Brian Souza jobbar som företagskonsult och har tre tips till CIO:er och it-chefer som vill få sina medarbetare att jobba bättre.

1. Var coach – inte chef.
Det bästa sättet att få personalen att prestera mer är att coacha dem på ett konstruktivt och utvecklande sätt.  Det räcker inte att ha medarbetarsamtal någon gång om året. Coachningen är heller inte något man kan överlåta till en extern person som kommer in och gör någon enstaka insats. Coachning är inte ett event, det är en ständigt pågående process.

2. Prioritera personalen.
Var lägger du din tid? Många chefer lägger mycket tid på administration, eftersom det är något de kan bra. Men investerar du istället mer tid i din personal får du mer tillbaka.

Att hantera personal är betydligt svårare än att göra administrativt arbete. Men det enda sättet för dig att nå din potential som ledare, är att hjälpa din personal att nå sin potential.

3. Ledarskap kräver personlig utveckling.
Ditt ledarskap handlar om dig. För att bli en bättre ledare måste du utvecklas som person. Om ditt team ska kunna coachas, måste du själv kunna bli coachad. Om ditt team ska öppna upp måste du själv öppna upp. Om din personal ska ta emot konstruktiv feedback måste du själv kunna göra det.
Att föregå med gott exempel är det starkaste verktyget en ledare har, råder Brian Souza.

IDG NEWS