Geografiska avstånd kan ställa till det när ett team ska jobba agilt. Den allmänna uppfattningen har länge varit att man måste befinna sig i samma rum för att ett agilt arbetssätt ska funka. Men stämmer det verkligen? Här är sju tips till er som vågar satsa på agil offshoring.

1 Förbered tekniken
Att stämma av ofta är viktigt när man jobbar agilt. Ett bra sätt att göra det på när man jobbar på olika platser är korta videokonferenser. Men ingen vill ägna en halvtimme åt att få tekniken att funka för ett 15 minuter långt videomöte.
Se därför till att skapa standarder för all er kommunikation, och förbered allting väl så att tekniken funkar smidigt.

2 Starta smått
Dra inte igång ett jätteprojekt det första ni gör, prova er hellre fram i liten skala. Börja med att testa några kortare projekt med bara en handfull utvecklare.

3 Överväg en hybridlösning
Om ni outsourcar offshore och jobbar agilt kan det underlätta att ha mer personal i Sverige än ni annars hade haft. Kanske är det värt att ha så mycket som halva teamet i Sverige, för att underlätta den agila arbetsprocessen.

4 Led aktivt
Ett agilt projekt ska egentligen vara en ohierarkisk arbetsform. Men om man outsourcar, och då särskilt offshore, behöver man kliva in och aktivt styra projektet.
Att hitta rätt projektledare till detta kan vara svårt: det måste vara någon som kan rycka in när det behövs utan att för den skull bli en diktator. Projektledaren behöver också förstå och kunna prata med både verksamheten och it-sidan.

5 Flyg hit teamet
Det kan vara värt pengarna att ta hit de utländska utvecklarna i början av projektet, för att de ska förstå uppdragsgivarens affär och verksamhet.

6 Välj rätt partner
Många av de stora it-bjässarna som är verksamma i Indien jobbar ganska sällan agilt. Det kan finnas en poäng i att hitta en partner som är specialiserad på agila metoder.

7 Tänk på tidsskillnaderna
Det agila arbetssättet underlättas helt klart om tidszonerna man jobbar i överlappar med några timmar varje dygn. Men det räcker inte alltid. En lösning kan vara att ha en person på plats offshore, som kan uppdragsgivarens verksamhet och har blivit upplärd i Sverige. Den personen kan då svara på de frågor som uppstår löpande, istället för att teamet ska vänta på att huvudkontoret vaknar och kan svara.

IDG News