


- CIO Sweden:

Webb-tv: CIO Awards på Berns


- CIO Sweden:

”Äntligen är det
människans tid”


- CIO Sweden:

Så firar CIO:erna jul


- CIO Sweden:

Elisabeth Hoeflich, CIO på Continental: "Hur mycket styrning behöver it?"


- CIO Sweden:

Ddos-attacker ej en prioriterad fråga hos företag

Belastningsattacker ej en prioriterad säkerhetsfråga


- CIO Sweden:

5 stora säkerhetstrender under 2015

5 stora it-säkerhetstrender 2015


- CIO Sweden:

I vimlet på CIO Awards


- CIO Sweden:

Mobiloperatören låter kunderna spara surftid


- CIO Sweden:

Allt fler jobb övertas av smarta maskiner


- CIO Sweden:

Inspiratörerna som vill hacka läroplanen


- CIO Sweden:

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet


- CIO Sweden:

Klas Bendrik, Volvo Cars, är Årets CIO 2014


- CIO Sweden:

Karolinska institutets SMS-livräddare är Årets projekt 2014


- CIO Sweden:

Dr Maombi Project är Årets hållbara projekt 2014


- CIO Sweden:

Så mycket tjänar CIO:erna

Så mycket tjänar topp-CIO:erna


- CIO Sweden:

Elektroniskt körkort lanseras i USA


- CIO Sweden:

"Tillgång till internet bör vara en mänsklig rättighet"

CIO Lägesrapport 2015

För tolfte året i rad genomför CIO Sweden CIO Lägesrapport – den största oberoende studien av CIO-rollen i Sverige. 

För att det ska bli en intressant studie är vi beroende av att du som CIO är med och bidrar. Vi hoppas att du kan avsätta lite av din tid.

Delta i undersökningen

Du som deltar får rapporten skickad till din e-postadress, helt gratis (värde 1 795 kr). Dessutom bjuder vi in 15 personer till middag och diskussionsträff.

Resultatet presenteras vid eventet CIO Trend 2015 och i CIO Lägesrapport 2015 som kommer ut till dig som är CIO-prenumerant tillsammans med CIO 1/2015.

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Innovation och tillgänglighet – framtidens konstanter”


Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

EA måste vara summan av alla delarna


- CIO Sweden:

EA kan inte vara summan av hela delarna


- CIO Sweden:

Rikets säkerhet står på spel

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Förstå din personal med data

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group