- CIO Sweden:

Därför centraliserar Oriflame sin IT

Av

Efter tio år som koncernens IT-chef har Oriflames Christian Jönsson dragit igång ett jätteprojekt. Hela bolagets IT, plus administrativa HR- och finanstjänster, samsas nu under ett tak. Christian Jönssons titel är nu vice president global shared services och i den rollen har han byggt upp sex servicecenter i olika länder.

- Vi gör en centralisering och insourcing av standardtjänster. Huvudanledningen är att låta verksamheten fokusera på sin nyckelbusiness: försäljning och rekrytering av Oriflamekonsulenter, våra försäljare. Allt som är smör och bröd ska vi kunna leverera på ett vettigt sätt till dem. Grundprinciperna är standardisering, koncentrering och automatisering, säger Christian Jönsson.

Oriflames affärsidé är att sälja skönhetsprodukter via fristående konsulenter. Totalt har bolaget över 3 miljoner konsulenter som säljer till slutkonsumenter i övre 60 länder.

Genom att satsa på shared services hoppas bolaget effektivisera och spara pengar.
- Vi ser väldigt stora synergier, säger Christian Jönsson. Nu jobbar vi med att få ut så mycket som möjligt av dem.

Ryssland nästa
Oriflame påbörjade implementeringen av shared services inom finans för ett och ett halvt år sedan. Då hade man jobbat med IT-tjänster enligt samma globala modell i tio år.

Det nya arbetssättet har redan rullats ut i Europa, Mellanöstern och Afrika. I Asien är det nästan klart och i Latinamerika har man kommit halvvägs, berättar Christian Jönsson.

- Nästa år ska vi rulla ut det i CIS-regionen, där bland annat Ryssland ingår. Där vi har mer än hälften av vår försäljning.

Servicecenterna kommer att stödja Oriflames lokala kontor med såväl enklare som mer avancerade tjänster. De ska hantera allt från IT-support, bokföring, drift och underhåll till personaladministration, projektledning och utveckling.

Hur har centraliseringen tagits emot lokalt?
- Väldigt bra. Det finns alltid en initial skepsism vid förändringsprojekt. Men när kollegerna ser att det fungerar upplevs det som väldigt bra.

Ni finns i över 60 länder. Är det inte svårt att centralisera med kontor i så många länder?
- Det gör inte det hela lättare. Men det är en av de utmaningar man har i Oriflame. Det gör också det hela mer intressant. Man lär sig mycket, säger Christian Jönsson.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Agil utveckling 2.0


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Så dåligt går erp-projekten 2014


- CIO Sweden:

Europeiska moln utsätts oftare för cyberattacker


- CIO Sweden:

Ny säkerhetsrapport identifierar 9 riskområden


- CIO Sweden:

CIO fick pris dedikerat till sig av Pewdiepie


- CIO Sweden:

Duellen: Svenskbaserad it - eller sourcing i Ukraina?


- CIO Sweden:

Så blir du en bättre chef och ledare


- CIO Sweden:

Sandviks outsourcing "en enorm förändring"


- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO


- CIO Sweden:

"När apparna håller kontrollen"


Nu kan du nominera Årets digitala innovatör

- CIO Sweden:

De galnaste kontoren i Silicon Valley


- CIO Sweden:

Ny tjänst gör det lättare att få ersättning från flygbolagen


- CIO Sweden:

Kaspersky om cyberkriget: "Jag är paranoid - men optimistisk"


- CIO Sweden:

Grattis på it-chefens dag!


- CIO Sweden:

Hon är Stadsmissionens nya it-chef


- CIO Sweden:

4 frågor om stress


- CIO Sweden:

De 5 största it-haverierna


- CIO Sweden:

Han föreläser om "online-samhällets nattsida"


- CIO Sweden:

Greenpeace granskar it-jättar


- CIO Sweden:

Kundnöjdheten hög i omfattande outsourcing-studie

Event på G

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 3/2014

Ny! Lägesrapport 2014

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Har du rätt egenskaper för krisledning?


Appar förkortar avståndet mellan IT och slutkund

Krönikor

- CIO Sweden:

EA - stelt och orörligt eller något för flexibilitet


- CIO Sweden:

Zachman om Zachman


- CIO Sweden:

EA för att hantera applikationsportföljen

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Utvalda jobb

Mer business intelligence

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group