CA Technologies undersökning omfattar 685 CIO:er över hela världen, och globalt är det hela åtta av tio som tror att bristande IT-kunskaper hos ledningen kan hämma utvecklingen. 20 procent tror inte att ledningen förstår potentialen i ny teknik.

- Det finns ett glapp mellan internleverantören och de som konsumerar tjänsterna. Integrationen mellan affär och teknik behöver bli ännu bättre, konstaterar Niklas Jakobsson, Sverigechef på CA Technologies.

Stämmer det att företagsledningarna har dålig kunskap om IT?
- Inte dålig, men icke fullständig. Jag tror att IT-sidan i Sverige är väldigt progressiv när det gäller att ta tillvara på nya möjligheter. Vi är early adopters och vi springer väldigt snabbt inom IT.

Springer IT-avdelningarna för snabbt?
- Det viktiga är att man springer åt samma håll. Verksamheten vill komma ut med fler tjänster, de tittar på nya erbjudanden men är kanske inte alltid sammankopplade med IT kring hur man kan producera tjänsterna.

Vad kan man göra som CIO för att minska det här glappet?
- Man måste sätta sig i affärssidans skor. CIO:n har tidigare varit en IT-direktör som köpt in prylar och databaser – ett kostnadscenter. Då får du inget genomslag hos verksamheten. Men lyckas CIO:n sätta på sig kostymen och vara på affärssidan, då tror jag att man har lättare att formulera sitt budskap.

Är det bara IT:s ansvar att överbrygga glappet?
- Jag tycker att man har delat ansvar. Jag tror att affärssidan har väldigt höga krav på IT idag. Det finns CIO:er som står och hoppar och vill vara med i affären. Men så länge IT behandlas som en kostnad och blir ifrågasatt för hur många databaser man köper kommer CIO:erna aldrig nå fram med sina idéer, säger Niklas Jakobsson.