- CIO Sweden:

Support och utveckling - ska de giftas eller skiljas?

Av

Sida 1 / 4
Funktionerna utveckling och support har onekligen olika karaktär. Medan supporten främst arbetar reaktivt med att lösa uppkomna problem, sker utvecklingsarbetet proaktivt utifrån en bestämd plan. Medan supportteknikern tjänstgör dygnet runt, arbetar utvecklaren på kontorstid. Vissa menar att utveckling får all uppmärksamhet i organisationen medan supporten strävsamt arbetar på i det tysta. Hur ska dessa två funktioner fungera tillsammans? Ska de över huvud taget fungera tillsammans?

– Man bör inte separera it-utveckling och support. De två erbjuder olika typer av värdeskapande i företaget som kan råka i konflikt. Ett gemensamt ägandeskap ger positiva synergier och ansvar för hela kedjan. Om det du utvecklar inte är tillräckligt bra, då hamnar det hos supporten.

Orden är Martin Börjessons, chef över danska vindkraftjätten Vestas avdelning IT-Application Services.


Martin Börjesson, Vestas

Men det finns mer än ett sätt att organisera sin it, och i den här artikeln ska vi också höra CIO:n på SKF, Johan Tömmervik, som är av en annan åsikt.

Vid stor belastning på supporten kan det krävas extra resurser för att snabbt tillgodose kundernas behov.
– Att föra samman de båda funktionerna ger större möjligheter att fördela personalresurser flexibelt. Resurserna kan flyttas fram och tillbaka mellan arbetsuppgifterna beroende på belastning, säger Martin Börjesson. Att all personal har dubbel kompetens ger styrka åt organisationen, säger Martin Börjesson på Vestas som för två år sedan slog samman sina utvecklings- och supportavdelningar.

Men i en organisation som prioriterar det oplanerade kan det hända att utvecklingsprojekten blir lidande till dess de värsta utryckningarna är över, medger han.
– Det är sant att om support och utveckling är separata påverkas inte utvecklingen fullt lika mycket. Å andra sidan blir det tufft för supporten att leva upp till de SLA-avtal man har tecknat med kund. Vi lägger en SLA-nivå som visar vad kunderna kan förvänta sig – annars kommer supporten att fordra alla resurser hela tiden.

Det kan trots det vara svårt att förutse arbetsbelastningen på supporten. Hur gör man för att inte fullständigt fördröja utvecklingsprojekten?
– Har man en supportbelastning som är mycket ojämn blir det extra viktigt att man arbetar med sina
support- och utvecklingsmål så att företaget i möjligaste mån klarar av att planera sin verksamhet, säger Martin Börjesson.

Johan Tömmervik, CIO på SKF, har en annan syn på hur organisationen bäst utformas.
– Det är svårt att driva en verksamhet som får förseningar i projektleveransen för att personalen är upptagen med att sköta driften, säger han.


Johan Tömmervik, SKF.

Samma år som Vestas valde att slå ihop de båda funktionerna tog Johan Tömmervik initiativet att separera dem. Han var då nytillträdd CIO på SKF och med goda erfarenheter av liknande förändringar på sina två
tidigare befattningar som CIO på Volvo Cars samt Systembolaget.
– Min erfarenhet är att ingetdera blir riktigt bra genomfört annars. Det är svårt att göra båda uppgifterna med gott resultat, både av kompetens- och av tidsskäl.

Istället bör olika yrkeskategorier få bidra med just det de är bra på.
– Projektledning/lösningsarkitekter är ett skrå – de har det som profession. En annan kategori är duktig på förvaltning, att optimera våra befintliga system, säger Johan Tömmervik.

I en verksamhet där man får lov att fokusera på olika kompetensområden ökar dessutom transparensen och tydligheten, anser han, vilket ger förutsebarhet i kvalitet och tidplan.
– Annars riskerar man stora förseningar i projektleveransen. Brinner det i knutarna är det alle man på pumparna. Medan våra projekt istället kan tuffa på som vanligt, säger Johan Tömmervik.

Då får de på förvaltningen klara sig själva?
– Ja, det får de, men det finns en mycket viktig faktor här. Vår organisation är till stor del outsourcad. Vår interna it-organisation består i huvudsak av beställarkompetens. Det är under sådana förutsättningar jag menar att det är viktigt att dela på funktionerna.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Server-as-a-Service


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Pär Eriksson, "Årets ledarutvecklare" 2013, författare till boken "Tio tankar om ledarskap"

"En bra chef är en chef som är äkta"


- CIO Sweden:

Robotar kan användas i kampen mot Ebola


- CIO Sweden:

Hon lär dig leda som Google


- CIO Sweden:

4 svarar: Hur värderar du data?

4 svarar: Hur värderar du data?


- CIO Sweden:

Digitala satsningar är viktigast i utbildningssektorn

Digitala satsningar är viktigast i utbildningssektorn


- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund


- CIO Sweden:

”När förväntningar
föder frustration”


- CIO Sweden:

It-medarbetare kan ersättas av teknik

It-medarbetare kan ersättas av teknik


- CIO Sweden:

It-juristen om komplexa SLA-modeller: "Småputtande gör ingen glad"

It-juristen om komplexa SLA-modeller: "Småputtande gör ingen glad"


- CIO Sweden:

Pär Eriksson

10 tankar för ett bättre ledarskap


- CIO Sweden:

Investeringar i affärsprojekt går om traditionell it


- CIO Sweden:

Mikael Lundström, CIO på Polarbröd

Han är tillbaka som CIO hos Polarbröd


- CIO Sweden:

De 10 viktigaste tekniktrenderna


- CIO Sweden:

Här vill unga it-proffs helst jobba

Här vill unga it-proffs helst jobba


- CIO Sweden:

Det önskar sig CIO:erna av den nya it-ministern


- CIO Sweden:

Blir fotbollen nästa big data-boll?


- CIO Sweden:

Philip Wallin

"Svensk fotboll avvaktar med big data-lösningar"


- CIO Sweden:

Så upphandlar du it-styrning


- CIO Sweden:

Företag har för kalla och gamla datacenter

CIO:er har för kalla och gamla datacenter


- CIO Sweden:

Gartner: "Digitaliseringen kräver förändrad ledarstil"

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 6/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund

Annons: Partnerkrönikor


”Hur 1+1 blir 3”

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Tar robotarna våra jobb?


- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium


- CIO Sweden:

Titta mot Vintergatan för att förbättra er enterprise arkitektur

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group