- CIO Sweden:

Därför centraliserar Oriflame sin IT

Av

Efter tio år som koncernens IT-chef har Oriflames Christian Jönsson dragit igång ett jätteprojekt. Hela bolagets IT, plus administrativa HR- och finanstjänster, samsas nu under ett tak. Christian Jönssons titel är nu vice president global shared services och i den rollen har han byggt upp sex servicecenter i olika länder.

- Vi gör en centralisering och insourcing av standardtjänster. Huvudanledningen är att låta verksamheten fokusera på sin nyckelbusiness: försäljning och rekrytering av Oriflamekonsulenter, våra försäljare. Allt som är smör och bröd ska vi kunna leverera på ett vettigt sätt till dem. Grundprinciperna är standardisering, koncentrering och automatisering, säger Christian Jönsson.

Oriflames affärsidé är att sälja skönhetsprodukter via fristående konsulenter. Totalt har bolaget över 3 miljoner konsulenter som säljer till slutkonsumenter i övre 60 länder.

Genom att satsa på shared services hoppas bolaget effektivisera och spara pengar.
- Vi ser väldigt stora synergier, säger Christian Jönsson. Nu jobbar vi med att få ut så mycket som möjligt av dem.

Ryssland nästa
Oriflame påbörjade implementeringen av shared services inom finans för ett och ett halvt år sedan. Då hade man jobbat med IT-tjänster enligt samma globala modell i tio år.

Det nya arbetssättet har redan rullats ut i Europa, Mellanöstern och Afrika. I Asien är det nästan klart och i Latinamerika har man kommit halvvägs, berättar Christian Jönsson.

- Nästa år ska vi rulla ut det i CIS-regionen, där bland annat Ryssland ingår. Där vi har mer än hälften av vår försäljning.

Servicecenterna kommer att stödja Oriflames lokala kontor med såväl enklare som mer avancerade tjänster. De ska hantera allt från IT-support, bokföring, drift och underhåll till personaladministration, projektledning och utveckling.

Hur har centraliseringen tagits emot lokalt?
- Väldigt bra. Det finns alltid en initial skepsism vid förändringsprojekt. Men när kollegerna ser att det fungerar upplevs det som väldigt bra.

Ni finns i över 60 länder. Är det inte svårt att centralisera med kontor i så många länder?
- Det gör inte det hela lättare. Men det är en av de utmaningar man har i Oriflame. Det gör också det hela mer intressant. Man lär sig mycket, säger Christian Jönsson.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Server-as-a-Service


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Så upphandlar du säkerhetsövervakning


- CIO Sweden:

15 appar för affärsresenärer


- CIO Sweden:

Jay Ferro, CIO, American Cancer Society.

CIO:er går samman i kampen mot cancer


- CIO Sweden:

Pär Eriksson, "Årets ledarutvecklare" 2013, författare till boken "Tio tankar om ledarskap"

"En bra chef är en chef som är äkta"


- CIO Sweden:

Robotar kan användas i kampen mot Ebola


- CIO Sweden:

Hon lär dig leda som Google


- CIO Sweden:

4 svarar: Hur värderar du data?

4 svarar: Hur värderar du data?


- CIO Sweden:

Digitala satsningar är viktigast i utbildningssektorn

Digitala satsningar är viktigast i utbildningssektorn


- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund


- CIO Sweden:

”När förväntningar
föder frustration”


- CIO Sweden:

It-medarbetare kan ersättas av teknik

It-medarbetare kan ersättas av teknik


- CIO Sweden:

It-juristen om komplexa SLA-modeller: "Småputtande gör ingen glad"

It-juristen om komplexa SLA-modeller: "Småputtande gör ingen glad"


- CIO Sweden:

Pär Eriksson

10 tankar för ett bättre ledarskap


- CIO Sweden:

Investeringar i affärsprojekt går om traditionell it


- CIO Sweden:

Mikael Lundström, CIO på Polarbröd

Han är tillbaka som CIO hos Polarbröd


- CIO Sweden:

De 10 viktigaste tekniktrenderna


- CIO Sweden:

Här vill unga it-proffs helst jobba

Här vill unga it-proffs helst jobba


- CIO Sweden:

Det önskar sig CIO:erna av den nya it-ministern


- CIO Sweden:

Blir fotbollen nästa big data-boll?


- CIO Sweden:

Philip Wallin

"Svensk fotboll avvaktar med big data-lösningar"

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 6/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund

Annons: Partnerkrönikor


”Hur 1+1 blir 3”

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Forskning vs. praktik


- CIO Sweden:

Tar robotarna våra jobb?


- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group