Nathan Brown är mångårig CIO och jobbar idag med it-styrning på den amerikanska vårdsajten Care.com. Han har sex grundläggande tips när man ska rekrytera ett bra team.

1. Rekrytera aldrig någon för att du desperat behöver folk.

2. Ignorera inte varningssignaler.

3. Personlighet är viktigt.

4. Och tekniska kunskaper kommer ibland i andra hand.

5. Låt gruppchefer vara delaktiga i rekryteringarna.

6. Intervjua själv alla ni anställer, även om de inte ska rapportera direkt till dig.

Vad är viktigast, teknikkunskaper eller att personlighet?
- Om den som har bäst teknisk kompetens inte funkar personlighetsmässigt så kan det förstöra hela gruppen. Uppfattar ni någon varningssignal så släpp den personen. En liten grej vid intervjun brukar bli betydligt större när personen börjar jobba, säger Nathan Brown.

Han råder också CIO:er att låta teamet vara delaktigt i rekryteringen.
- Låt gruppen veta att ni letar efter någon som passar riktigt bra. Ett bra team väntar hellre på rätt person än att få in en felrekrytering. Och en grupp som verkligen gillar att jobba ihop är mer produktiv.

IDG News