Ett analysföretag förutsåg i en undersökning 2003 att tiden från händelse till beslut skulle minska från dåtidens 60 dagar till att år 2012 inrymmas inom en dag. De hade rätt. Big data är ett samlings­begrepp för de saker som bland annat nu gör att vi har så lite tid på oss.

Vad är det då vi menar när vi säger big data? Det är data som kommer från källor utanför företagets normala ekosystem. Allmänt talar man om de tre V:na – Volume, Velocity, Variety – där volymerna är stora, uppdateringsfrekvensen är mycket hög och typen av information varierar kraftigt. Big data kommer i både ostrukturerad, halvstrukturerad och strukturerad form. Några big data-källor är Twitter, Facebook, bloggar och Youtube. De tre V:na omöjliggör den van­liga kontrollerade lagringsprocessen då det tar för lång tid och är för komplicerat att strukturera och lagra i traditionella databaser.

Ett exempel på hur ett företag skulle kunna använda big data för att stärka sitt varumärke är:

Ni hyr en bil från företag A och får punktering, ni twittrar ”Har fått punktering! Hyrde av A, vilket skitföretag”, uthyraren snappar upp meddelandet; beställer bärgare och twittrar tillbaka att bärgaren är på väg – ni blir glatt överraskade och twittrar om hur nöjda ni är med uthyraren.

Big data är inget nytt, det finns bara mer av det nu och det krävs nya verktyg för att lagra och analysera det. Den stora vinsten med big data uppstår när det integreras med företagets kärndata i form av till exempel kunder, produkter, leverantörer, konkurrenter och personal för att möjliggöra en komplett analys och utifrån det i tid kunna fatta rätt affärsbeslut.

Som ordspråket säger: helheten är större än summan av delarna.

Christofer Holmgren & Patrik Karlsson 
Managing Consultants, Capgemini Sverige,
Business Information Management