- CIO Sweden:

Big data - bara ett buzzword eller affärsnytta redan idag?

Av

Av

Christofer Holmgren, Managing Consultant, Capgemini Sverige, Business Information Managment<br />
Christofer Holmgren, Managing Consultant, Capgemini Sverige, Business Information Managment
Patrik Karsson, Managing Consultant, Capgemini Sverige, Business Information Managment<br />
Patrik Karsson, Managing Consultant, Capgemini Sverige, Business Information Managment
Ett analysföretag förutsåg i en undersökning 2003 att tiden från händelse till beslut skulle minska från dåtidens 60 dagar till att år 2012 inrymmas inom en dag. De hade rätt. Big data är ett samlings­begrepp för de saker som bland annat nu gör att vi har så lite tid på oss.

Vad är det då vi menar när vi säger big data? Det är data som kommer från källor utanför företagets normala ekosystem. Allmänt talar man om de tre V:na – Volume, Velocity, Variety – där volymerna är stora, uppdateringsfrekvensen är mycket hög och typen av information varierar kraftigt. Big data kommer i både ostrukturerad, halvstrukturerad och strukturerad form. Några big data-källor är Twitter, Facebook, bloggar och Youtube. De tre V:na omöjliggör den van­liga kontrollerade lagringsprocessen då det tar för lång tid och är för komplicerat att strukturera och lagra i traditionella databaser.

Ett exempel på hur ett företag skulle kunna använda big data för att stärka sitt varumärke är:

Ni hyr en bil från företag A och får punktering, ni twittrar ”Har fått punktering! Hyrde av A, vilket skitföretag”, uthyraren snappar upp meddelandet; beställer bärgare och twittrar tillbaka att bärgaren är på väg – ni blir glatt överraskade och twittrar om hur nöjda ni är med uthyraren.

Big data är inget nytt, det finns bara mer av det nu och det krävs nya verktyg för att lagra och analysera det. Den stora vinsten med big data uppstår när det integreras med företagets kärndata i form av till exempel kunder, produkter, leverantörer, konkurrenter och personal för att möjliggöra en komplett analys och utifrån det i tid kunna fatta rätt affärsbeslut.

Som ordspråket säger: helheten är större än summan av delarna.

Christofer Holmgren & Patrik Karlsson 
Managing Consultants, Capgemini Sverige,
Business Information Management



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Skapa det digitala företaget


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

FPs it-ansvarige: "Nätet ger oss nya möjligheter att se trender och mönster"


- CIO Sweden:

Affärssystem, totalägandekostnad

Här är affärssystemen som är dyrast i drift


- CIO Sweden:

Få kontroll över stresskänslorna

Få kontroll över stresskänslorna


- CIO Sweden:

4 tips för framgångsrik förändring


- CIO Sweden:

Han blir myndighetens nya it-direktör


- CIO Sweden:

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött


- CIO Sweden:

Fi:s it-strateg: "Vårt kansli finns på Facebook och Skype"


- CIO Sweden:

Världens 6 hetaste innovationstrender

Världens 6 hetaste innovationstrender


- CIO Sweden:

Statens servicecenter utvecklar ny lösning för e-arkiv


- CIO Sweden:

Därför prioriteras inte it-strategi

Därför prioriteras inte it-strategi


- CIO Sweden:

Så ror du iland projektet med effektiva mål

Så ror du iland projektet med effektiva mål


- CIO Sweden:

CIO:er, CMO:er och Big Data


- CIO Sweden:

CIO:ernas planer inför hösten


- CIO Sweden:

Video populärt bland it-chefer i offentlig sektor

Video hett bland it-chefer i offentlig sektor


- CIO Sweden:

Johanna Kjellberg

Årets CIO 2010 byter bransch


- CIO Sweden:

"Den digitala klyftan är oroväckande"


- CIO Sweden:

Så arbetar Länsstyrelsernas it-enhet under branden


- CIO Sweden:

Användarnas krav på it formar framtidens arbetsplats


- CIO Sweden:

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs


- CIO Sweden:

olof röhlander

5 tips: Kom igång efter semestern

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Stabil och dynamisk arkitektur - finns det?


- CIO Sweden:

Att centralisera eller inte, det är frågan.


- CIO Sweden:

Ordning och reda

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group