- CIO Sweden:

Därför centraliserar Oriflame sin IT

Av

Efter tio år som koncernens IT-chef har Oriflames Christian Jönsson dragit igång ett jätteprojekt. Hela bolagets IT, plus administrativa HR- och finanstjänster, samsas nu under ett tak. Christian Jönssons titel är nu vice president global shared services och i den rollen har han byggt upp sex servicecenter i olika länder.

- Vi gör en centralisering och insourcing av standardtjänster. Huvudanledningen är att låta verksamheten fokusera på sin nyckelbusiness: försäljning och rekrytering av Oriflamekonsulenter, våra försäljare. Allt som är smör och bröd ska vi kunna leverera på ett vettigt sätt till dem. Grundprinciperna är standardisering, koncentrering och automatisering, säger Christian Jönsson.

Oriflames affärsidé är att sälja skönhetsprodukter via fristående konsulenter. Totalt har bolaget över 3 miljoner konsulenter som säljer till slutkonsumenter i övre 60 länder.

Genom att satsa på shared services hoppas bolaget effektivisera och spara pengar.
- Vi ser väldigt stora synergier, säger Christian Jönsson. Nu jobbar vi med att få ut så mycket som möjligt av dem.

Ryssland nästa
Oriflame påbörjade implementeringen av shared services inom finans för ett och ett halvt år sedan. Då hade man jobbat med IT-tjänster enligt samma globala modell i tio år.

Det nya arbetssättet har redan rullats ut i Europa, Mellanöstern och Afrika. I Asien är det nästan klart och i Latinamerika har man kommit halvvägs, berättar Christian Jönsson.

- Nästa år ska vi rulla ut det i CIS-regionen, där bland annat Ryssland ingår. Där vi har mer än hälften av vår försäljning.

Servicecenterna kommer att stödja Oriflames lokala kontor med såväl enklare som mer avancerade tjänster. De ska hantera allt från IT-support, bokföring, drift och underhåll till personaladministration, projektledning och utveckling.

Hur har centraliseringen tagits emot lokalt?
- Väldigt bra. Det finns alltid en initial skepsism vid förändringsprojekt. Men när kollegerna ser att det fungerar upplevs det som väldigt bra.

Ni finns i över 60 länder. Är det inte svårt att centralisera med kontor i så många länder?
- Det gör inte det hela lättare. Men det är en av de utmaningar man har i Oriflame. Det gör också det hela mer intressant. Man lär sig mycket, säger Christian Jönsson.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Sakernas internet blir viktigast inom industrin


- CIO Sweden:

Det bästa du kan göra för din karriär


- CIO Sweden:

Blir 2015 året då vi slipper lösenord?


- CIO Sweden:

Uber utlovar 50 000 nya jobb i Europa


- CIO Sweden:

Ny teknik laddar mobilen med lampan


- CIO Sweden:

Faran med korta sourcing-kontrakt


- CIO Sweden:

Därför är medarbetare missnöjda


- CIO Sweden:

Sociala medier orsakar inte ökad stress


- CIO Sweden:

Robot

AI-forskningen måste ta sig an de etiska frågorna


- CIO Sweden:

CIO:er kan hjälpa marknadsavdelningen att höja värdet av nya teknikinvesteringar


- CIO Sweden:

Chefer lägger mycket tid på att hantera psykisk ohälsa


- CIO Sweden:

Ny rapport visar: It ses fortfarande som ett hinder


- CIO Sweden:

2015 blir ett stormigt år


- CIO Sweden:

Säkerhetsfrågor oroar


- CIO Sweden:

Ny teknik ska öka säkerheten för cyklister


- CIO Sweden:

Hur effektiva är personlighetstesten?


- CIO Sweden:

Claudia Olsson

Hon brinner för att förbättra världen


- CIO Sweden:

Vägen till det digitala företaget


- CIO Sweden:

Nytt projekt ska underlätta innovationstävlingar

Nytt projekt ska underlätta innovationstävlingar


- CIO Sweden:

 Nicklas Lundblad

"Det var en gång en CIO ..."

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Innovation och tillgänglighet – framtidens konstanter”


Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Släpp det förgångna, blicka framåt


- CIO Sweden:

EA måste vara summan av alla delarna


- CIO Sweden:

EA kan inte vara summan av hela delarna

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group