Vakna och se verkligheten i vitögat: it-avdelningens roll blir bara mindre och mindre. Det manade Mike Leach, som var crm- och plattformsarkitekt på Facebook fram till augusti i år, på Salesforce Dreamforce-konferens i San Francisco.

Det hela var en kommentar på Salesforce-chefen Marc Benioffs keynote-dragning, som tog upp en gartnerprognos om att år 2017 kommer marknadschefen att jobba mer med it än CIO själv.

– Den som säger att it är obsolet om 20 år är ute efter att provocera. Ändå måste man erkänna att trenden går åt det hållet på riktigt, sade Mike Leach.

– It:s roll kommer att stöpas om och bli mer av en systemintegrerande roll. Systemintegration kommer att vara den kärnfunktion som företaget måste behålla, och jag tror att titeln CIO kommer att försvinna till förmån för ”product manager” eller något i den stilen.

Sammanhanget var en paneldiskussion om vilket som är bäst: att bygga egna tillämpningar med Salesforce utvecklingsplattform eller köpa färdiga tillämpningar på Appexchange.

I panelen satt också Steve Mandelbaum, chef för informationssystem på vård- och utbildningskonsultera The Advisory Board Company, som beskrev hur han rullat ut Salesforce till 1300 användare och nu tar fram ett antal egna tillämpningar på företaget.
– Du antar gärna att om du köper appar så finns det en leverantör som kan ge support. Och det stämmer ju i de fall leverantören är bra på support. Men vad händer om de är dåliga på support?

– Vi har erfarenhet av att köpa system från leverantörer som visade sig vara mindre bra på support. Då var vi bakbundna och kunde inget göra, sade han:
– Det betyder alltså att jag var i ett sämre läge än om jag hade utvecklat själv. Så jag tror inte nödvändigtvis på analysen att om man köper mjukvara får man också support.

IDG News