Efter tio år som koncernens IT-chef har Oriflames Christian Jönsson dragit igång ett jätteprojekt. Hela bolagets IT, plus administrativa HR- och finanstjänster, samsas nu under ett tak. Christian Jönssons titel är nu vice president global shared services och i den rollen har han byggt upp sex servicecenter i olika länder.

- Vi gör en centralisering och insourcing av standardtjänster. Huvudanledningen är att låta verksamheten fokusera på sin nyckelbusiness: försäljning och rekrytering av Oriflamekonsulenter, våra försäljare. Allt som är smör och bröd ska vi kunna leverera på ett vettigt sätt till dem. Grundprinciperna är standardisering, koncentrering och automatisering, säger Christian Jönsson.

Oriflames affärsidé är att sälja skönhetsprodukter via fristående konsulenter. Totalt har bolaget över 3 miljoner konsulenter som säljer till slutkonsumenter i övre 60 länder.

Genom att satsa på shared services hoppas bolaget effektivisera och spara pengar.
- Vi ser väldigt stora synergier, säger Christian Jönsson. Nu jobbar vi med att få ut så mycket som möjligt av dem.

Ryssland nästa
Oriflame påbörjade implementeringen av shared services inom finans för ett och ett halvt år sedan. Då hade man jobbat med IT-tjänster enligt samma globala modell i tio år.

Det nya arbetssättet har redan rullats ut i Europa, Mellanöstern och Afrika. I Asien är det nästan klart och i Latinamerika har man kommit halvvägs, berättar Christian Jönsson.

- Nästa år ska vi rulla ut det i CIS-regionen, där bland annat Ryssland ingår. Där vi har mer än hälften av vår försäljning.

Servicecenterna kommer att stödja Oriflames lokala kontor med såväl enklare som mer avancerade tjänster. De ska hantera allt från IT-support, bokföring, drift och underhåll till personaladministration, projektledning och utveckling.

Hur har centraliseringen tagits emot lokalt?
- Väldigt bra. Det finns alltid en initial skepsism vid förändringsprojekt. Men när kollegerna ser att det fungerar upplevs det som väldigt bra.

Ni finns i över 60 länder. Är det inte svårt att centralisera med kontor i så många länder?
- Det gör inte det hela lättare. Men det är en av de utmaningar man har i Oriflame. Det gör också det hela mer intressant. Man lär sig mycket, säger Christian Jönsson.