1. Ha en tydlig mobilpolicy
Det låter kanske som en självklarhet, men det finns ofta ett glapp mellan hur de anställda och it-avdelningen ser på användningen av privata device. Anställda tror ofta att betydligt mer är tillåtet än vad som egentligen är fallet.

En bra policy talar tydligt om vilka prylar och plattformar som får användas, och till vilka program. Policyn ska också göra klart vem som kontrollerar den data som lagras på olika device.

2. Gör en inventering
Att ta reda på vad som finns är a och o för att kunna hantera säkerheten. Se till att ha ett system för att inventera den hårdvara ni har i organisationen, och uppdatera regelbundet dessa uppgifter. Med korrekt information om vilka produkter som används kan man också skapa en relevant policy.

3. Konfigurera korrekt
Med den stora mängd av olika mobiler och andra device som finns på marknaden blir det ett jätteuppdrag att hålla alla uppdaterade med rätt konfigurering.

Ett sätt att hantera detta på är att skaffa en server för mobile device management, där man har en fördefinierad konfigurering som tillåter mobil uppkoppling mot organisationens system.
Kommunikationen mot servern kan ske krypterat så att inställningarna inte kan ändras.

4. Kontrollera apparna
Säkerhetsproblemen i mobila appar ökar. Därför bör man kontrollera appar som installeras i mobiler som används för arbetsinloggning. Även appar som laddas ner från Apples App store bör kollas så att de inte innehåller spionprogram.

5. Utbilda användarna
Många mobiler klarar idag betydligt mer än vad deras ägare känner till. Genom att utbilda sina anställda i mobilanvändning kan man hjälpa dem att jobba mer effektivt. En annan viktig bit är att informera om vilka risker man utsätter verksamheten för om man inte följer riktlinjerna för mobil säkerhet.

IDG News